مهار تورم بدون استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها ممکن نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود معتقد است که عدم استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، عدم استفاده از محصولات تولیدی در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی، عدم بکارگیری فارغ التحصیلان با کیفیت در مسندهای اجرایی، اثر مضاعف در عدم کنترل مهار تورم و ایجاد رشد تولید دارد.

صمد امامقلی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات پژوهشگران در ایران اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در انجام پژوهش با صنعت، آن است که هنوز مسئولان اجرایی کشور پژوهش را به عنوان سرمایه گذاری نگاه نمی کنند بلکه آن را هزینه می‌بینند. لازم است دیدگاه مسولین اجرایی کشور نسبت به این موضوع تغییر کند تا بتوانند ارتباط بهتری با دانشگاه برقرار کنند. همچنین لازم است سطح اعتماد مسولین اجرایی کشور به دانشگاه در حل و فصل مسایل و مشکلات کشور افزایش یابد، تا از توانمندی علمی و پژوهشی اساتید دانشگاه استفاده بهینه شود.

بیشتر بخوانید:

موانع استادان شهرستانی برای اخذ پروژه‌های ملی

وی افزود: همچنین یکی دیگر از مشکلات در انجام پژوهش بحث امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی است، که لازم است برای خرید لوازم و دستگاه های تحقیقاتی، بودجه مناسب به دانشگاه ها تخصیص داده شود. پژوهشگران با مشکلاتی از شامل مالی و بروکراسی‌های اداری مواجهه هستندکه انرژی زیادی از افراد می‌گیرد. زمانی پژوهشگران می‌توانند در مرز دانش حرکت کنند و آن را بشکنند که خوشان دغدغه مالی و معیشتی نداشته باشند. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل حقوق پایین و عدم تناسب حقوق و دستمزد با شان و جایگاه اساتید کشور، فاصله پژوهشگران از انجام تحقیقات کاربردی و یا بنیادی بیشتر شده است و در آینده با ادامه روند فعلی، بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.

امامقلی زاده تغییر نگرش مسولین اجرایی کشور نسبت به تحقیقات را یکی از راهکارهای حل مشکلات پژوهشگران دانست و گفت: ایجاد سطح اعتماد بین صنعت و دانشگاه در جهت همکاری، ایجاد تفاهم نامه های همکاری در سطوح وزارت خانه ها و واگذاری امور تحقیقاتی به دانشگاه ها، حذف موسسات و مراکزی که بصورت موازی با دانشگاه ها رقابت منفی دارند و تخصیص اعتبار مالی خوب به سازمان اجرایی کشور جهت انجام تحقیقات و پژوهش از دیگر راهکارهای حل مشکلات پژوهشگران هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود درباره نقش دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: پاسخ به این سوال در یک جمله و پاراگراف امکان پذیر نیست. گزارش های دقیق رشد و مهار تورم مطالعه میدانی و آمار و ارقام نیاز دارد که در حوزه پاسخ مسیولین اجرایی باشد. اما اندازه عددی این شاخص ها می‌تواند گویای زوایای پنهانی باشد که هر کدام نیازمند کار کارشناسی است.

وی افزود: مهار تورم و رشد تولید، به سیاست کلان کشور و عملکرد مسولین اجرایی بستگی دارد. دانشگاه‌ها نقش مهم؛ اما غیرمستقیم در این زمینه دارند. محصولات دانشگاه‌ها به ۴ بخش تقسیم بندی می‌شود که شامل تربیت افراد نخبه و کارشناسان زبده، تولید و گسترش دامنه علم و نزدیک شدن به مرز دانش، ساخت محصولات در مقیاس آزمایشگاهی و ارایه تئوری‌های نظریه و نظریه‌پردازی است.

امامقلی زاده یادآور شد: حال این سوال بنیادین و فلسفی مطرح می‌شود که آیا مدیران و مسئولان اجرایی از خروجی دانشگاه راضی هستند یا خیر؟ اگر راضی نیستند دلیل افت کیفیت ناشی از چیست؟ و اگر راضی هستند، آیا از این خروجی استفاده کرده‌اند؟ پاسخ به این سوالات ارتباط مستقیمی با رشد تولید و مهار تورم دارد. اگر از دید استادان دانشگاهی به این سوالات پاسخ داده شود، به دلایلی مانند حقوق پایین اساتید، ورود دانشجویان ضعیف به دانشگاه، مهاجرت افراد نخبه، کمبود بودجه‌های پژوهشی، وجود بورکراسی در عقد پروژه‌های صنعتی و عدم استقبال صنعت استادان مهاجرت را انتخاب می‌کنند. به نظر من، وضعیت فعلی باعث می‌شود تا مهار تورم و رشد تولید به سختی تحقق یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود تصریح کرد: عدم استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، عدم استفاده از محصولات تولیدی در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی، عدم بکارگیری فارغ التحصیلان با کیفیت در مسندهای اجرایی، اثر مضاعف در عدم کنترل مهار تورم و ایجاد رشد تولید دارد.

گفتنی است، امامقلی زاده در سال ۱۴۰۲ از سوی وزارت علوم به عنوان عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت معرفی شد. وی در این زمینه گفت: فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی من در زمینه آب متمرکز است و تا به حال تحقیقات و پژوهش های متعددی در زمینه مطالعات سیلاب، مهندسی رودخانه، رسوبگذاری در مخازن سده ها، خشکسالی با سازمان و دستگاه های اجرایی مختلف در سطح استان و کشور مانند شرکت سهامی مدیریت منابع آب ایران، شرکت آب منطقه ای استان سمنان، سازمان آب و برق خوزستان، اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان سمنان، پارک علم و فناوری استان سمنان، اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان، شهرک صنعتی استان سمنان و شهرداری شاهرود داشته ام.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =