دستاوردهای سفر السودانی به آمریکا پس از یک سال و نیم معطلی/ دولتی مرکزی در مسیر تثبیت قدرت واحد در عراق است

کارشناس ارشد مسائل عراق با اشاره به ورود عراق به فاز توسعه و اجرای پروژه‌های بزرگ تصریح کرد: السودانی در تلاش است با جلب رضایت آمریکا دولت خود را تثبیت کرده و گشایش اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در این کشور تحقق بخشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، محمد شیاع السودانی -نخست وزیر عراق- ابتدای هفته جاری و در سفر رسمی و از پیش تعیین شده به واشنگتن رفت و با مقامات ایالات متحده آمریکا از جمله جو بایدن -رئیس جمهور-، لوید آستین -وزیر دفاع- و آنتونی بلینکن -وزیر امور خارجه- این کشور دیدار کرد. بر اساس بیانیه پایانی دیدار سودانی و بایدن، سران دو کشور بر تعهد خود به مشارکت راهبردی پایدار بین عراق و ایالات متحده و همچنین رویکرد دو کشور برای همکاری دوجانبه بر اساس توافقنامه چارچوب استراتژیک ۲۰۰۸ تاکید کردند. علی موسوی خلخالی –روزنامه‌نگار و کارشناس ارشد مسائل عراق- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی نتایج این سفر پرداخت.

وی در خصوص زمان این سفر گفت: این سفر از 3 ماه پیش برنامه‌ریزی و زمان آن از یک ماه پیش اعلام شد و همزمانی آن با تنش بین ایران و اسرائیل کاملا اتفاقی است. موسوی در مورد اهمیت این سفر برای شخص السودانی و چارچوب هماهنگی عراق اظهار کرد: آمریکا در دو سالی که سودانی روی کار آمده، با سفر وی به واشنگتن مخالفت می‌کردند و حتی در سفر قبلی وی به آمریکا ملاقات با بایدن انجام نشد و به زمان دیگری موکول شد.

بیشتر بخوانید:

مخالفت افکار عمومی داخلی و متحدان رژیم صهیونیستی با حمله به ایران

موسوی با اشاره به اینکه عبدالمهدی در زمان نخست وزیری حداقل سه بار درخواست سفر به آمریکا داشت که هر بار توسط این کشور رد می‌شد، تصریح کرد: علت عدم پذیرش عبدالمهدی روابط نزدیک با ایران بود و البته آن زمان دولت تندروی ترامپ روی کار بود و با همه مسائل به صورت صفر و صدی برخورد می‌کردند. وی با بیان اینکه فضای دولت بایدن متفاوت است، افزود: حتی با وجود روی کار بودن یک دولت دموکرات، یک سال و نیم اجازه سفر به السودانی داده نشد و در شرایط امکان سفر فراهم شد که دولت آقای سودانی توانست جایگاه خود را در عراق تثبیت کرده و رضایت افکار عمومی را جلب نماید.

کارشناس مسائل عراق بر این باور است که تصمیم آمریکا برای پذیرش نخست وزیر ناشی از واقعیت‌های جامعه عراق است و از این نظر می‌تواند فتح بابی برای آغاز روابط عراق با سایر کشورهای غربی باشد. وی خاطر نشان کرد: سایر کشورهای غربی منتظر ارزیابی نوع تعامل آمریکا با دولت السودانی هستند و پس از آن فاز جدید از روابط را با بغداد آغاز خواهند کرد. از نظر موسوی، سودانی پیش از این چند بار به آلمان سفر کرد اما نتایج ملموسی همراه نداشت و به نظر می‌رسد یک وقفه در روابط عراق با غرب وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این سفر می‌تواند روندی رو به جلو در روابط عراق با غرب ایجاد کند، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف السودانی درخواست حمایت سیاسی آمریکا از دولت وی است؛ زیرا این نگاه در عراق وجود دارد که تقابل امریکا با دولت عبدالمهدی موجب سقوط او و درگیری‌های داخلی در این کشور شد. بنابراین شخص آقای سودانی و دولت او در تلاش هستند تا نگرانی خود از ناحیه آمریکا را رفع کنند و دولت خود را حداقل برای 4 سال تثبیت کند.

موسوی تصریح کرد: گشایش اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از دیگر اهداف سفر سودانی به آمریکاست و با توجه به ورود عراق به فاز توسعه و اجرای پروژه‌های بزرگ به آن نیاز دارد؛ از جمله پروژه‌های نفت و گاز و توسعه کریدور جنوب به شمال است که از بندر بصره آغاز و تا ترکیه، مدیترانه و اروپا امتداد پیدا می‌کند. وی افزود: این پروژه‌ها اکنون به پروژه‌های ملی و حیثیتی برای عراق تبدیل شده و تمام توجهات را به خود جلب کرده و عراقی‌ها انتظار دارند تا با جلب رضایت آمریکا برای اجرای این پروژه‌ها به توسعه کشورشان کمک کنند.

خروج نظامیان آمریکایی از عراق جزء محورها نبود

از نظر این کارشناس منطقه، سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در عراق می‌تواند بستر ورود سرمایه‌گذاران سایر کشورها را نیز فراهم کند. وی در پاسخ به سوالی در مورد رایزنی برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق گفت: تا کنون هیچ صحبتی در این خصوص انجام نشده و جزء محورهای مورد بررسی نیست. از نظر موسوی، اجماع کلی در مورد خروج نظامیان آمریکایی در بین گروه‌های سیاسی عراقی وجود ندارد و تنها جریان‌های شیعی حامی ایران خواستار آن هستند؛ در حالی که جریان‌های اهل سنت و کردی خواهان تداوم حضور آمریکایی‌ها هستند و خروج آنها را به ضرر خود می‌دانند.

وی افزود: از طرف دیگر، حضور نظامیان آمریکا برای برخی جریان‌های عراقی تبدیل به یک ابزار موازنه در برابر دیگر رقبا شده است. علاوه بر این، گروهی بر این باورند که تجربه خروج نظامیان آمریکایی موجب پدید آمدن داعش در عراق شد و مجددا موجب بازگشت آنها شد و بر اساس تفکر این گروه، حضور نظامیان آمریکایی تهدیدات و خطرات امنیتی در عراق را کاهش می‌دهد. از نظر این کارشناس سیاسی، به همین دلایل السودانی ترجیح داده در سفر اخیر خود به آمریکا در این مورد صحبتی نکند.

تقویت جایگاه دولت مرکزی در برابر اقلیم کردستان

موسوی خلخالی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تاثیر این سفر بر موازنه بین دولت مرکزی عراق با اقلیم کردستان اظهار کرد: اقلیم اخیرا به شدت در برابر دولت مرکزی ضعیف شده و بعد از اینکه صادرات نفت از اقلیم غیرقانونی اعلام شد و بسیاری از شرکت‌ها قراردادهای خودرا با اقلیم کنسل و با وزارت نفت و دولت مرکزی عقد قرارداد کردند، منابع مالی مستقل اقلیم کردستان از بین رفته است و در ثانی توقف صادرات نفت از اقلیم به ترکیه آنها را در فشار مالی قرار داده است.

وی افزود: با استقرار گذرگاه‌های دولت مرکزی، حتی درآمد حاصل از واردات و صادرات هم مستقیم در اختیار دولت قرار می‌گیرد و همین امر قدرت اقلیم را تا حد زیادی کاهش داده است. حتی در قضیه کرکوک اقلیم نتوانست کاری از پیش ببرد و در موضوع تخصیص بودجه نیز دولت مرکزی تصمیمات خود را اجرا کرد و از این پس بر اساس حکم دادگاه فدرال، حقوق کارمندان اقلیم هم مستقیما توسط دولت مرکزی پرداخت خواهد شد. لذا از این پس دولت مرکزی با اقتدار بیشتری نسبت به اقلیم کردستان فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =