آخرین تحولات اوکراین| بلژیک ۲۰۰ میلیون یورو جهت خرید مهمات برای کی‌یف اختصاص داد

عدم توافق رهبران اروپایی درباره استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه، هشدار به ماکرون درباره واکنش سخت مسکو، خطر درگیری ناتو و روسیه در صورت اقدام آشکار در اوکراین و حمایت از تشدید قانون بسیج توسط کی‌یف، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سیمور هرش، روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی در مقاله‌ای نوشت که جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌داند که اوکراین عملاً هیچ شانسی برای پیروز شدن در برابر روسیه ندارد، اما مقامات دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هرگونه پیشرفت در مذاکرات صلح را رد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| اذعان سخنگوی کاخ سفید به وضعیت وخیم ارتش اوکراین

او نوشته است: جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌داند که اوکراین شانس کمی برای پیروزی دارد. ضدحمله اصلی آنها در سال گذشته شکست خورد و ارتش خسته و کمبود مهمات دارد. در این شرایط چشم انداز مذاکرات صلح بیش از گذشته روشن شده و هیچ جایگزینی وجود ندارد.

هرش به سخنان هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرد که «مسکو آماده گفت‌وگوهای جدی است و همه درگیری‌ها بالاخره از راه‌های صلح‌آمیز حل کند. ولی شروع مذاکرات تنها به این دلیل که مهمات ارتش اوکراین تمام شده "مضحک خواهد بود".

این روزنامه‌نگار به نقل از یک مقام آمریکایی که از وضعیت کنونی مذاکرات آگاه است، اعتراف کرد که مقامات دولت بایدن که با زلنسکی کار می‌کنند همچنان هرگونه فرصتی برای پیشرفت قابل توجه در مذاکرات صلح را رد می‌کنند. به گفته او، آنها به زلنسکی اولتیماتوم دادند: "بدون مذاکره یا هر گونه توافق. در غیر این صورت ما با ۴۵ میلیارد دلار بودجه غیرنظامی از دولت شما حمایت نخواهیم کرد."

علاوه بر این، به عقیده سیمور هرش، موضع گیری جو بایدن در مورد اوکراین در مبارزه انتخاباتی او با دونالد ترامپ، علیه او بازی خواهد کرد. او نوشت: این وضعیتی است که دولت بایدن ایجاد کرده، امتناع واشنگتن از جستجوی راه حل میانه رو در مناقشه اوکراین، و همچنین ناکامی او در مهار تهاجم مداوم اسرائیل به غزه، می تواند منجر به شکست او در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر منجر شود.

این روزنامه‌نگار در پایان ابراز تاسف کرد: «با این وجود بایدن همچنان قول می‌دهد که ایالات متحده به پرداخت هزینه‌های اوکراینی‌ها برای جنگیدن و کشته شدن در یک جنگ نیابتی که می‌تواند و باید متوقف شود، ادامه خواهد داد.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و پنجاه و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

رهبران اتحادیه اروپا تصمیم مربوط به استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه را تایید نکردند

سرویس مطبوعاتی شورای اروپا شب گذشته گزارش داد که نشست سران اتحادیه اروپا تصمیمات عملی در مورد استفاده از دارایی های مسدود شده روسیه را تایید نکرد.

در این بیانیه آمده است: «اجلاس اتحادیه اروپا پیشرفت‌ها در خصوص برداشتن گام‌های مشخص بیشتر به سمت هدایت سودهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین، از جمله حمایت نظامی احتمالی را بررسی کرد. در این اجلاس از شورای اتحادیه اروپا خواسته شد تا به کار بر روی آخرین پیشنهادات کمیسیون اروپا و نماینده عالی اتحادیه اروپا [جوزپ بورل] ادامه دهد. در این اجلاس مجدداً پیشنهاد شد که ۹۰ درصد از دارایی های روسیه برای تامین تسلیحاتی اوکراین و ۱۰ درصد برای بازسازی این کشور استفاده شود.»

روزنامه بریتانیایی گاردین یادآور شد: «این اقدام مملو از خطرات قانونی است، زیرا این احتمال وجود دارد که اگر روسیه به دادگاه مراجعه کند، پول پس از [پایان درگیری نظامی] بازگردانده شود».

بطور همزمان، سران کشورها و دولت های اتحادیه اروپا خواستار تقویت بیشتر رژیم تحریم‌ها علیه روسیه از جمله تشدید اقدامات برای مبارزه با دور زدن تحریم‌های ضد روسی شدند.

آمادگی ستاد کل ارتش فرانسه برای فراتر رفتن از تامین تسلیحاتی اوکراین

تیری بورکهارد، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که حمایت غرب از اوکراین ممکن است به سطحی فراتر از تامین تسلیحاتی برسد.

به عقیده او، کشورهای اروپایی باید بتوانند برای تضمین امنیت اروپا در دهه آینده ریسک کنند. البته بورکهارد گفت: کی‌یف هنوز درخواستی برای اعزام سربازان خارجی به اوکراین نکرده است، اما ناتو باید برای همه شرایط پیش بینی نشده آماده شود.

وی افزود: مسکو معتقد است که غرب هرگز نظامیان خود را به اوکراین نمی‌فرستد و فقط به کی‌یف سلاح می‌فرستد. بنابراین، وظیفه کشورهای غربی این است که نشان دهند روسیه نمی‌تواند از این منطق برای "پیشبرد اهداف خود" استفاده کند.

گروشکو: به ماکرون توصیه نمی‌کنیم آمادگی روسیه برای پاسخ سخت را امتحان کند

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که نه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و نه رهبران سایر کشورهای غربی نباید آمادگی روسیه برای واکنش سخت را آزمایش کنند.

گروشکو در یک مصاحبه گفت: "هیچ کس به شما توصیه نمی‌کند، "آب" را آزمایش کنید و آمادگی کشور ما برای یک پاسخ مناسب و قاطع به اقدامات خود را مورد سنجش قرار دهید.

به عقیده او، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، وضعیت را درک کرده و می‌داند که کشیده شدن به درگیری مستقیم با روسیه تا چه اندازه خطرناک خواهد بود. با این حال، برخی کشورها ترجیح می‌دهند مخالفت خود را افزایش دهند. گروشکو تأکید کرد: «در صورتی که کشورهای ناتو بخواهند آشکارا به صورت انفرادی یا به عنوان بخشی از یک ائتلاف وارد اوکراین شوند، خطرات چنین درگیری به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت.»

وی رابطه کنونی بین ناتو و روسیه را یک جنگ ترکیبی نامید و به بی میلی غرب برای از دست دادن قدرت خویش بر نظم جهانی اشاره کرد. به نظر او، کشورهای غربی همه کشورهای مستقلی را که ممکن است با نظر آنها متفاوت باشد، سرکوب می‌کنند. گروشکو گفت: مسکو همه خطرات را در نظر می گیرد، بنابراین، در برنامه ریزی نظامی و اتخاذ تدابیر لازم برای تضمین مطمئن امنیت کشور، به سناریویی توجه می شود که در آن درگیری با این وجود از مرز مجاز عبور کرده باشد.

این دیپلمات همچنین افزود که نظامیان ناتو فقط آنچه را که سیاستمداران به آنها می‌گویند، انجام می دهند. و اکنون گروه ائتلاف مشغول آماده سازی شرایط برای درگیری احتمالی با روسیه است و مانورهای نظامی متعددی را در "جناح شرقی" انجام می دهد.

زاخارووا: سخنان تراس درباره اوکراین تحریک تروریسم است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه معتقد است که به سخنان لیز تراس، نخست وزیر اسبق انگلیس در مورد حق استفاده اوکراین از هرگونه سلاح و تاکتیک ممکن علیه روسیه، چیزی جز فراخوان برای اقدامات تروریستی نیست.

او یادآور شد که نخست‌وزیر سابق بریتانیا روز پنجشنبه در مصاحبه با یک روزنامه اوکراینی گفت که ایالات متحده باید به اوکراین اجازه دهد تا از «همه انواع سلاح‌ها و انواع تاکتیک‌ها» برای مقابله با روسیه استفاده کند. این تحریک مستقیم تروریسم است!»

اذعان پنتاگون به عقب نشینی ارتش اوکراین به دلیل عدم کمک آمریکا

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون طی یک نشست خبری اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین مجبور هستند برای عقب نشینی از برخی مواضع «تصمیمات سختی بگیرند» زیرا قادر به مقابله با ارتش روسیه بدون کمک مالی و نظامی آمریکا نیستند.

وی گفت: ما می دانیم که اوکراین باید همین الان تصمیمات راهبردی برای خروج نیروها از مناطق خاصی را اتخاذ کند تا خطوط دفاعی خود را تقویت کند.

سینگ توضیح داد که کی‌یف به کمک جدید نیاز دارد، اما کنگره ایالات متحده هنوز در مورد تأمین بودجه نیروهای مسلح اوکراین به توافق نرسیده است.

رئیس کمیته نظامی ناتو بسیج عمومی در اوکراین را اجتناب ناپذیر خواند

راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو در نشست امنیتی کی‌یف اعلام کرد که اوکراین باید قانون بسیج را برای جذب نیروی نظامی جدید افزایش دهد.

او گفت: «چه بخواهیم چه نخواهیم، مردم [در منطقه جنگی] مورد نیاز هستند. شما نه تنها به نارنجک، تانک و خودروهای زرهی جدید نیاز دارید. بلکه متأسفانه به سربازان جدید هم نیاز است. چون سربازان کشته شده و مجروح می شوند. هرچند بحث درباره بسیج و سرباز گیری اجباری، برای مردم دشوار است، ولی اقدامی اجتناب ناپذیر است»

ژنرال بائر روز گذشته با الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین دیدار کرد. طرفین وضعیت میدان نبرد را بررسی کرده و در مورد تامین مهمات و سازماندهی پدافند هوایی گفتگو کردند.

فرمانده کل ارتش اوکراین همچنین با تیری بورکهارد رئیس ستاد مشترک فرانسه نیز گفتگوی تلفنی داشت. سیرسکی مدعی شد نیروهای مسلح اوکراین توانسته‌اند وضعیت را در جبهه نبرد تثبیت کنند و از فرانسه برای حمایت از اوکراین تشکر کرد.

بلژیک ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید مهمات برای کی‌یف اختصاص داد

الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک اعلام کرد که این کشور ۲۰۰ میلیون یورو به اوکراین به منظور خرید مهمات از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا اختصاص داده است. به گفته وی، این یک خرید رایج در خارج از اتحادیه اروپا است که توسط جمهوری چک هماهنگ می شود. به گفته نخست وزیر، این کمک از طریق مالیات بر سود حاصل از سرمایه گذاری دارایی‌های مسدود شده روسیه در بلژیک تامین می شود.

دی کرو تاکید کرد که توافقات در این زمینه در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.

نظرسنجی: مخالفت ۸۶ درصد مجارها با اعزام نیروهای غربی به اوکراین

در مجارستان، ۸۶ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی انجام شده توسط موسسه Szazadveg با اعزام نیروهای غربی به اوکراین مخالفت کردند.

این مطالعه نشان داده که اکثریت قریب به اتفاق مردم مجارستان موافق نیستند که سربازان کشورهای اروپایی یا نظامیان ناتو در اوکراین بجنگند. تنها ۱۱ درصد از پاسخ دهندگان نظریه مداخله را تأیید کردند و ۳ درصد پاسخ دادن به آن را دشوار دانستند.

طی ماه‌های اخیر، رسانه‌ها و سیاستمداران غربی بر خطری که می‌تواند کشورهای غربی را از سوی روسیه در صورت شکست اوکراین تهدید کند، تاکید کرده‌اند. با این حال، بر اساس نتایج این مطالعه، ۸۰ درصد مجارها معتقدند که روسیه امنیت مجارستان را تهدید نمیکند و ۷۹ درصد از آنها به امنیت اعضای ناتو اطمینان دارند.

ضمن اینکه، ۷۵ درصد مجارها علت درگیری اوکراین را به تقابل آمریکا و روسیه مرتبط می‌دانند. به نظر آنها، تا زمانی که یکی از طرفین تسلیم نشود، درگیری پایان نخواهد یافت.

پیام تبریک نخست وزیر مجارستان برای پیروزی پوتین در انتخابات

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز گذشته با ارسال پیامی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور منتخب مجدد روسیه، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را تبریک گفت.

همچنین در این نامه، اوربان تاکید کرد که روابط مجارستان و روسیه بر اساس احترام متقابل است که امکان بحث در مورد موضوعات مهم را در شرایط دشوار ژئوپلیتیکی فراهم می کند. وی افزود: «مجارستان در رابطه با مناقشه اوکراین طرفدار صلح است و حفظ گفت‌وگو را شرط اساسی برای برقراری هرچه زودتر صلح میداند.»

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1225217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =