دکتر طهرانچی: نیازمند ارتباط آموزش و پژوهش با فضای کسب‌وکار هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که نیازمند ایجاد پلی بین فضای آموزشی و پژوهشی و فضای کسب و کار هستیم، گفت: آن فضای همت، مهارت و تجربه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در دیدار نوروزی با کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی که در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در طول این سالها مسیری را با عنوان گام دوم در حال پیمودن است. دانشگاه آزاد به عنوان مولود انقلاب در چهله اول یا در گام اول مسیری را طی کرد که رهبر فرزانه انقلاب با بیان دستاوردهای نظام به عنوان میلیون‌ها تحصیلکرده دانشگاهی از این دانشگاه به نیکی یاد کردند. 

بیشتر بخوانید:

تربیت نسلی کارآفرین با ایجاد دانشکده‌های موضوعی ماموریت دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۳

وی ادامه داد: اما بلاشک ادامه این مسیر، میسور نبود چرا که دنیا تحولات خاصی را پشت سر گذاشته است. دانشگاه با اقبال اجتماعی به حیات خود ادامه می‌دهد و بی شک این اقبال اجتماعی دچار تغییراتی شده است و دانشگاه را با مشکلاتی مواجه کرده است که باید عالمانه از آن عبور کند.

دکتر طهرانچی با اشاره به دعای تحویل سال تصریح کرد: اگر در آغاز سال نو از طبیعت درس نگیریم نمیتوانیم امروز اینچنین گردهم آییم و با برنامه تحولی دانشگاه وارد گام دوم شویم. کسانی که از نزدیک به مسائل دانشگاه واقف هستند، میدانند که این سالها نماد بازگشت امید به خانواده دانشگاه و جوانان کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در هر سال نو لازم است دقیق تر به مسائل نگاه کرد و پیگیر باشیم که نقاط تحول کجاست؟ امسال نمیشود از سال نو صحبت کرد اما از مردم مقاوم غزه که در آستانه یک تغییر بنیادی در نظام سیاسی دنیا هستند، یاد نکرد.

دکتر طهرانچی افزود: مردم غزه در ماه رمضان با بمب های نظام سلطه و نه فقط رژیم صهیونیستی مواجه هستند چرا که این نظام سلطه مولودی دارد و این مولود به عنوان فرزند نظرکرده نظام سلطه عمل می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جسارت به سفارت پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در منطقه مقاومت، اضافه کرد: دو دانشجوی عزیز دانشگاه آزاد اسلامی، شهید بهروز واحدی دانشجوی شبستر و شهید روزبهانی دانشجوی بروجرد نیز در جمع این شهدای بزرگوار هستند.

وی با اشاره به روز قدس گفت: این سنگ بنای امام راحل را مردم دنیا بسیار نیک به جا آوردند و روز قدس مصداق کلمه طیب است که ثابت و استوار در حال پایداری است.

دکتر طهرانچی با اشاره به آیه ۱۲ سوره طلاق بیان کرد: این آیه بیانگر این مهم است که انسان به عنوان خلیفه الله تحت همین قائده که عالم مسخر اوست میخواهد دانا و توانا در عالم خلقت باشد که این امر در زیر چتر علم الهی رخ میدهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه ۴ وجهه تربیت قوه عاقله، توسعه دانش بشری، تعالی بخش و تسخیرکننده منابع طبیعی دارد که مبتنی بر این ۴ وجهه ۴ زیرنظام تربیتی، علمی، فرهنگی و فناوری وجود دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه جامع این ابعاد را در خودش شکل داده است و دانشگاه اگر منزوی باشد نمی تواند با جامعه ارتباط برقرار کند و دانشگاه اگر توجه به جامعه نداشته باشد نمیتواند ادامه حیات بدهد.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه اگر دانشگاه رابطه معقول با جامعه برقرار نکند نمی‌تواند ادامه حیات دهد، اضافه کرد: باید اشکالات را شناخت و به دنبال حل مساله و چاره اندیشی بود.

وی در ادامه بحث خود در خصوص ۴ ضلع اصلی دانشگاه تصریح کرد: نظام فرهنگی برای شکل دهی جامعه فرهیخته، نظام علمی برای شکل دهی جامعه دانا، نظام تربیتی برای شکل دهی جامعه کارآمد و در نهایت نظام فناوری برای شکل دهی جامعه نوآور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مولفه‌های اجتماعی، اقتصادی و نوآوری گفت: دانشگاه دال مرکزی تربیت قوه عاقله با سه وجه علمی، فرهنگی و فناوری است.

جهش در تولید حاصل نمی‌شود مگر به نوآوری!/دانشگاه‌ها باید در راهبرد خود تحول ایجاد کنند 

دکتر طهرانچی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم تصریح کرد: جهش در تولید حاصل نمی‌شود مگر به نوآوری! سال گذشته موضوع رشد تولید مطرح بود که با کار علمی میشد آن را شکل داد اما در جهش تولید باید نوآوری داشت.

وی با بیان اینکه تولید امر اقتصادی و مشارکت یک امر اجتماعی است افزود: پس شعار امسال صرفا اقتصادی نیست و از دو مولفه نوآوری اقتصادی و اجتماعی ترکیب یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: همه ما از یک اقتصاد وابسته به ارزش دلار و طلا رنج میبریم. همه مردم در معیشت از تورم ناراضی هستند و این مسائل حل نمیشود مگر اینکه دانشگاه ها در راهبرد خود یک تحول را رقم بزنند.

وی اضافه کرد: امروز دانشگاه فضای تعاملی یادگیری است که باید ارزش آفرین باشد و هدف آن رشد سرمایه اجتماعی باشد. دانشگاه نماد دانایی بخش است اما بازار یا جامعه محیط توانایی بخش است. توانایی وقتی بروز پیدا میکند که شما وارد صحنه عملی مسابقه شوید.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه تبدیل دانایی به توانایی یک رابطه خطی نیست بلکه پیچیده و تابع مولفه‌ها و مسائل بسیاری است، ادامه داد: دانشگاهی که میخواهد سکوی دانایی باشد باید بین یاددهی و یادگیری ارتباط برقرار کند.

سراهای نوآوری؛ حلقه اتصال صنعت و دانشگاه 

وی تصریح کرد: امروز باید بین دانشگاه و صنعت پلی داشته باشیم که این پل همان سراهای نوآوری است. همچنین نیازمند ایجاد پلی بین فضای آموزشی و پژوهشی و کسب و کار هستیم و آن فضای همت، مهارت و تجربه است. نکته مهم هم تجربه است همان چیزی که تحت عنوان سابقه کار مطرح است.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: سکوی مدل دانایی به توانایی بخشی، بخشی از آن در فضای آموزشی و همزمان بخشی از آن در فضای کار است پس ما نیازمند یک محیط جدید هستیم. 

وی خطاب به کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آینده آموزش عالی با مسائل مختلفی تهدید میشود و هوش مصنوعی و فضای مجازی علی رغم فرصت هایی که ایجاد میکنند، دره مهلک یادگیری عمیق، تفکر حل مساله و تربیت قوه عاقله کشور هم هستند. در حوزه هوش مصنوعی باید با هوش انسانی که بر آن غلبه داشته باشد وارد شد و اگر هوش مصنوعی «بر» شما باشد آنگاه شما در این دره مهلک گرفتار میشوید و اگر گرفتار شوید دیگر خبری از دانشگاه آزاد نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه مظهر دانایی است و جامعه نیازمند الفت مبتنی بر دین با اقتصاد پویا و امنیت است، ادامه داد: اینکه چگونه دانایی باید به توانایی تبدیل شود. ظرف دانشگاه دانایی فردی یا توانایی فردیست که اوج آن مرکز رشد یا شرکت دانش بنیان می‌شود و برای شرکت دانش بنیان نیازمند توانایی گروهی هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان نیازمند توانایی گروهی است، افزود: آیا این توانایی گروهی میتواند توانایی اجتماعی ایجاد کند؟! دانایی فردی/توانایی فردی/دانایی گروهی/توانایی گروهی/دانایی اجتماعی /توانایی اجتماعی این پل یک مسیر است.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: دانش تخصصی، مهارت فردی، سازمان یادگیرنده، شرکت دانش بنیان و فرهیختگی، چهره نویی از دانشگاه میسازد و به همین جهت در دانشگاه آزاد اسلامی شبکه دانشکده های موضوعی را برای ساخت دانایی گروهی داریم شکل میدهیم چرا که دانایی فردی را گروه شکل میدهد اما دانایی گروهی را «مسئله گروهی» شکل میدهد. 

وی با تاکید بر اینکه نیازمند یک منطق زنجیره ای برای شکل گیری دانشگاهی که از دانایی فردی به توانایی اجتماعی برسد هستیم، ادامه داد: اگر این منطق را نداشته باشیم دانشگاه به جامعه متصل نمیشود. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه سکوی دانایی توانایی بخش است گفت:«انتخاب رشته» هر چند امری فردی است اما بازتاب اجتماعی دارد. 

وی با طرح این سوال که اقبال اجتماعی به رشته تحصیلی چگونه رخ می دهد؟ افزود: یک زمانی افراد صرفا به مدرک نگاه میکردند اما امروز به اعتبار مدرک نگاه میکنند و البته این همه ماجرا نیست! امروز افراد میزان کارآمدی و سودمندی رشته را هم درنظر میگیرند و تصویر کسانی که قبلا وارد این رشته شده اند را هم می بینند. 

دکتر طهرانچی با ارائه تصویری از میزان ورودی دانشگاه های آزاد و دولتی در سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲خطاب به کارکنان دانشگاه خاطرنشان کرد: در کاردانی علوم انسانی دانشگاه آزاد ۴۴هزار نفر گرفته و دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی، ۴۱ هزار نفر! بنابراین در مقطع کاردانی علوم انسانی شما جلو هستید اما در علوم پایه ، فنی مهندسی، کشاورزی و هنر خیلی خبری نیست. 

وی ادامه داد: به طور کلی سهم دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی ۴۰ درصد، کارشناسی ۴۲درصد، کارشناسی ارشد ۴۱درصد، ۱۴درصد دکتری عمومی و ۲۷درصد دکتری تخصصی است. 

دکتر طهرانچی با بررسی وضعیت اقبال اجتماعی رشته ها در بیست سال گذشته اضافه کرد: در ریاضیات و علوم کامپیوتر با ۱۲۲۴ نفر ، عمران با ۱۱۸۲ نفر و برق بیشترین استاد را داشتیم اما در سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲، ریاضیات و عمران که رتبه اول و دوم را داشتند در ۶رشته اول که ۶۰درصد رشته ها را شامل میشود حضور ندارند! 

وی ادامه داد: بنابراین وقتی میکروسکوپی وارد رشته ها میشویم فاجعه رخ داده است و این وضع آینده بسیار خطرناکی دارد و ادامه این روند یعنی فاجعه برای کشور. در واقع با این سیستم یک دانشگاه جامع نمیتواند به حیات خود ادامه دهد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: از ۶۰ رشته بیست سال گذشته تنها ۶ رشته باقی مانده و ۵۴ رشته به یک طرف رانده شده است. رشته هایی چون تاریخ و ادبیات و فلسفه هم که به هیچ وجه دیده نمیشود. آیا کشور را میتوان اینگونه اداره کرد؟ وقتی توزیع منابع انسانی درست نباشد، کشور سرطان زده میشود. 

آموزش عالی از درون در حال انقراض است/ضرورت توزیع مناسب منابع انسانی  

وی بیان کرد: آموزش عالی به ظاهر نمای قشنگی دارد اما از درون در حال منقرض شدن است! اشکال کجاست؟ بخشی از اشکال به آموزش و پرورش با عدم هدایت تحصیلی، احاطه جریان تربیت فضای مجازی محور و افت دانش های پایه در دانش آموزان است. 

هوش مصنوعی و منابع دیجیتال رقیب جدی کلاس‌های درس هستند

دکتر طهرانچی افزود: در آموزش عالی چه خبر است؟ ده سال پیش گفتند مدل لوزی را پیاده میکنیم و اصلا توجهی به این موضوع ندارند که چه بلایی بر سر مهندسی کشور آمده است؟ مقاطع کاردانی و کارشناسی باید با اشتغال شبکه ای شود و اگر این مسیر را جلوی پای آموزش عالی نگذاریم، آینده آن در خطر است. 

وی اضافه کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی قرار است ارتقای کیفیت بدهیم و تحول در آموزش عالی داشته باشیم. هوش مصنوعی و منابع دیجیتال رقیب جدی کلاسهای درس هستند بنابراین باید پل واسط بین دانشگاه و جامعه پیدا کنیم و آن محیط و عرصه کار است. 

کشور نیازمند گفتمان سازی حوزه آموزش است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: برای اینکه این پل شکل بگیرد باید استاد عرصه داشته باشیم چرا که اگر شکل نگیرد اقبال اجتماعی هم شکل نمی‌گیرد و در حال حاضر «پزشکی» با این نظام جلو میرود. 

وی با بیان اینکه آموزش تخصصی سر کلاس کافی نیست و باید آموزش حرفه ای، کارآفرین، مهارتی و اجتماعی هم داشته باشیم، افزود: باقی این آموزش ها جایش سر کلاس درس نیست و در واقع باید فرهنگ آموزش را عوض کرد. 

ضرورت فرهنگ سازی در عرصه اشتغال امیدآفرین/طرح صدرا را جدی بگیرید

دکتر طهرانچی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در عرصه اشتغال امیدآفرین تصریح کرد: ما نیازمند گفتمان سازی جدید برای جوانان هستیم. گفتمانی که همت زا نباشد گفتمان نیست. کشور نیازمند گفتمان سازی حوزه آموزش است. 

وی خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی با هیات علمی و کارکنان خسته نمی توانیم این تحول را رقم بزنیم. خودمان در عصر امید باید امیدها را باور کنیم و بعد به نسل جوان منتقل کنیم. طرح صدرا را جدی بگیرید. این پل دانایی و توانایی گروهی را باید خلق کنیم و اشتغال امیدآفرین را باید زنده کنیم. 

دکتر طهرانچی تصریح کرد: گام اول آموزش تخصصی ، گام دوم کاربینی(آموزش مهارتی در محیط) ، گام سوم کارآموزی و گام چهارم کارورزی است. 

وی در پایان اضافه کرد: این مسیر، مسیر کاملی است که باید طی شود چرا که اقتصاد دانشگاه هم به این مهم بستگی دارد پس باید تغییر کرد. شعار سال وقتی علوم و مهندسی را از دست بدهیم اتفاق نمی افتد. ورودی امسال رشته تاریخ دانشگاه آزاد ۱۱ نفر و ادبیات ۱۸ نفر است که فاجعه است. علم و عمل پیوند نزدیکی دارند و کسی که دانست باید به آن عمل کند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1226121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =