فرمول تحول دانشگاه

بررسی رویکرد و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف نشان‌دهنده حرکت این دانشگاه در مسیر اجرای سند تحول و تعالی و تحقق شعار «دانشگاه، بسرساز تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» در سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروز ضرورت ورود دانشگاه‌ها به عرصه بسترسازی تولیدات دانش بنیان و اشتغال آفرین، با توجه به دانش‌محوری عصر حاضر و نیازمندی صنعت و دانشگاه به یکدیگر؛ بیش از پیش احساس می‌شود و آموزش و پژوهش هم باید در خدمت این هدف متعالی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

دکتر طهرانچی: نیازمند ارتباط آموزش و پژوهش با فضای کسب‌وکار هستیم

به عبارت دیگر «علمی کردن صنعت» برای تولید محصولاتی با پشتوانه علمی و دانش محور، گریزناپذیر است و در مقابل دانشگاه هم می‌تواند از ظرفیت صنایع به عنوان یک «عرصه» برای آموزش عملی و واقعی دانشجویان بهره بگیرد و زمینه پرورش مهارت‌ها و در نهایت اشتغال آنان را فراهم کند.

توجه به اقتصاد دانش بنیان از آنجا که سوق دهنده مسیر علم و دانش به حوزه اقتصادی و افزایش بهره‌وری است در نتیجه به پیشرفت توانمندی‌های جامعه دانشگاهی کشور کمک می کند و از این رو با پیوند خوردن صنعت و دانشگاه، نه تنها اشتغال کاهش پیدا نکرده بلکه موجب تربیت نسل دانشگاهی توانمندی خواهد شد که در حوزه تولید، اثرگذاری مستقیم در بازار داشته باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این باره می‌فرمایند: «همیشه به مسئولان گوناگونِ بخشهای مرتبط دولتهای گذشته سفارش میکردم که سعی کنید بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کنید. البته این باید عمومیت پیدا کند و همه‌ی صنایع ما با دانشگاه‌ها مرتبط شوند، به دانشگاه‌ها متصل شوند؛ هم دانش ما رشد میکند، هم صنعت ما رشد می کند.» ۱۳۹۱/۱/۱

حرکت درست در مسیر اقتصاد بر پایه علم و سیاست گذاری صحیح در جهت تولید دانش در دانشگاه ها در مسیر تولید، موجب تقویت بنگاه‌های تولیدی متوسّط و کوچک و زمینه ساز نقش‌آفرینی فعال متخصصان و نخبگان و میدانی برای اشغال آفرینی نیروی جوان ایرانی است.

دانشگاه‌های نسل چهارم، کارآفرین و نیاز محور در واقع دانشگاه‌هایی هستند که رویکردی مبتنی بر تقویت رابطه صنعت و دانشگاه دارند و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در راستای اجرای سند تحول و تعالی این دانشگاه و نیز در مسیر تحقق شعار «دانشگاه؛ بسترساز تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» در سالی که گذشت اقدامات، رویکردها، طرح ها و برنامه های مختلفی را با این هدف دنبال کرد.

در سال ۱۴۰۲، بسیاری از طرح ها و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تحقق دانشگاه اشتغال آفرین و حرکت از آموزش حافظه محور به فایده محور که بستر ساز اشتغال دانش بنیان نیز است، به نتیجه و به ثمر رسید که در ادامه این گزارش به معرفی اهم آن‌ها می‌پردازیم:

تحقق نظام نخبه‌پروری و جذب استعدادهای درخشان با اجرای طرح دستیار آموزشی/۱۸ هزار دستیار آموزشی جذب شدند

در تحصیلات تکمیلی یکی از اهداف، تربیت دانشجویان دکتری است که به نوعی از آن با عنوان تربیت استاد آینده و تامین نیروی انسانی در نظام آموزشی یاد می‌شود و از دیدگاه ارتقای تخصصی دانشجویان دکتری این موضوع مورد توجه همه دانشگاه هاست و دانشگاه آزاد اسلامی هم از این موضوع مستثنی نیست. در حقیقت بال دیگر این نظام تربیتی انتقال مهارت های معلمی است که از مسیر تمرین و تجربه حاصل می‌شود و دانشجویی که تمرین و تدریس نکند معلم و استاد خوبی هم در آینده نخواهد شد و تربیت استاد آینده نیازمند تمرین مشی استادی است.

اجرای طرح «جذب دستیاران آموزشی» علاوه بر ارتقای مهارتی دانشجویان دکتری و تمرین مشی استادی، تقویت روحیه مسوولیت پذیری و فرصت شناسایی استادان آینده را به همراه دارد و بی‌شک با اساتیدی که متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی نیستند نمی‌توان از تحول سخن گفت و گواه این ادعا نیز اساتیدی هستند که به رغم برخورداری از توانمندی‌های علمی برای دانشگاه آزاد کم گذاشتند و به نوعی این دانشگاه را به عنوان حیاط خلوت علمی خود برگزیدند که البته این تفکر آسیب جدی هم به دانشگاه آزاد وارد ساخت و باعث شکل‌گیری دیدگاهی منفی در اذهان عمومی شد. دقیقا به همین دلیل هم دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به اجرای طرح‌های تحولی در نظام استادی و آموزشی خود کرد چرا که دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی امروز با انگیزه دوچندان وارد محیط دانشگاه میشود و حلقه مفقوده زنجیره استادپروری با این طرح تکامل پیدا خواهد کرد.

مخاطبان این طرح، کلیه دانشجویان فعال دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی که ترم اول خود را سپری کرده اند، هستند و متقاضیان با مراجعه به سامانه نسبت به تکمیل اطلاعات از جمله واحدهای مورد علاقه برای تدریس و نیز محل تدریس اقدام خواهند کرد و سپس بر اساس سوابق پژوهشی و آموزشی، معدل و دانشگاه محل تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد رتبه بندی می‌شوند و در نهایت از طریق باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه معرفی خواهند شد و مدیر گروه بر اساس ضوابط مشارکت کنندگان را در فرآیند طرح قرار می‌دهد.

براساس این طرح دانشجویان دکتری تخصصی پس از گذراندن ترم اول و دستیاران رشته‌های تخصصی علوم پزشکی پس از گذراندن ترم دوم تا زمان فارغ‌التحصیلی می‌توانند به عنوان دستیار آموزشی، در واحد محل تحصیل یا واحد دیگر براساس درخواست دانشجوی دکتری یا واحد پیشنهادی دانشگاه و تایید واحد دانشگاهی، به عنوان کارورزی دوره، مشغول به تدریس شوند. این افراد پس از گذراندن موفق واحدهای نظری و تکمیل دوره کارورزی، گواهینامه ویژه دوره مدرسی دریافت می‌کنند.

در اولین فراخوان جذب دستیاران آموزشی، ۱۸ هزار دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی از میان ۴۷هزار داوطلب جایگزین استادان حق التدیس شدند و در مهرماه سال گذشته (۱۴۰۲) بر سر کلاس‌های درس حاضر شدند.

فرمول تحول دانشگاه

مدیر پروژه دستیاری آموزشی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی نیز از امکان جذب ۱۸ هزار دستیار آموزشی جدید در دومین دوره اجرای این طرح خبر داد و به خبرنگار ایسکانیوز گفته است: دانشجویانی که در دومین دوره دستیار آموزشی جذب شده‌اند، فعالیت خود را از نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ (اواسط بهمن) آغاز می‌کنند. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی تنها در دو دوره برگزاری این طرح اقدام به جذب بالغ بر ۳۶ هزار دستیار آموزشی کرده است.

صیانت از سرمایه‌های انسانی با اجرای طرح هیئت علمی وابسته

دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح‌هایی چون جذب هیئت علمی وابسته چرخشی تحول‌آفرین در نظام آموزشی و استادی دانشگاه را رقم زده که علاوه بر حفظ و تکریم سرمایه‌های انسانی دانشگاه، جذب فرهیختگان علمی کشور را به همراه دارد.

این دانشگاه در چرخشی دیگر از طرح جذب هیئت علمی وابسته رونمایی کرد تا علاوه بر جذب اساتید جوان، نخبه، شاخص، انقلابی و با انگیزه؛ اساتید نخبه و البته با تجربه دانشگاه آزاد اسلامی که بازنشسته شده‌اند نیز رابطه سازمانی خود با دانشگاه را حفظ کنند. البته طرح هیئت علمی وابسته طرحی بسیار جامع و گسترده است که از ۵ گروه از جمله صنعتگران(اساتید عرصه) نخبگان دانشگاه‌های آزاد و دولتی و نیز پژوهشگران و نخبگان موسسات تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها عضو هیئت علمی می‌پذیرد.

دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر بکارگیری اساتید مومن، انقلابی و نخبه در دانشگاه‌ها و براساس اهداف عالیه مندرج در سند تحول و تعالی، راه‌کنش اصلاح و کارآمدسازی نظام جذب، ارزیابی و جبران خدمات اعضای هیات علمی با بهره‌گیری از ظرفیت الگوی شبکه‌ای دانشگاه، تصمیم گرفت در کنار اعضای هیات علمی تمام‌وقت و پیوسته، اقدام به جلب همکاری فرهیختگان علمی کشور در چارچوب "اعضای هیات علمی وابسته" کند.

دانشگاه آزاد اسلامی برای تقویت بنیان علمی و ارتقا خود و نیز برای اینکه کیان دانشگاه توسط کسانی که وابستگی سازمانی به آن دارند حفظ شود و همچنین برای جذب نیروهای ارزشی و انقلابی به این نتیجه رسید که تمام کسانی که به عنوان مدرس با دانشگاه همکاری می‌کنند، وابستگی سازمانی هم به دانشگاه آزاد داشته باشند. بنابراین هجمه‌هایی که اخیرا توسط برخی رسانه‌ها علیه دانشگاه آزاد صورت گرفت از اساس نادرست است چرا که هیچ‌گونه قطع همکاری با اساتید حق‌التدریس انجام نشده بلکه از میان این اساتید افراد شاخص، نخبه و با تجربه علی رغم تمام بار مالی که به دانشگاه تحمیل می‌شود، جذب دانشگاه می‌شوند و صرفا افرادی که هیچ آورده‌ای برای دانشگاه نداشتند و احساس مسوولیتی در قبال دانشگاه آزاد نداشتند از چرخه آموزشی حذف شدند.

به گفته عباس اشرفی؛ رئیس مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مرحله اول اجرای این طرح بیش از ۵۵۰۰ نیروی هیئت علمی وابسته در کل کشور اعلام نیاز شده است.

هرچند میزان جذب اعضای هیئت علمی وابسته دانشگاه آزاد اسلامی بسته به هر استان و هر سال متفاوت است اما روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از جمله استان تهران، خراسان رضوی، قم، البرز و نجف‌آباد پیشتر در گفت و گو با ایسکانیوز از جذب به ترتیب ۲هزار، ۱۱۵، ۳۰، ۴۵و ۱۲۰ عضو هیئت علمی وابسته در اولین مرحله اجرای این طرح خبر داده بودند.

افزایش سهم درآمدهای پژوهشی در بودجه دانشگاه آزاد اسلامی/بازمهندسی دانشگاه با شعار اقتصاد دانش‌بنیان

سهم درآمدهای پژوهشی حاصل از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی از حدود صفر درصد در پنج سال پیش به ۱۱ درصد در بودجه سال ۱۴۰۲ رسید.

دکتر محمدمهدی طهرانچی در این باره و در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفته است: باید میزان شهریه دریافتی ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش پیدا کند و این مبلغ، از سهم حاصل از درآمدهای تولیدات دانشی توسط شرکت های دانش‌بنیان متصل به دانشگاه، تامین شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: باید توجه داشت ما به دنبال مالکیت شرکت‌های دانش‌بنیانی که در واحدهای مختلف فعالیت دارند، نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم در شرکت‌ها سهم داشته باشیم.

وی افزود: انتظار می‌رود دانشگاه آزاد اسلامی بتواند اقتصاد خود را مبتنی سهم حاصل از درآمدهای تولیدات دانشی شرکت‌های دانش بنیان که نتیجه فعالیت‌های خانواده دانشگاه آزاد اسلامی است، تامین کند و برتری خود را در آموزش، پژوهش و فناوری با اتکا بر این درآمدها داشته باشد.

وی ادامه داد: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان چندملیتی در عرصه علمی انکارناپذیر است و باید به سمت بازمهندسی در دانشگاه‌ها پیش رویم. دانشگاه باید متناسب با زیست بوم پیش برود، در این زمینه اطلس آمایش آموزش عالی در دانشگاه تهیه شده است. شعار اقتصاد دانش بنیان خواهد بود و تغییر ماهیت اساسی در دانشگاه شکل گرفته است.

سرمایه ۳۷۴ میلیارد تومانی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد/هدف‌گذاری ۱۰۰۰میلیاردی در سال ۱۴۰۳

دکتر طهرانچی همچنین سال گذشته اعلام کرد: سرمایه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی هم اکنون(۱۴۰۲) ۳۷۴ میلیارد تومان است و سال آینده( ۱۴۰۳) به هزار میلیارد می‌رسد که به عنوان کنش‌گر فعال هدایتگر فعالیت‌های دانش بنیان خواهد بود. پژوهش برای ما زینت و دکور نیست بلکه عرصه زیست دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بودجه دانشگاه از ۱۸.۵ همت به ۳۲.۹ همت در آینده تحصیلی می‌رسد و این موفقیت به خاطر افزایش شهریه نبوده چراکه افزایش شهریه‌ها عمدتا ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است، این نتیجه به خاطر تلاش اساتید و کارکنان و تلاش دانشی که به نوآوری ختم می شود، است. اینگونه نشان خواهیم داد که بدون بودجه نفت می‌توان زندگی کرد.

کاهش چشمگیر اتکای دانشگاه به شهریه دانشجویی

دانشگاه آزاد اسلامی کاهش اتکا به شهریه دانشجویی و جایگزینی آن با درآمدهای حاصل از تولیدات دانشی را به عنوان یکی از مهم‌ترین راهبرهای خود مورد توجه دارد؛ به طوری که اتکای بودجه دانشگاه به شهریه دانشجویی به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این باره نیز گفته است: رابطه خوبی با صنعت برقرار کرده ایم، سهام دار بخشی از صنعت هستیم، پیش از این ۸۵ درصد به شهریه متکی بودیم اما امسال به ۵۲ درصد رسیدیم.

تحقق ۱۹ درصدی درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد

داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی، سال گذشته در پنجاهمین جلسه هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای اظهار کرد: بودجه دانشگاه آزاد اسلامی یک روند بسیار منطقی را طی کرده است، به طوری که عملکرد سال مالی گذشته دانشگاه آزاد اسلامی که منتهی به ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲ بود، بیانگر این موضوع بود که ۱۹ درصد از درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای درآمدهای غیر شهریه ای تأمین شده بود.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی آمده است که باید ۱۶ درصد از درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی از طریق درآمدهای غیرشهریه ای باشد که دانشگاه آزاد اسلامی توانست به عددی بالاتر از ۱۶ درصد دست یابد. همچنین برای سال آینده با سیاست های بهینه ای که ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در بحث های کشاورزی و دامپروری، اقتصاد و دانش بنیان، هیأت عاملی کردن خیلی از فعالیت ها و طرح های برون دانشگاهی تبیین کرده، پیش بینی می شود این عدد به ۳۵ درصد برسد. این موضوع نشان می دهد که اتکا دانشگاه به شهریه کمتر خواهد شد و این اتکا براساس درآمدهای غیرشهریه ای خواهد بود.

تحقق رویای خانه‌دار شدن استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کنشگر فعال در عرصه آموزش عالی و برای پاسداشت خدمات اعضای هیئت علمی و کارکنان این دانشگاه و نیز توجه به معیشت آنان، طرح تأمین و ساخت مسکن را در دستور کار خود قرار داده است. از آنجایی که یکی از برنامه های جدی دولت سیزدهم طرح جهش تولید و تأمین مسکن است، دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تعامل و همکاری سازنده ای که با وزارت راه و شهرسازی دارد، قدم هایی را در حوزه تأمین مسکن اعضای هیات علمی و کارکنان خود برداشته و در تحقق این طرح و در گام اول ساخت ۲۳ هزار و ۸۱۹ واحد مسکونی در ۱۰ استان کلنگ‌زنی شد. عملیاتی که علاوه‌بر رویکرد مسکن‌سازی، قرار است «عرصه» مهارت‌آموزی دانشجویان عمران و رشته‌های مرتبط شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این باره اظهار کرده است: نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی فقط مسکن سازی نیست و همانطور که در تربیت پزشک ما عرصه بیمارستان را داریم؛ کارگاه‌های تربیت نیروی انسانی برای معماری اسلامی استفاده خواهد شد. این یک فرصت بی‌نظیر برای محوریت موضوع صنعت ساختمان در دانشگاه‌هاست تا کارگاه‌ها را به عنوان عرصه دانشگاه بدانند.

وی افزود: این کارگاه ها به عنوان عرصه دانشگاهی تعریف شده‌اند و تعداد ۱۲۰۰ استاد عمران دانشگاه آزاد اسلامی در کارگاه های معماری اسلامی به کار گرفته می‌شوند و آزمایشگاه های ما نیز پشتیبان خواهند بود. پروژه ساخت مسکن برای اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، یک کار تکمیلی است و صرفاً ساختن مسکن نیست، بلکه یک حرکت علمی جدید در عرصه ساختمان است. ان‌شاءالله بتوانیم تا پایان دولت سیزدهم که نگاه ویژه‌ای به نخبگان، اعضای هیأت علمی و دانشگاه‌ها دارد، این شیرینی را در کام دانشگاهیان شاهد باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را در دست اقدام دارد که از این میزان ۵۰ هزار واحد برای واگذاری به اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه و ۵۰ هزار واحد دیگر نیز بر اساس سیاست‌های وزارت مسکن و شهرسازی واگذار خواهد شد.

راه‌اندازی ۳ سامانه جدید در دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اجرای سند تحول و تعالی، از ۳ سامانه جدید و کاربردی در سال ۱۴۰۲ رونمایی کرد.

«سرویس رایانامه دانشگاه آزاد اسلامی» ابزاری برای انتقال مسائل دانشجو به مسئول مربوط در هر واحد دانشگاهی بدون اتلاف وقت و نیاز به مراجعه حضوری است. در این سامانه، تمامی دانشجویان، اساتید و کارکنان دارای یک ایمیل بر پایه iau.ir خواهند بود و در یک فضای ایمیل‌پایه، امور اداری دانشگاه در زمانی کوتاه انجام خواهد شد. در آینده، سامانه «سرویس رایانامه دانشگاه آزاد اسلامی» با استفاده از هوش مصنوعی پاسخ سؤالات دانشجویان را خواهد داد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این باره توضیح می‌دهد: در دانشگاه پاسخگو، دانشجو باید سریعاً بتواند درخواست خود را بر مبنای ایمیل ارسال و پاسخ دریافت کند و سامانه ایمیل دانشگاه تحولی در این زمینه محسوب می شود.

اما سامانه یکپارچه علمی تحت عنوان «سکوی نشر دانش» یک پلتفرم جامع براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است. در این سامانه، نشریات و مجلات دانشگاه به صورت یکپارچه قرار خواهد گرفت و باعث یکپارچه‌سازی تمامی مجلات دانشگاه آزاد اسلامی، ارتقای جایگاه علمی دانشگاه و نشریات در رنکینگ جهانی، شفافیت و حمایت مالی برای نشریات، تقسیم عادلانه مقالات در تمامی مجلات دانشگاه و افزایش عدالت با یکپارچه‌سازی داوران برای کل مجلات خواهد شد. سامانه «سکوی نشر دانش» باعث ارتقای سرعت رشد مجلات علمی می شود و قرار است در گام های بعدی، کتاب ها و رساله های دکتری نیز به صورت یکپارچه در این سامانه بارگذاری شود.

آخرین سامانه ای که در سال گذشته از آن رونمایی شد؛ «سامانه جامع مدیریت قراردادها» است. این سامانه دانشگاه آزاد اسلامی طبق راه‌کنش های سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شده و در این سامانه، مدیریت قراردادهای دانشگاه آورده شده است.

این سامانه در مدیریت قراردادهای دانشگاه آزاد اسلامی، فرآیندهای تنظیم، اجرا و ارزیابی قراردادها را برعهده دارد. از مزایای سامانه جامع امور قراردادها می توان به شفافیت و انضباط مالی، سامانه سپاری، افزایش کارآیی عملیات ها، کاهش هزینه ها، پیروی از قوانین و مقررات، کاهش ریسک تنظیم قراردادها، نظارت بیشتر بر دعاوی احتمالی، صرفه‌جویی در زمان و... اشاره کرد.

جامعه هدف این سامانه در دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه توسعه و مدیریت منابع، مرکز حقوقی و مرکز عمران است. این سامانه به تصمیم‌گیری بهتر مدیران سازمانی کمک خواهد کرد چرا که در این سامانه فضایی تعبیه شده تا در بازه زمانی یک تا ۴۵ روز مانده به پایان قراردادها، از طریق هشدار به مدیر مربوطه اطلاع داده شود تا بتوانند تصمیم های بهتری برای محافظت از منابع بگیرند.

قرار است در این سامانه، تمامی پرداختی هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گیرد، ازجمله اجاره املاک و مستغلات، طرح های پژوهشی، ورزشی، عقد قرارداد با اساتید و... درج شود.

طرح «پویش» به رشته‌های علوم انسانی رسید/خیز دانشگاه آزاد برای تحقق آموزش عالی اشتغال‌آفرین

طرح ملی «پویش» یکی از مهمترین طرح‌های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق آموزش عالی اشتغال آفرین است. در این طرح علاوه بر فراهم کردن نیروی مورد نیاز صنعت، به دغدغه اشتغال دانشجویان هم پاسخ داده خواهد شد.

بدین ترتیب دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همگام با تحصیل به فعالیت در صنعت مشغول شده و صنعت هم به عنوان حامی این دانشجویان، توانمندی آنها را برای فعالیت در عرصه محیط واقعی کار افزایش خواهد داد. این طرح ابتدا به صورت پایلوت در استان اصفهان انجام شد و از سال ۱۴۰۰ به بعد، دیگر واحدهای استانی در کل کشور نیز وارد این حیطه شدند و همه ساله به شمار متقاضیان شرکت در این طرح در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی افزوده می‌شود.

این طرح در سال ۱۴۰۲ نیز با استقبال چشمگیر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور ادامه پیدا کرد و یکی از مهمترین رویدادهایی که در ارتباط با طرح پویش در سال گذشته رخ داد این بود که این طرح یک گام فراتر نهاد و رشته های علوم انسانی را نیز پوشش داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در یکصد و نود و نهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از برنامه‌ریزی این دانشگاه برای توسعه «طرح پویش» به رشته‌های هنر و علوم انسانی خبر داد. وی با تأکید بر عدم تطابق بعضی سرفصل‌ها و رشته‌های قدیمی با نیازهای جامعه گفت: در صورتی که دانشگاه نگاه روزآمد نداشته باشد، دانشجو هم احساس می‌کند که از دستاوردی در رشته تحصیلی خود نداشته است و مطالب به‌روز نیست. ما با استفاده از ظرفیت «طرح پویش» توانسته‌ایم در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه به موفقیت‌های خوبی برای توجه به «مهارت‌آموزی دانشجویان» داشته باشیم؛ به دنبال این هستیم که این تحول را در رشته‌های علوم انسانی و هنر نیز پیاده‌سازی کنیم.

فرمول تحول دانشگاه

«رویداد صدرا»؛ نقطه اتصال دانشگاه و صنعت/ تضمین ورود ۲۴هزار دانشجوی جدید دانشگاه آزاد اسلامی به طرح پویش

رویداد صدرا (نمایشگاه کشف فرصت‌های اشتغال با حضور صنایع یا صنعت، دانشگاه؛ راه اشتغال) که در امتداد طرح پویش برگزار می‌شود؛ با توجه به راهبردهای کلان دانشگاه و اهداف مندرج در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر توسعه فعالیت‌های فناورانه با رویکرد کارآفرینی در زیست بوم های محلی و منطقه ای و با هدف ایجاد ارتباط مستقیم بین دانشجویان و اعضای هیأت علمی، جامعه و صنعت است.

اجرای طرح پویش در سال ۱۴۰۲ با برگزاری پررنگ رویداد صدرا «صنعت، دانشگاه؛ راه اشتغال» در اکثر واحدهای سراسر کشور ادامه یافت؛ به طوری که نمایشگاه‌های این رویداد به بستر گفت‌وشنودهای دانشجو-صنعتگر تبدیل شد. اتفاقی که ورود ۲۴هزار دانشجوی جدید دانشگاه آزاد اسلامی به طرح پویش را تضمین کرده است.

در این رویداد ارتباط تعاملی و مستمر دانشگاه با صنایع، اتصال حلقه آموزش، کارآفرینی و اشتغال، اجرای بهینه طرح پویش، ایجاد فرصت اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان و معرفی دانش آموختگان دانشگاه به بنگاه‌های اقتصادی و استفاده از خبرگان صنعت؛ پیگیری می‌شود.

دانشجویان تا پیش از این در فضایی منزوی و جدا از صنعت درحال تحصیل بودند. دانشگاه آزاد اسلامی با راه‌اندازی طرح «پویش» و رویدادهایی ذیل آن همانند صدرا توانست این انزوا را بشکند. رویداد صدرا، نخستین برنامه حضور فعال نمایندگان صنایع بزرگ در دانشگاه به منظور مصاحبه، جذب و استخدام دانشجویان و دانش‌آموختگان توانمند دانشگاه آزاد اسلامی است.

بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از جمله دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، دانشگاه آزاد ارومیه، دانشگاه آزاد شهرکرد و دانشگاه آزاد گیلان در سالی که گذشت اولین رویداد صدرا را برگزار کردند که زمینه بورسیه و جذب تعداد قابل توجهی از دانشجویان را فراهم کرد و با تحولی که در عرصه اشتغال دانشجویان ایجاد کرد روسای این واحدها را به ادامه این رویداد در سال جاری نیز مصمم ساخت.

فرمول تحول دانشگاه

ساماندهی و جابه‌جایی ۸۵ رشته محل در کشور با اجرای طرح «آمایش»

به گفته دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی وکارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی: سال ۱۴۰۲ در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حدود ۸۵ رشته محل را در داخل سازمان با استانها و مبتنی بر آمایش، جابه جایی و ساماندهی آنها در استان از نقطه اول به نقطه دوم را جمع بندی کردیم و باوزارت علوم هم مکاتبه کردیم و آنها نیز همراهی خوبی داشتند و در نهایت جابه جایی صورت گرفت و در دفترچه مهر ۱۴۰۲ جذب دانشجو اتفاق افتاد. به طور مثال در استان خراسان رضوی حدود ۶۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی جذب شد و در بسیاری از استانها این بهینه سازی ظرفیت‌ها در حال انجام است.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از همان ابتدا به دنبال تنظیم یک سند آمایشی تزئینی نبود و از همان سال اول به دنبال حل مسأله بودیم و طرح آمایشی که به کل کشور ابلاغ کردیم طرح مأموریت‌گرایی آمایش‌محور بود و گام اول این بود که سامانه و اطلس آمایشی طراحی شود و در گام بعدی ناحیه‌بندی و بازتعریف مأموریت‌ها صورت گرفت و در گام سوم هم بازمهندسی و مبتنی بر آمایش بازبینی ظرفیت‌ها صورت میگیرد.

در تدوین سند آمایش دانشگاه آزاد، سال ۹۹ یک سری مطالعات تطبیقی انجام شد البته موضوع مأموریت گرایی روشن بود در کشور هم در تدوین اسناد بالادستی مستندات زیادی وجود داشت اما در یک جمع بندی، طرح مأموریت گرایی دانشگاه آزاد مشخص و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۱۷ به کلیه واحدها ابلاغ شد.

هرچند سامانه اطلاعات آمایشی دانشگاه آزاد اسلامی اردیبهشت ماه امسال(۱۴۰۳) نهایی می‌شود اما شبکه آمایش و مأموریت گرایی دانشگاه حدود سه سال است که کار خود را آغاز کرده و بسیاری از واحدها با بهره گیری از داده های آمایشی ظرفیت جذب دانشجو را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. به طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با بهره‌گیری از این ظرفیت توانسته ۸ هزار دانشجوی بیشتر جذب کند و یا اینکه با اجرای آمایش در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ۶۸ رشته به سبد رشته های این استان افزوده و تعداد دانشجویان از۳۴ هزار به ۵۱ هزار دانشجو افزایش یافته است.

چراغ راه‌اندازی دانشکده های موضوعی در دانشگاه آزاد روشن شد

در سالی که گذشت فرآیند تغییر ساختار دانشی دانشگاه آزاد اسلامی و راه اندازی دانشکدگان در واحدهای سراسر کشور کلید خورد و تعدادی از این دانشکدگان از جمله دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی و دانشکده های مهارت و کارآفرینی کار خود را آغاز کردند.

سال ۱۴۰۲ در اولین گام تاسیس دانشکده های موضوعی، شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی مجوز راه اندازی ۹ دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در کشور را صادر کرد.

اوایل سال گذشته دکتر طهرانچی از تشکیل نظام جدید دانشی دانشگاه سخن گفت و شهریورماه یعنی همزمان با تاریخ ابلاغ نظامنامه مدیریت دانشی تشکیل این «دانشکدگان» کلید خورد. حالا قرار است با این ساختار جدید فضای علمی دانشگاه دگرگون شده و پتانسیل بالقوه دانشگاه در حوزه علمی بالفعل شود. براساس نظامنامه مدیریت دانشی ابلاغ شده، قرار است ۲۳ دانشکدگان‌ در دانشگاه راه‌اندازی شود که سه دانشکدگان در معاونت علوم انسانی و هنر، دو دانشکدگان در معاونت علوم تربیتی و مهارتی، ۷ دانشکدگان در معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی و ۱۰ دانشکدگان نیز در معاونت علوم پزشکی و یک دانشکدگان عمومی است.

افتتاح سرای نوآوری «بانوان»

یکی از اقدامات تحول آفرین و البته امیدبخش دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اشتغال بانوان که سال گذشته کلید خورد راه اندازی سرای نوآوری ویژه بانوان در دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان بود.

به گفته عاصمه قاسمی؛ مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور زنان و خانواده، سراهای نوآوری بانوان در تمامی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت بومی هر منطقه راه‌اندازی خواهد شد. یکی از اهداف ما در امور زنان راه‌اندازی سراهای نوآوری بانوان در واحدهای دانشگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح ما به دنبال این مهم هستیم تا آن دسته از کسب و کارهای خانگی که اغلب بانوان در آن مشارکت دارند را با اقتصاد و درآمدزایی برای این بانوان پیوند بزنیم.

مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: راه اندازی سراهای نوآوری در مرحله اول با استانهایی که آمادگی بیشتری دارند آغاز می‌شود ضمن اینکه در این طرح از ظرفیت دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین بانوانی که در شهر موردنظر ساکن هستند استفاده خواهیم کرد و کسب و کارهای خانگی آنها را به سراهای نوآوری متصل می کنیم تا بتوانند فعالیتهای خودشان را اقتصادی و به درآمدزایی برسند.

وی با تاکید بر اینکه این سراهای نوآوری در حوزه های مختلفی از جمله صنایع دستی، بازی‌های کودکان، حوزه های علمی و... راه اندازی خواهد شد، افزود: فرآیند و مدل راه اندازی این سراها در حال نهایی شدن است و برخی استانها از جمله سیستان و بلوچستان کار خود را آغاز کرده اند و راه اندازی سراها در سایر واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی بستگی به ظرفیت هر منطقه دارد.

فرمول تحول دانشگاه

مجوز راه‌اندازی ۴ سرای نوآوری جدید در دانشگاه آزاد اسلامی صادر شد

قاسمی بیان کرد: در راه اندازی سراهای نوآوری ما به دنبال این نیستیم که صرفا بانوان حضور پیدا کنند و یک سری فعالیت‌هایی انجام دهند و در نهایت مزد و پاداش خود را دریافت کنند بلکه بعد علمی با ورود دانشگاه و تاثیرگذاری بر محیط برای ما بسیار حائز اهمیت است.

همچنین سال گذشته در جلسه شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان مجوز راه اندازی چهار سرای نوآوری سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، سرای نوآوری سنگ ها، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط و سرای نوآوری فناوری نوین سبز دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و سرای نوآوری فناوری های نوین در تولید پروتئین سالم دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا صادر شد.

رونمایی رسمی از پلتفرم «ست» و راه‌اندازی بیمارستان‌های صنعتی!/ بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ کارخانه و صنعت به این پلتفرم پیوستند

دانشگاه آزاد اسلامی با رونمایی رسمی از پلتفرم «ست» در ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۲، در نظر دارد تا کارخانه را به عرصه مهارت‌آموزی مهندسان تبدیل کند.

این پلتفرم یا سکوی تولید، تضمین و تامین قطعات صنعتی بر مبنای ایده دکتر طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ شکل گرفت. این پلتفرم یک طرح کلان ملی و تحولی است که وظیفه اجرای این ایده در دانشگاه آزاد اسلامی بر عهده واحد تبریز قرار داده شده است.

پلتفرم ست با الگوگیری از نظام موفق آموزش پزشکی طراحی شده است. آموزش پزشکی در کنار دانشگاه‌ها دارای بیمارستان هستند و مراحل کارورزی و کارآموزی در این مکان می‌گذرانند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها، پزشکان دارای مهارت اولیه لازم و و کارآمد برای ورود به جامعه هستند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در نظر دارد در کنار رشته‌های صنعتی، بیمارستان‌های صنعتی داشته باشد؛ کارخانه‌هایی که بتوانند دانشجویان را به توانمندی مشابه دانشجویان پزشکی برسانند.

فرمول تحول دانشگاه

دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفته با نگاه جدید به مقوله کسب و کار از پلتفرم‌ها به عنوان بسترهای جدید برای کسب و کار استفاده کند. یعنی دانشگاه آزاد، صنایع بزرگ که سفارش دهنده قطعات کالا و خدمات هستند را به تامین کنندگان خرد وصل کرده و تضمین‌هایی را برای این افراد در پلتفرم ایجاد خواهد کرد.

با راه اندازی پلتفرم ست علاوه بر مدیریت تحول بزرگ آموزشی که در کشور رخ می‌دهد، باعث ارتقای فرآیند آموزش‌های مهارتی در دانشگاه شده و در نهایت به کسب سهم دانشگاه آزاد از بازار بزرگ صنعتی کشور منجر خواهد شد.

دانشگاه آزاد اسلامی تامین عرصه مهارت‌آموزی دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی و توسعه همکاری آموزشی با کارخانه‌ها و صنایع کشور را از طریق سامانه‌ای «ست» فراهم کرد که در مدتی کوتاه بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ کارخانه و صنعت به این پلتفرم پیوستند. گسترش شبکه دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، امکان اتصال دانشجویان به صنایع گوناگون را فراهم می‌کند.

راه‌اندازی خط مونتاژ تراکتور در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

با اقدام مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و گروه صنعتی تراکتورسازی، ایران در جمع کشورهای دارنده دانش فنی سیستم حمل و نقل درون کارگاهی رباتیک قرار گرفت. دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز خط رباتیک مونتاژ را با همکاری گروه صنعتی تراکتورسازی راه‌اندازی کردند.

به این ترتیب در ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۲، اولین سیستم حمل و نقل درون کارگاهی رباتیک کشور به صورت رسمی به بهره برداری رسید.

این خط بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین دکتر طهرانچی و مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران در نمایشگاه عصر امید در خرداد ماه گذشته، صورت گرفت. بر مبنای این تفاهم‌نامه، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز همکاری‌های گسترده با تراکتورسازی تبریز را آغاز کرد که از جمله آن می‌توان به یک خط مونتاژ رباتیک مبتنی بر سیستم‌های هوشمند خودران اشاره کرد.

خطوط مونتاژ رباتیک مبتنی بر سیستم‌های هوشمند خودران، پیشرفته‌ترین خطوط مونتاژ در جهان هستند. تا کنون هیچ کسی در ایران نسبت به ساخت این نوع خطوط اقدام نکرده بود و دانشگاه آزاد اولین مجموعه در کشور است که دانش فنی سیستم حمل و نقل درون گروهی رباتیک را دارد.

خط رباتیک مونتاژ تراکتور به طور ۱۰۰ درصد توسط هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز پیش می‌رود و متشکل از ۶ نفر اعضای هیئت علمی و ۱۵ نفر دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی و ارشد همچنین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه است و قرارداد حدودا ۸۰ میلیارد تومانی با تراکتورسازی برای ساخت ۳۰ دستگاه از مجموعه سیستم‌های هوشمند هدایت پذیر خودران هم منعقد شده است.

برگزاری ۳ دوره رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی/ دانشگاه آزاد اسلامی پیشتاز دانشگاه‌های کشور در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای عمل به منویات و دغدغه‌های رهبر انقلاب در سالهای گذشته اقدام به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی به عنوان یکی از برنامه‌های فرهنگی ویژه این دانشگاه در قالب مسابقات و مناظرات دانشجویی کردند و تاکنون ۳ دوره از این رقابت‌ها با مشارکت دانشجویانی از سراسر کشور انجام شده است.

برگزاری این رویدادها به عنوان نخستین اقدام عملی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی مولود دانشگاه آزاد اسلامی است و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در پیامی به نخستین دوره این رویداد تأکید فرمودند: «اقدام عملی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و رقابت گسترده گروه‌های دانشجویی، بی‌گمان در شمار افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی ثبت خواهد شد. از مدیریت دانشگاه و دانشجویان عزیز شرکت‌کننده متشکرم. این سنت حسنه باید در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های کشور ادامه یابد ان‌شاءالله».

آموزش عالی یکی از موضوعات اصلی خود را رونق آزاداندیشی در کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها قرار داده است. بر اساس آمار، دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری وزارت علوم و بهداشت، ۷۶۹ کرسی در سومین رویداد ملی کرسی آزاداندیشی یعنی از ابتدای سال تحصیلی جاری تا کنون برگزار کرده‌اند.

همچنین ۲۶۸۷ تیم در دومین رویداد ملی رقابت تیم های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در محورهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی شرکت کرده بودند. ۱۴۵۶ تیم چهارنفره از سراسر کشور در نخستین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی ثبت‌نام کردند. ۳۳۶ تیم برگزیده براساس سهمیه‌بندی استانی و موضوعات و محورهای شش‌گانه، به مرحله ملی راه یافتند.

تربیت نسلی کارآفرین با ایجاد دانشکده‌های موضوعی؛ ماموریت دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۳

دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه و در سیر تکاملی خود، با اجرای طرح‌های نوآورانه به دنبال دانش محور کردن صنایع و پیوند واقعی بین صنعت و دانشگاه است هر چند که تا رسیدن به قله مطلوب در این عرصه گام‌های بزرگی باقی مانده است.

توسعه فعالیت‌های دانش بنیان، افتتاح سراهای نوآوری، بسترسازی برای اشتغال دانش بنیان، توسعه دانشکده‌های موضوعی و... از جمله اقدامات و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحقق دانشگاه کارآفرین و نیازمحور است.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام نوروزی خود با ترسیم نقشه راه ادامه این مسیر در سال جدید گفت:«در سال ۱۴۰۳ با ایجاد دانشکده های موضوعی همراه با عرصه های واقعی محیط کار می کوشیم نسلی کارآفرین را تربیت کنیم که بی شک در توسعه پایدار کشور نقش مهمی را ایفا می کنند تا بتوانیم شاخص کارآمدی به عنوان یک شاخص اساسی سنجش دانشگاه را رشد دهیم. مسلماً در ارتباط دانشگاه با صنعت باید بین علم، فرهنگ و فناوری، امور اجتماعی، اقتصادی و نوآورانه ارتباط موثری شکل گیرد و این رویه در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته و تلاش می‏ کنیم از طریق سرای نوآوری، شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری آن را جامه عمل بپوشانیم». 

انتهای پیام/

کد خبر: 1226144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =