ارتباط با صنعت؛ پر ادعا اما بی‌سازوکار/ وزارت علوم از متخصصین در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کند

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه علی‌رغم ادعاهای مطرح درباره ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: مشکلی که وجود دارد این است که سازوکاری نیست و افرادی که در این زمینه تصمیم‌گیرنده هستند، متخصص نیستند.

رضا قائد رحمتی عضو هییت علمی دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: دانشگاه‌ها در زمینه تولید و تجاری‌سازی موثر هستند؛ اما متاسفانه سازوکارهایی که در ادارات تعریف می‌شود، سبب می‌شود که پژوهشگران نتوانند در زمینه تولید مشارکت کنند.

بیشتر بخوابید:

جلب اعتماد صنایع مهم‌ترین مشکل پژوهشگران است

وی افزود: برای مثال ما در پروژه‌هایی که داشته‌ایم، مجبور بودیم سازوکارهای اداری بسیاری را بگذرانیم. این موضوع دلگرمی را از پژوهشگران می‌گیرد. البته اگر سازوکارها به درستی تعریف شوند، دانشگاه‌ها می‌توانند موثر باشند و برای پژوهشگران هم دلگرمی ایجاد شود. سیاست‌های فعلی دانشگاه‌ها در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و رقم خوردن جهش تولید نیست. سیاست‌ها مجموعه سازوکارهای غلط و عدم استفاده از افراد مطلع و آگاه به کار است.

قائد رحمتی با بیان این که فرونشست مشکلی است که هم‌اکنون گریبانگیر بخش‌های گسترده‌ای از کشور است، خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعاتی که از حوزه فعالیت خودم دارم می‌توانم بگویم که در زمینه اکتشاف مواد معدنی کارهای بسیاری می‌توان انجام داد و متخصصان متعددی در دانشگاه‌های مختلف کشور حضور دارند که می‌توانند مشکلات صنعت و جامعه را حل کنند. مشکلی که وجود دارد این است که سازوکاری نیست و افرادی که در این زمینه تصمیم‌گیرنده هستند، متخصص نیستند.

عضو هییت علمی دانشگاه لرستان گفت: متاسفانه اغلب کارها به گونه‌ای تعریف می‌شود که پژوهشگران در تصمیم‌گیری‌ها حضور ندارند و تخصص‌ها هدر می‌روند. در سطح کلان برای رشد صنعت ادعاهایی می‌شود؛ اما در عمل به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که افراد متخصص مشارکت چندانی در امور ندارند. برای مثال یک دستگاه، پروپوزال یا طرحی را تعریف می‌کند؛ اما افرادی که طرح را تعریف می‌کنند، متخصص نیستند و طرحی که تعریف می‌کنند کلی است و منابع و هزینه‌ها را هدر می‌دهد.

قائد رحمتی درباره راهکارهای حل مشکلات صنعت و جامعه اظهار کرد: راهکار این است که وزارت علوم در حوزه ارتباط با صنعت برنامه‌ریزی کند. به طوری که از افراد متخصص استفاده کرده و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس تخصص‌ها باشد.

گفتنی است؛ تخصص قائد رحمتی ژئوفیزیک اکتشافی است و در زمینه اکتشاف مواد معدنی فعالیت می‌کند. پروژه اخیر وی در سال ۱۴۰۲، پیش‌بینی و پایش فرونشست دشت سیلاخور در حد واسط شهرستان درود و بروجرد بوده است. در این پروژه، میزان و نرخ فرونشست این منطقه بررسی شده است.

وی در این زمینه گفت: دشت سیلاخور دشت مهم و استراتژیکی در منطقه است و لازم بود که فرونشست در این دشت شناسایی شود. استانداری پروژه‌ای را در استان لرستان تعریف کرده بود. ما گفتیم که هر بخش استان باید به صورت جداگانه بررسی شود. در این پروژه از متدهای روز استفاده کردیم. با استفاده‌های از داده‌های راداری می‌توان با هزینه کم مناطق گسترده‌ای را شناسایی کرد.

عضو هییت علمی دانشگاه لرستان افزود: بررسی کردیم که فرونشست این منطقه تا چه حد با آب‌های زیرزمینی ارتباط دارد. در این راستا، میزان ورودی و خروجی اب‌های زیرزمینی را بررسی کردیم. نتایج پژوهش نشان داد که فرونشست زمین در مناطقی که برداشت آب‌های زیرزمینی افزایش داشته، شدیدتر بوده است. نقشه فرونشست از منطقه تهیه کرده و به استانداری ارائه دادیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =