آتش‌سوزی چه تاثیری بر سلامت روان می‌گذارد؟

بررسی کیفیت هوا و ماندن در داخل خانه هنگامی که منطقه سیاتل از دود پوشانده می‌شود، در طول فصل آتش‌سوزی واشنگتن در سال‌های اخیر به عادت همیشگی تبدیل شده است اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چگونه آتش‌سوزی‌ها می‌توانند بر جنبه‌ای از تندرستی یعنی سلامت روان، تأثیر بگذارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نتایج تحقیق جدید دانشگاه واشنگتن نشان داد که در ۶ هفته پس از آتش‌سوزی‌های جنگلی، نسخه‌هایی برای درمان افسردگی و اضطراب یا تثبیت خلق‌وخوی افزایش یافته است. این تحقیق از داده‌های نسخه، ادعاهای بیمه تجاری و سوابق داروخانه‌ها برای بررسی تأثیر ۲۵ آتش‌سوزی بزرگ کالیفرنیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

فواید شگفت انگیز تاثیر ماساژ بر روان انسان

محققان گفتند: کالیفرنیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ بار قابل توجهی از آتش‌سوزی‌های جنگلی را تجربه کرد و از آنجایی که آتش‌سوزی‌های جنگلی در زمینه تغییرات آب‌وهوایی انسانی شدیدتر و تکراری می‌شوند، درک اثرات سلامت روانی آن‌ها و پرداختن به آن‌ها اهمیت فزاینده‌ای دارد.

تحقیقات گسترده‌ای بر چگونگی تأثیر آتش‌سوزی و دود بر سلامت قلب و عروق و تنفس متمرکز شده است. نتایج تحقیقی که در ماه فوریه منتشر شد، نشان داد که همپوشانی گرمای شدید و دود آتش‌سوزی تأثیر ترکیبی دارد و بستری شدن در بیمارستان را افزایش می‌دهد.

اما تحقیقات کمی، چگونگی تأثیر آتش‌سوزی بر سلامت روان را بررسی کرده‌اند. زک وتشتاین، محقق اصلی این تحقیق و پزشک اورژانس دانشگاه پزشکی واشنگتن گفت: نتایج تحقیقات قبلی در مورد این ارتباط با استفاده از گروه‌های متمرکز برای بررسی تأثیر آتش‌سوزی در یک منطقه، کیفی‌تر بوده است. وتشتاین این تحقیق را به‌عنوان محقق مهمان با برنامه آب‌وهوا و سلامت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها انجام داد.

وی بیان کرد: بیشتر اوقات ما این تاثیرات سلامت روان را نادیده می‌گیریم. گروه‌های آسیب‌پذیر زیادی از مردم وجود دارند و این آتش‌سوزی‌ها تأثیرات قابل‌توجهی بر سلامت روان دارند که باید برای آن آماده شویم.

محققان ابراز کردند: اختلال خواب و کاهش احساس ایمنی به احتمال زیاد بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد، به‌ویژه در میان کسانی که باید خانه‌های خود را تخلیه کنند و با از دست دادن اموال مواجه می‌شوند. آتش‌سوزی‌های جنگلی همچنین می‌توانند باعث ایجاد یا تشدید شرایط سلامت روان مانند اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب، افسردگی و اندوه بیمارگونه شوند.

وتشتاین در طول فصل آتش‌سوزی جنگلی در کالیفرنیا، آیداهو و واشنگتن به طب اورژانس پرداخته است. وی اظهار کرد که تابستان یکی از شلوغ‌ترین زمان‌ها در بخش اورژانس است و آتش‌سوزی‌ها هجوم بیماران را افزایش می‌دهد.

وتشتاین توضیح داد: وقتی امواج گرما و دود از بین می‌روند، انگار که ما با سیل عظیمی از بیماران روبه‌رو هستیم که دامنه وسیعی از شرایط را از این مواجهه‌ها تجربه می‌کنند. ما می‌بینیم که افراد زیادی با استرس و اضطراب مرتبط با قرار گرفتن در معرض دود وارد می‌شوند، چه رسد به افرادی که در نزدیکی آتش‌سوزی هستند و در حال تخلیه منازل خود هستند یا خانواده یا دارایی خود را از دست داده‌اند.

وتشتاین خاطرنشان کرد: این تحقیق اطمینان از دسترسی به خدمات سلامت روان و حمایت از برنامه‌هایی را که تاب‌آوری سلامت روان را قبل، حین و بعد از آتش‌سوزی‌های جنگلی ارتقا می‌دهند، به‌عنوان مداخلاتی برای کاهش اثرات سلامت روان توصیه می‌کند. وی امیدوار است که بیمارستان‌ها نحوه تخصیص منابع را در طول فصل آتش‌سوزی و برنامه‌ریزی برای افزایش احتمالی در نظر بگیرند.

وتشتاین گفت: نمی‌دانم چقدر مردم اهمیت گروه‌های سلامت روان ما در بخش اورژانس و غیره را متوجه شده‌اند. فرصت‌هایی برای در نظر گرفتن کارهایی که باید قبل از این رویدادها انجام شود وجود دارد. ارائه‌دهندگان می‌توانند مطمئن شوند که بیمارانشان داروی کافی در اختیار دارند، بنابراین خود را دارای کمبود نمی‌بینند.

مانند همه تحقیقات، برای این تحقیق محدودیت‌هایی وجود دارد؛ داده‌ها فقط شامل بیمارانی است که در بیمه تجاری ثبت‌نام کرده‌اند، به این معنی که تجربه افراد بیمه‌نشده یا کسانی که از سایر بیمه‌ها استفاده می‌کنند را نشان نمی‌دهد. این داده‌ها مشخص نکردند که آیا نسخه‌ها جدید هستند یا دوباره پر شده‌اند و تشخیص اینکه آیا قرار گرفتن در معرض دود منجر به تشخیص‌های جدید یا تشدید شرایط سلامت روان موجود می‌شود، دشوار است.

محققان همچنین بر مناطق آماری کلان شهرها تمرکز کردند، یک نام جغرافیایی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از آن برای برجسته کردن مناطق شهری با حداقل ۵۰ هزار جمعیت استفاده می‌کند. محققان نتیجه گرفتند: این مورد به این معنی است که جوامع روستایی، «با بار نامتناسبی از قرار گرفتن در معرض آتش‌سوزی و کمبود منابع بهداشت روانی مواجه هستند»، به احتمال زیاد کمتر حضور دارند.

وتشتاین خاطرنشان کرد که تحقیق مشابهی در واشنگتن انجام نشده است. او فرصتی بزرگ برای استفاده از این رویکرد جهت بررسی سایر مناطق ایالات‌متحده به جز کالیفرنیا می‌بیند.

یافته‌های تحقیق سؤال گسترده‌تری را مطرح می‌کند؛ چگونه مراقبت‌های بهداشت روانی را ارائه می‌کنیم، به‌ویژه زمانی که یک وضعیت اضطراری بر بخش‌های وسیعی از جمعیت تأثیر می‌گذارد.

وتشتاین افزود: در حال حاضر، از سیستم مراقبت از سلامت روان ما بیش از حد مالیات گرفته شده است و با پیش‌بینی تاثیرات مربوط به آب‌وهوا بر دما، کیفیت هوا و سایر شرایط در واشنگتن، بار بیشتری از اثرات بهداشتی مربوط به این رویدادها وجود خواهد داشت اما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا سیستم خود را آماده و آن را انعطاف‌پذیرتر کنیم آیا می‌توانیم همه را درمان کنیم؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1226932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =