آخرین تحولات اوکراین|  اذعان سخنگوی کاخ سفید به وضعیت وخیم ارتش اوکراین

اذعان سخنگوی کاخ سفید به وضعیت وخیم ارتش اوکراین، تاکید وزیر دفاع و نخست وزیر اوکراین بر ضروری بودن دریافت سریع مهمات، آمادگی فرانسه برای اعزام ۲ هزار نیرو به کی‌یف و درخواست برای جنگی شدن اقتصاد اروپا، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، لوید آستین، رئیس پنتاگون شب گذشته اعتراف کرد که نیروهای مسلح روسیه به پیشروی خود در خط مقدم جبهه نبرد در اوکراین ادامه می‌دهند.

وزیر دفاع آمریکا در سخنانی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایگاه نظامی رامشتاین در آلمان گفت: «از لحاظ پیشرفت بالقوه نظامی روسیه، ما شاهد یک سری پیشرفت‌های تدریجی در میدان جنگ توسط روس‌ها هستیم.»

بیشتر بخوانید

کاخ سفید: قصد نداریم نیرو به اوکراین بفرستیم

آستین در عین حال مدعی شد که علیرغم موقعیت برتر ارتش روسیه در اوکراین، کی‌یف به واشنگتن در مورد توانایی‌های خود برای حفظ خطوط دفاعی اطمینان داده است. آستین گفت: «هنگامی که من با همکارانم و وزیر دفاع اوکراین تعامل داشتم، آنها مطمئن بودند که می‌توانند از مناطق تحت کنترل خود دفاع کرده و خط مقدم را حفظ کنند.»

او تاکید کرد: «البته آنها به مهمات نیاز مبرم داشته و برای ادامه مقاومت به حمایت همه ما نیاز دارند».

رئیس پنتاگون همچنین ابراز امیدواری کرد که درخواست جدید کاخ سفید برای کمک به کیف هرچه زودتر به تصویب کنگره برسد. به گفته وی، پیش بینی نتیجه روند قانونگذاری غیرممکن است، اما دولت ایالات متحده روی پیشرفت در این زمینه حساب باز کرده است.

در این کنفرانس خبری، چارلز براون، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز به موفقیت‌های ارتش روسیه در درگیری با اوکراین اشاره کرد.

در این رابطه، مجله آمریکایی "دیده بان نظامی" (Military Watch Magazine) نیز گزارش داده که کاهش تجهیزات دفاع هوایی در ارتش اوکراین باعث چرخش بیشتر توازن استراتژیکی نیروها در منطقه درگیری در اوکراین به نفع مسکو شده است. این مجله یادآور شد که ناوگان هوایی روسیه به طور فزاینده از بمب‌های هدایت شونده دقیق استفاده می‌کند و قادر به نابودی تجهیزات نظامی ارتش اوکراین است.

شب دوشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که ابتکار عمل در منطقه درگیری در اوکراین کاملاً متعلق به نیروهای مسلح روسیه است. به گفته او، نیروهای مسلح روسیه هر روز در حال پیشروی هستند و وضعیت در حال حاضر کمی بیشتر از دفاع فعال است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و پنجاه و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اعتراف کاخ سفید به از دست دادن مواضع ارتش اوکراین به دلیل عدم اقدام به موقع آمریکا

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین به دلیل انفعال کنگره آمریکا که مسئله ارسال کمک‌های نظامی به کیف را کند کرده، در حال از دست دادن موقعیت خود در میدان نبرد با روسیه هستند.

وی گفت: «ما شاهد هستیم که اوکراین، به دلیل انفعال کنگره در چند ماه گذشته، در واقع در حال از دست دادن موقعیت خود در میدان جنگ است. و این به دلیل عدم اقدام به موقع ما اتفاق می افتد. آنها برای دموکراسی خود می جنگند و ما می دانیم که این به چه معناست."

ژان پیر افزود که بهترین راه برای حل این مشکل ارائه آنچه به اوکراین نیاز دارد و دستیابی به تصویب لایحه مربوط به ارائه کمک های نظامی به کی‌یف است.

در اواسط ماه مارس، کاخ سفید پیش نویس بودجه خود برای سال مالی ۲۰۲۵ را منتشر کرد که در آن دولت جو بایدن از کنگره خواسته تا درخواست کمک ۶۱.۴ میلیارد دلاری به اوکراین را تایید کند.

امید وزیر دفاع اوکراین به دریافت مهمات "بسیار مورد نیاز"

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین شب گذشته اعلام کرد که بر اساس نتایج نشست گروه تماس برای کمک به اوکراین در قالب رامشتاین، مقامات کی‌یف امیدوارند که تجهیزات جدیدی از گلوله‌های توپخانه و همچنین موشک‌های مورد نیاز برای سامانه‌های دفاع هوایی را در آینده بسیار نزدیک دریافت کنند.

وی در شبکه اجتماعی فیسبوک خود نوشت: «مهمات چیزی است که سربازان ما به شدت به آن نیاز دارند. آنها به زودی دریافت خواهند شد. این موضوع اصلی نشست امروز بود. شرکای غربی آماده سازی بسته‌های کمکی شامل گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی متری، ۱۵۲ میلی متری، ۱۰۵ میلی متری و موارد دیگر را اعلام کردند. موشک‌های بیشتری برای سیستم های دفاع هوایی ما وجود خواهد داشت.»

عمروف همچنین تاکید کرد که کی‌یف به همکاری خود با کشورهای غربی برای تامین جنگنده های F-۱۶ ادامه می دهد. وزیر دفاع اوکراین افزود: ما به طور فعال با همه شرکای درگیر کار می‌کنیم: ایالات متحده آمریکا، دانمارک، بلژیک، هلند، رومانی و دیگران تا اطمینان حاصل کنیم که هواپیما در کوتاهترین زمیان ممکن به اوکراین می رسد.

علاوه بر این، وزیر دفاع اوکراین یادآور شد که با لوید آستین، رئیس پنتاگون و ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده برای گفتگو در مورد تحقق برنامه‌های مربوط به تامین مهمات و زیرساخت‌های نیروهای مسلح اوکراین دیدار کرده است.

تاکید پوتین بر اهمیت تقویت توان دفاعی روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در دیدار با رهبران فراکسیون‌های دومای دولتی این کشور تاکید کرد که مسائل مربوط به تقویت توانایی دفاعی و امنیتی روسیه به ویژه در شرایط کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پوتین تاکید کرد: البته تقویت توان دفاعی و امنیت کشور روسیه همیشه و به ویژه امروز مهم است. این موضوع و سایر موضوعات هم در آینده نزدیک و هم در چند سال آینده نیاز به کار دارد.

او افزود: «شهروندان روسیه با شرکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری به وظیفه مدنی خود عمل کردند و اکنون نوبت مقامات است که به تعهدات خود در قبال مردم کشور عمل کنند.

علاوه بر این، رئیس جمهور روسیه از رهبران فراکسیون‌های دومای دولتی خواست تا تلاش‌های خود را در راستای منافع کشور متحد کنند. وی تاکید کرد: «البته اکنون بسیار مهم است که در جهت منافع کشور همه نیروهای سیاسی بهم پیوسته و همه با هم کار کنند.»

مقام اطلاعاتی روس: فرانسه درصدد اعزام حداقل ۲ هزار نیرو به اوکراین است

سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه شب گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که فرانسه در حال آماده سازی گروهی از نظامی خود برای اعزام به اوکراین است که در مرحله اولیه حدود ۲ هزار نفر خواهد بود. به گفته وی، رهبری فعلی این کشور به کشته شدن فرانسوی‌های عادی و نگرانی ژنرال‌ها اهمیتی نمی‌دهد.

ناریشکین افزود: «بر اساس اطلاعات دریافتی توسط سرویس اطلاعات خارجی روسیه، یک گروه نظامی فرانسوی از هم اکنون برای اعزام به اوکراین آماده شده است و در مرحله اولیه حدود ۲ هزار نفر خواهد بود.»

وی تاکید کرد که واحدهای نظامی فرانسوی در اوکراین به "هدف قانونی اولویت برای حملات نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهند شد." ناریشکین هشدار داد: "این بدان معنی است که سرنوشت همه فرانسوی‌هایی که تا به حال برای مقابله با روسیه به اوکراین آمده بودند در انتظار آنها خواهد بود."

علاوه بر این، به گفته او، بر اساس اطلاعات روسیه، ارتش فرانسه در حال حاضر ابراز نگرانی کرده که نتواند بی سر و صدا این واحد نظامی مهم را به اوکراین منتقل کرده و در آنجا مستقر کند.

تاکید بر لزوم قرار گرفتن اقتصاد اتحادیه اروپا در شرایط جنگی

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، در نامه دعوت خود از شرکت کنندگان در نشست سران این جامعه که در وب سایت دفتر مطبوعاتی او منتشر شد، تاکید کرد که نشست سران اتحادیه اروپا که در ۲۱ و ۲۲ مارس برگزار می شود، باید در مورد انتقال اقتصاد اتحادیه به وضعیت نظامی، افزایش هزینه‌های تسلیحاتی برای همه کشورهای جامعه و تسریع در ارسال گلوله و مهمات مورد نیاز برای ارتش اوکراین تصمیم گیری کند.

میشل نوشته است: زمان تغییر پارادایم در روابط دفاعی و امنیتی فرا رسیده است. ما اکنون باید اقدامات رادیکال و ملموس برای دفاعی شدن و قرار دادن اقتصاد اتحادیه اروپا در شرایط جنگی انجام دهیم. این به معنای هزینه بیشتر و خرید تسلیحات بیشتر با هم و کارآمدتر است.

وی تاکید کرد که یکی از وظایف اصلی اتحادیه اروپا تسریع در ارائه حمایت نظامی از اوکراین است که سخت به آن نیاز دارد.

پیش از این، میشل، در مقاله‌ای برای پورتال Euractiv، نوشت که کشورهای اتحادیه اروپا باید تا سال ۲۰۳۰ سفارش‌های تسلیحات و مهمات از صنایع نظامی اروپا را دو برابر کنند تا "در حالی که خواهان صلح هستند، برای جنگ آماده شوند".

بسته جدید تحریم‌های نروژ علیه روسیه

وزارت امور خارجه نروژ اعلام کرد که این کشور بسته جدیدی از تحریم ها را علیه روسیه اعمال کرده است. به گزارش وزارت خارجه نروژ، این محدودیت‌ها با محتوای بسته‌های دوازدهم و سیزدهم تحریمهای اتحادیه اروپا مطابقت دارد، اما حاوی برخی تغییرات دارای ماهیت ملی است.

در بیانیه منتشره آمده است: زمانی که تحریم‌های جدید علیه روسیه وضع می‌شود، ما همچنان از سیاست اتحادیه اروپا در این زمینه حمایت می‌کنیم. هدف از بسته های تحریمی دوازدهم و سیزدهم [اتحادیه اروپا] اعمال ممنوعیت‌های بیشتر برای واردات و صادرات روسیه، مبارزه با دور زدن تحریم‌ها و بستن منافذ است.

مشخص شده که اقدامات محدودکننده نروژ از امروز، چهارشنبه به اجرا گذاشته می‌شود.

بلژیک ۵۰ مربی و دو فروند F-۱۶ برای آموزش خلبانان اوکراینی در نظر گرفته است

طبق گزارش رسانه‌های بلژیکی، وزارت دفاع بلژیک ۵۰ مربی نظامی و دو فروند جت جنگنده دو سرنشینه F-۱۶ را برای آموزش خلبانان نیروی هوایی اوکراین که در پایگاه هوایی Skrydstrup در دانمارک جریان دارد، در نظر گرفته است.

انتظار می رود اولین خلبانان اوکراینی که شش ماه دوره آموزشی را پشت سر می گذارند، در ماه مه به کشور خود بازگردند.

کانادا ۲۹.۵ میلیون دلار کمک نظامی برای اوکراین در نظر گرفته است

ویلیام بلر، وزیر دفاع ملی کانادا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این کشور بیش از ۴۰ میلیون دلار کانادا (۲۹.۵ میلیون دلار) را برای خرید مهمات مورد نیاز ارتش اوکراین به عنوان بخشی از "طرح چک" اختصاص خواهد داد.

بلر گفت که اتاوا به عنوان بخشی از ابتکار عمل پراگ برای خرید مقادیر زیادی مهمات توپخانه به کی‌یف کمک مالی خواهد کرد. وی افزود: اوکراین همچنین مجموعه ای از دستگاه‌های دید در شب و پهپادهای شناسایی را از کانادا دریافت خواهد کرد.

ابراز امیدواری شمیگال برای تامین مهمات ارتش اوکراین در ماه آوریل

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین در جریان سفر خود به لوکزامبورگ، اعلام کرد که مقامات کی‌یف امیدوارند در ماه آوریل سال جاری برای سربازان اوکراین مهمات تامین کند.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "ما امیدواریم که ابتکار عمل چک، که لوکزامبورگ به آن ملحق شده، از ماه آوریل برای اطمینان از در اختیار داشتن مهمات توپخانه کافی به ما کمک کند."

پیشتر در همان روز، پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که اتحادیه اروپا تا پایان ماه مارس حدود ۵۰۰ هزار گلوله به کی‌یف خواهد رساند و این رقم تنها تا پایان سال جاری به ۱ میلیون مهمات خواهد رسید.

شولتز بحث در مورد عرضه موشک‌های تاروس به اوکراین را مضحک خواند

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در جریان کنفرانس اروپا ۲۰۲۴ در برلین ابراز عقیده کرد که بحث شدت یافته در جامعه آلمان درباره عرضه موشک‌های تاروس به اوکراین را مضحک می داند. او گفت: «مباحثات در آلمان را نمی‌توان مضحک ندانست. چنین اقدامی برای کشور ما شرم آور است.»

صدراعظم تاکید کرد که آلمان قبلاً سلاح هایی از جمله تانک‌های جنگی، موشک‌های پاتریوت و سیستم‌های آیریس-تی را به اوکراین منتقل کرده است و این کمک‌ها با احتیاط با متحدان برلین هماهنگ شده است. شولتز مایل است که بحث ملی به دلیل عدم تمایل به تامین موشکهای تاروس، احتیاط مقامات به‌عنوان عدم تصمیم‌گیری اشتباه تلقی نشود.

وی یادآور شد که آلمان قصد دارد در سال مالی جاری به میزان ۷ میلیارد یورو به اوکراین کمک کند، در حالی که فرانسه ۳ میلیارد یورو و انگلیس ۲.۵ میلیارد یورو اختصاص خواهد داد. وی در عین حال یادآور شد که اگر این تصمیمات مورد حمایت مردم این کشور قرار گیرد، آلمان به ارائه کمک به کی‌یف ادامه خواهد داد.

صدراعظم همچنین به اشتباهات اروپا در سیاست دفاعی گذشته اعتراف کرد و گفت: برخی ارتش‌های اروپایی ۱۰ سال است که تسلیحات جدیدی دریافت نکرده‌اند و اکنون باید این موضوع اصلاح شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =