تهران- ایسکانیوز: بهروز شهامت صداگذار حرفه‌ای سینمای ایران، فعالیت در آثار مستند را تجربه‌ای ویژه برای عوامل سینما می‌داند.

وی که با صداگذاری مستندهای «پارکینگ»، «من زن نیستم» و «عروسک‌ها نمی‌دانند» در هشتمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درباره چرایی حضور در سینمای مستند اظهار داشت: «علاقمندم تجربه کسب کنم، به همین دلیل سراغ صداگذاری آثار مستند هم می‌روم. از آنجایی که مدتی در کنار فرشاد فداییان فعالیت در عرصه مستند و در کنار محمدرضا درویشی ضبط موسیقی‌های محلی را تجربه کردم، هیچ‌کدام از این‌ها را از یکدیگر منفک نمی‌دانم و فکر می‌کنم تفاوتی میان صداگذاری در سینمای داستانی و مستند وجود ندارد.»

به گفته شهامت صدابردار باید خلاقیت داشته باشد و بتواند در حوزه فعالیت خود حرف تازه‌ای بزند. این کار در سینمای مستند امکان‌پذیر است و تجربه‌ای که فیلم‌های مستند برای عوامل حرفه‌ای سینما دارد، به اندازه سینمای داستانی در دسترس نیست.

او اضافه کرد: «فیلم‌های مستند می‌خواهند با صداقت خاص حرفشان را بزنند و تنها تفاوتشان با سینمای داستانی محدودیت بودجه است. به نظرم این نوع سینما بسیار محترم و ارزشمند است و دایره‌المعارف و آرشیو کاملی از تجربیات بصری و اجتماعی را در کنار هم دارند.»

شهامت با یادآوری کارگردان‌هایی که تصویربرداری، تدوین، صدابرداری و صداگذاری را به تنهایی بر‌عهده می‌گیرند، خاطرنشان کرد: «مطمئنم محدودیت مالی در بسیاری از مواقع، مانع انتخاب عوامل حرفه‌ای برای کار در سینمای مستند می‌شود. اگر کارگردان منبع مالی داشته باشد حتما از صدابردار، صداگذار، تدوین‌گر و تصویربردار متخصص استفاده می‌کند.»

وی در پایان گفت: «صدابردار باید مولف باشد؛ یعنی در فیلم مستند مجبور می‌شود صداهایی را ضبط کند که تا به حال به گوش کسی نخورده است. حتی اگر این صداها در آن فیلم هم به کارش نیایند، در فیلم‌های دیگر می‌تواند از آن اندوخته‌ها استفاده کند.»

* مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم (ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

 
کد خبر: 153792

وب گردی

وب گردی