برای تقویت مغز چند دقیقه پیاده‌روی لازم است؟

افرادی چون مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک، عاشق این است که جلساتش را در حین راه رفتن برگزار کند یا استیو جابز، بنیانگذار اپل، همیشه عادت داشت که پیاده‌روی کند تا ایده‌های نو به ذهنش برسد. اما چند دقیقه پیاده‌روی برای تقویت مغز لازم است؟

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ تحقیقات متخصصان علوم اعصاب دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که تنها ۲۰ دقیقه پیاده‌روی می‌تواند مغز را برای دریافت و حفظ اطلاعات جدید آماده کند. این اثرات مثبت را می‌توان در مناطقی از مغز که در تصمیم‌گیری، مدیریت استرس و برنامه‌ریزی رفتار ما نقش دارند، مشاهده کرد.

سایر اشکال ورزش نیز فواید خاص خود را بر سلامت مغز دارند، اما این تحقیق نشان می‌دهد که برای تقویت قدرت مغز نیازی به مقدار زیاد ورزش نیست، بلکه کمی پیاده‌روی تاثیر بسیار زیادی دارد و بسیار بهتر از ورزش نکردن است.

برای تقویت مغز چند دقیقه پیاده‌روی لازم است؟

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، قسمت‌های بسیاری از مغز بعد از ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به شدت فعال می‌شود. دانشمندان با نشان دادن این تصویر خاطر نشان کردند که ارسطو، ویرجینیا وولف و نیکولا تسلا نیز به پیاده‌روی و تاثیرات مثبت آن روی مغز معتقد بودند.

آنها می‌گویند: در طول تاریخ، بزرگ‌ترین متفکران کسانی بودند که به طور مرتب پیاده‌روی می‌کردند. کارآفرینان حوزه فناوری از جمله استیو جابز و مارک زاکربرگ به جلساتی که در حین پیاده‌روی برگزار می‌کردند، معروف هستند.

محققان می‌گویند: پیاده‌روی بلوک‌های ذهنی را از بین می‌برد، تفکر واگرا را تقویت می‌کند و ایده‌ها را به هم متصل می‌کند. بقراط، پدر پزشکی مدرن، گفته بود که پیاده‌روی بهترین داروی انسان است. این حرکت سلامت مغز را تقویت می‌کند، قلب، ریه‌ها و استخوان‌ها را تقویت می‌کند و به هضم و قند خون کمک می‌کند.

محققان از اسکن‌های مغزی که محققان دانشگاه ایلینوی در سال ۲۰۰۹ انجام داده بودند، استفاده کردند. علاوه براین، از شرکت کنندگان خواستند که قبل از انجام تست خواندن،‌۲۰ دقیقه روی تردمیل راه بروند. نتیجه نشان داد که به طور قابل توجهی این افراد بهتر از افرادی که به مدت ۲۰ دقیقه نشسته بودند، عمل کردند. اندازه‌گیری فعالیت مغز با الکتروانسفالوگرافی (EEG) سرنخ‌هایی از آنچه اتفاق می‌افتد به دست داد.

اندازه‌گیری‌های EEG نشان داد که فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان پس از کمی پیاده‌روی به‌ طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و برخی از بزرگ‌ترین اثرات تقویت‌کننده مغز تقریباً ۳۰ دقیقه پس از انجام ورزش ادامه می‌یابد. دانشمندان اثرات مثبت و ملموس این تقویت مغز را نیز مشاهده کردند.

در مطالعه‌ای که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد انجام شد، اگر داوطلبان به جای نشستن، در حین راه رفتن تست را انجام می‌دادند، در آزمون تفکر خلاق عملکرد بهتری داشتند.

به آزمودنی‌ها چهار دقیقه فرصت داده شد تا سه کاربرد جایگزین برای یک کلمه بیاورند. این تست را برخی افراد در حالی که نشسته بودند و برخی در حالی که روی تردمیل راه می‌رفتند،‌ انجام دادند. بیش از ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان در پاسخ‌های خود هنگام راه رفتن خلاقیت بیشتری نسبت به زمانی که نشسته بودند نشان دادند.

به گفته محققان، پیاده‌روی می‌تواند حتی روی نحوه کنار آمدن ما با افراد دیگر نیز مفید باشد.

اینکه چرا محققان مزایای پیاده‌روی را بیشتر از ورزش می‌دانند،‌ به دلیل آن است که این ورزش به تجهیزات باشگاهی نیاز ندارد و می‌تواند در هر زمان و هر مکان انجام شود.

به غیر از این، تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۲۳ نیز نشان داده که پیاده‌روی سریع فقط به مدت ۱۱ دقیقه در روز می‌تواند احتمال مرگ زودرس را تقریباً یک چهارم کاهش دهد. تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به بیش از ۳۰ میلیون نفر نشان داد که ۷۵ دقیقه در هفته فعالیت با شدت متوسط - مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا رقصیدن - خطر مرگ زودهنگام را تا ۲۳ درصد کاهش می‌دهد. همچنین به طور خاص، شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی - که می‌تواند باعث حملات قلبی و سکته شود - را تا ۱۷ درصد و سرطان را تا هفت درصد کاهش می‌دهد.

محققان می‌گویند: پیاده‌روی بعد از غذا خوردن می‌تواند قند خون را کاهش دهد و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. تنظیم ۶۰ تا ۹۰ دقیقه پس از غذا خوردن بهینه است، زیرا این زمانی است که سطح قند خون معمولاً به اوج خود می‌رسد و به ماهیچه‌ها اجازه می‌دهد سوخت را از غذا جذب کنند.

محققان اضافه می‌کنند که افراد باید ۱۵ دقیقه پیاده‌روی داشته باشند، اما حتی پیاده‌روی کوتاه ۲ تا پنج دقیقه‌ای نیز فوایدی دارد.

دستورالعمل‌های فعالیت بدنی آمریکایی‌ها

۱- بزرگسالان باید حداقل ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه در هفته ورزش کنند که شامل حداقل ۲ جلسه فعالیت‌های تقویت کننده عضلات مانند اسکات، فشار و شیب است.

۲- ۲ دقیقه پیاده‌روی در صبح، بالا و پایین رفتن از پله‌ها هنگام ناهار، پیاده‌روی در مسیر خانه به‌جای سوار شدن با تاکسی در شب، همه‌ اینها تاثیرات مثبت خود را دارند. همانطور که دستورالعمل‌های سال ۲۰۰۸ توصیه می‌کند، نیازی به انجام تمرینات شدید نیست، هدف این است که در طول روز تا حد امکان ورزش کنید.

۳- ورزش منظم خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ها از جمله سرطان مثانه، سینه و روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

از پیاده‌روی در جنگل تا ایده ابرسیل در مریخ + ویدئو

۴- راه‌های زیادی برای بالا بردن ضربان قلب وجود دارد، مانند شستن ماشین، ساختن آدم برفی یا یک توقف زودتر از مترو پیاده شدن و بقیه راه را پیاده‌روی. فعالیتی را انتخاب کنید که متناسب با برنامه شما باشد و حرکت کنید.

۵- به کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۷ ساله توصیه می‌شود که ۶۰ دقیقه در روز ورزش کنند. روال معمول آنها باید شامل فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی، تمرینات تقویت کننده عضلات مانند کشش و فعالیت‌های تقویت کننده استخوان مانند طناب زدن باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =