اختلال در مسیر مرجعیت علمی ایران با ایجاد اغتشاش در کشور

رئیس دانشگاه آزاد در نشست هم‌اندیشی تمدن‌پژوهان تأکید کرد: هدف از شکل‌گیری اغتشاشات در ایران ایجاد اختلال در مسیر مرجعیت علمی کشور است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هم‌اندیشی تمدن‌پژوهان با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مهدی نوید ادهم دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع)، اعضای هیات مدیره انجمن علمی نوین اسلامی و جمعی از اندیشمندان این حوزه برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه چه ایده‌ای برای تمدن اسلامی دارد؟

طهرانچی در این نشست، با اشاره به رسالت دانشگاه آزاد اسلامی در نقش‌آفرینی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی گفت: رسالت ما در این حوزه، بیانات مقام معظم رهبری است که فرمودند اکنون مهم‌ترین سوال این است که دانشگاه‌ها با استفاده از این میراث تاریخی و علمی و تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی، چگونه می‌توانند در شکل‌گیری «تمدن نوین اسلامی» که همان «جامعه آرمانی اسلام» است، نقش‌آفرینی کنند. باید تمام برنامه‌ها و مسیر حرکت دانشگاه‌ها در جهت نقش‌آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مقاله نیچر در سال ۲۰۰۵ اظهار کرد: سردبیر اروپایی مجله نیچر در سال ۲۰۰۵ و پس از آنکه ایران اولین مقاله تجربی خود را در مقالات علوم شناختی این نشریه به چاپ رساند، به ایران سفر کرد و مقاله‌ای تحت عنوان «رژه بزرگ ایرانیان» منتشر کرد. او در این مقاله عنوان کرد که مرجعیت علمی در ایران در حال بازسازی دوباره است مگر اینکه اغتشاش سیاسی یا تحریم‌های اضافی سر راه ایران قرار گیرد.

وی ادامه داد: نویسنده این مقاله تأکید کرده بود که «رهبر ایران صورت تاثیرگذاری مسیر توسعه کشور را با مسیر توسعه علم گره زده و فراخوان ایشان توسط جامعه علمی دریافت شد. ایرانیان همان افرادی هستند که از سرمایه و ‌میراث تمدنی خود در علم و رهبری علم جهان اطلاع دارند.» در این تئوری می‌توان به ریشه و هدف اغتشاشات سال ۱۳۸۸ و تحریم‌های پس از سال ۲۰۰۵ پی برد.

طهرانچی با اشاره به الگوی کارکرد و نقش‌آفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش عالی و جامعه، خاطرنشان کرد: کارکرد دانشگاه در تربیت، فرهنگ، علم و فناوری تعریف می‌شود و دانشگاه می‌خواهد در اقتصاد، نوآوری و موضوعات اجتماعی نقش‌آفرین بوده و در محیط بین‌المللی پیشران، الهام‌بخش، مرجعیت‌آفرین و در نهایت تمدن‌ساز باشد. بر این اساس؛ دانشگاه آزاد اسلامی برای چهار نظام تربیتی، علمی، فرهنگی و فناوری یک سند تحول و تعالی دارد که در ۱۰ بسته کاری، خودسازی و جامعه‌پردازی را دنبال می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بهترین تمدن‌پژوه کشور است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با درک اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب، شش مرحله برای بازسازی جریان علمی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی طراحی کرده که از رستاخیز علمی آغاز شده، به انقلاب علمی، تولید نظریه و فکر، مرجعیت علمی و رهبری علم جهانی می‌رسد و آخر این مسیر به تمدن نوین اسلامی ختم خواهد شد.

دکتر طهرانچی به تشریح بازآرایی ساختار نظام علمی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و افزود: در این بازآرایی، در کنار کلاس‌های نظری، به کاربینی و کارآموزی و کارورزی دانشجویان توجه داریم و محیط‌های پایه و عرصه را طراحی کرده‌ایم. یکی دیگر از اتفاقاتی که دانشگاه آزاد اسلامی رقم زده، ایجاد دانشکده‌های موضوعی است که یکی از آنها دانشکده فرهنگ و تمدن است که ذیل معاونت علوم انسانی و هنر قرار دارد و گروه‌های زبان و ادبیات فارسی، تاریخ، جامعه‌شناسی، فرهنگ و ادبیات ملل و... نیز ذیل این دانشکده قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: غرب در نظریه اروپامحوری، تمدن ما را از کتاب‌های خود حذف کرده و داعش نیز به دنبال حذف فیزیکی آثار و بناهای تمدنی منطقه ما بود و اکنون نیز اندیشه جوانان ما را نشانه گرفته‌اند. در مواجهه با این جریان، باید از نظر مبانی و عرصه در حوزه تمدن نوین اسلامی کارهای جدی انجام دهیم.

لازم به ذکر است در این نشست جمعی از اندیشمندان حوزه تمدن اسلامی و تمدن‌پژوهان به بیان نظریات و مطالب خود در حوزه تمدن نوین اسلامی پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =