گذر از بحران مالی زندگی دانشجویی با هوش مصنوعی/ فشار اقتصادی دانشجویان را فرسوده می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد که هوش مصنوعی با بررسی و مدیریت زندگی دانشجویان می‌تواند به گذر از بحران‌های مختلفی از جمله بحران مالی کمک کند. چرا که تحمل فشار مالی به فرسودگی دانشجویان منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش عالی به عقیده دانشمندان می‌تواند برخی چالش‌ها مانند تاثیر افزایش هزینه‌های زندگی بر رفاه دانشجویان را مدیریت کند.

بیشتر بخوانید:

سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان

آمارها پیش‌بینی می‌کنند که تعداد کل متقاضیان دانشگاه‌های انگلیس تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیون نفر می‌رسد. یکی از نگرانی‌های دانشجویان انگلیسی، ناکافی بودن وام‌های نگهداری دانشجویی است که در سال‌های اخیر با تورم همگام نشده‌اند. نتایج یک نظرسنجی در ۱۰ شهر انگلستان به استثنای لندن، نشان می‌دهد که بحران گرانی مسکن دانشجویی در این کشور به قدری زیاد است که هزینه‌های اجاره تقریبا کل وام تعمیر و نگهداری را مصرف می‌کند.

نظرسنجی دیگری در سال ۲۰۲۳ عواقب عمیق‌تر بحران هزینه‌های زندگی دانشجویی را نشان می‌دهد. بیش از ۱۰ هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و نیمی از آن‌ها گزارش مشکلات مالی داده‌اند. یک چهارم شرکت‌کنندگان گفتند که به طور منظم غذا ندارند و بیش از نیمی از دانشجویان به دلیل محدودیت‌های مالی از فعالیت‌های فوق برنامه چشم‌پوشی می‌کنند.

این داده‌ها روند نگران‌کننده‌ای را آشکار می‌کند. به همین دلیل، برای نخستین بار در تاریخ انگلستان، بیش از ۵۵ درصد دانشجویان در مشاغل حقوق‌بگیر مشغول به کار هستند. کارشناسان معتقدند که این ضرورت اقتصادی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تاثیر منفی می‌گذارد. چرا که نیمی از دانشجویان کارشناسی گفته‌اند که کلاس‌هایشان را در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ به دلیل تعهدات کاری از دست داده‌اند.

تحمل فشار مالی سبب فرسودگی دانشجویان می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد از هر ۱۰ دانشجو، هفت نفر به ترک تحصیل فکر کرده‌اند و افزایش هزینه‌های زندگی یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌هاست.

راهکارهای هوش مصنوعی برای حل بحران اقتصادی دانشجویان

شرایط سنتی تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان در سال‌های اخیر و با اشتغال دانشجویان تغییر کرده است. این تغییرات نیازمند انعطاف بیشتر و شناخت نیازهای واقعی دانشجویان است. کارشناسان معتقدند که در این شرایط هوش مصنوعی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. چرا که فناوری هوشمند می‌تواند راهکارهایی برای ساده‌سازی وظایف، بهینه‌سازی مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری دانشجویان ارائه دهد.

ربات چت هوش مصنوعی (Beacon) ژانویه ۲۰۲۳ از سوی دانشگاه استافوردشایر معرفی شد. این ربات نخستین دستیار دیجیتال دانشگاهی بود که می‌توانست به سوالات دانشجویان در مورد جدول زمانی، کارت‌های دانشجویی و برنامه‌های استادان پاسخ دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند به برنامه‌ریزی کلاسی دانشجویان کمک کند. به این معنا که فناوری هوشمند با دریافت اطلاعاتی از ساعات کاری ترجیحی دانشجویان در دانشگاه، جدول زمانی مناسبی با انعطاف‌پذیری بالا برای انجام یک شغل پاره‌وقت به آن‌ها می‌دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند در امور مالی هم به دانشجویان کمک کند. برای مثال پیش‌بینی کند که یک دانشجو برای بازپرداخت وام خود به چند ساعت کار نیاز دارد. این فناوری با محاسبه تعهدات کلاسی، تعداد تکالیف در آن ماه و زمان برگزاری امتحانات بین تحصیل و کار وی تعادل برقرار ‌می‌کند.

بهینه‌سازی تصمیمات کارکنان به کمک تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها برای مطابقت با صلاحیت‌ها، تجارب، در دسترس بودن و مهارت‌های افراد متناسب با موقعیت‌ها یکی دیگر از خدمات هوش مصنوعی است.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی به قدری است که دانشگاه‌های سراسر جهان در سال‌های اخیر به فناوری هوشمند روی آورده‌اند تا راه‌حل‌هایی برای شناسایی چالش‌های مالی و عاطفی دانشجویان معرفی کنند.

برای مثال Nova Southeastern فلوریدا با استفاده از یک برنامه هوش مصنوعی دانشجویانی که احتمال ترک تحصیل داشتند را شناسایی کرده و سپس در زمینه حفظ و نگهداری دانشجویان در معرض خطر هدف‌گذاری کرد.

دانشگاه لینکلن یکی دیگر از مراکز آموزش عالی است که از نرم‌افزار سیستم مدیریت دانشجویی از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. پلتفرم‌های هوشمند شاخص‌هایی مانند غیبت، عدم تحویل تکالیف و نمرات ضعیف را بررسی می‌کنند. سپس راهکارهایی به دانشجویان و استادان ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =