پیتر هیگز درگذشت + سوابق

 دانشگاه ادینبورگ روز سه شنبه اعلام کرد «پیتر هیگز»، فیزیکدانی که نظریه‌اش علم را تغییر داد و نیم قرن بعد با اثبات آن برنده جایزه نوبل شد، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «پیتر هیگز»، فیزیکدانی که نظریه‌اش علم را تغییر داد و نیم قرن بعد با کشف آن برنده جایزه نوبل شد، در سن ۹۴ سالگی درگذشت. نظریه او در مورد ذره بنیادی بوزون هیگز (معروف به ذره خدا) بود، کشف بوزون هیگز در سال ۲۰۱۲ در مرکز تحقیقات سرن در نزدیکی ژنو به طور گسترده به عنوان بزرگترین پیشرفت در فیزیک ذرات برای بیش از ۳۰ سال مورد استقبال قرار گرفت و آنچه که زمانی علمی تخیلی بود را به واقعیت تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید:

عکسی تلخ از مراسم روز سوم درگذشت رضا داوودنژاد

دانشگاه ادینبورگ، جایی که هیگز سال‌ها در آن کرسی استادی داشت، گفت که او روز دوشنبه پس از یک بیماری کوتاه در آرامش در خانه درگذشت.

چیزی که به عنوان بوزون هیگز شناخته شد، معمای این است که چندین ذره بنیادی جرم خود را از کجا می‌گیرند: با تعامل با میدان هیگز نامرئی که فضا را فرا می‌گیرد. این تعامل که به مکانیسم «بروت-انگلرت-هیگز» معروف است، جایزه نوبل فیزیک را در سال ۲۰۱۳ برای هیگز و فرانسوا انگلرت بلژیکی به ارمغان آورد. در سال ۱۹۶۴، اولین مقاله هیگز در مورد این مدل توسط یک مجله فیزیک دانشگاهی در سرن رد شد، این مقاله با عنوان «بدون ارتباط با فیزیک» رد شد. مقاله تجدید نظر شده او، اگرچه هفته‌ها پس از مقاله انگلرت و بروت منتشر شد، اولین مقاله‌ای بود که به صراحت وجود ذره‌ای جدید را پیش‌بینی کرد.

در نهایت دانشمندان در آزمایشات خود ذرات بوزون هیگز را پیدا کردند. این کشف، نقطه عطفی در درک از طبیعت بود و هیگز آن را یک اتفاق باورنکردنی در طول زندگی خود خطاب کرد.

بوزون هیگز مدل استاندارد را تکمیل کرد، اما درک کامل آن هنوز ادامه دارد. هیگز در مورد دستاوردهای خود متواضع بود. او در مصاحبه‌ای در وب‌سایت جایزه نوبل، توضیح داد که چگونه در صبحی که قرار بود اعلام نوبل ۲۰۱۳ اعلام شود، توجه رسانه‌ها را پیش‌بینی کرده بود و اقداماتی را برای اجتناب از آن انجام داده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =