هفته هاست که بحران اقتصادی روسیه بیشتر و بیشتر این کشور را تحت فشار قرار داده است ، حال چین دست یاری خود را به سوی روسیه دراز کرده است. "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین اظهار کرده است: "روسیه توانایی  آن را دارد، که این وضعیت اقتصادی دشوار را پشت سر بگذارد. اما اگر طرف روسی به کمک نیاز داشته باشد، ما حمایت خود را دریغ نمی کنیم".

اما وزیر امور خارجه از آنچه پکن دقیقا در سر دارد، حرفی به میان نیاورد. در مذاکرات صحبت از وام ها و سرمایه گذاری های چند میلیاردی در پروژه های زیربنایی، مانند خط لوله گاز روسیه- چین، یک پورت در اعماق دریا در کریمه و راه آهن در شرق روسیه بود.

هند نیز بدون توجه به تحریم های اتحادیه اروپا روابط تجاری خود را با روسیه گسترش داده است. مسکو می خواهد در سال آینده در هند 12 راکتور هسته ای بسازد. در اواسط ماه دسامبر هر دو کشور 16 قرار امضا کردند، که طبق آن بر سر صادرات نفت و گاز و توسعه زیر ساخت ها توافق کردند. همچنین "نارندا مودی" نخست وزیرهند به خرید تجهیزات نظامی بزرگ از مسکو وعده داده است. در حال حاضر صنایع نظامی یکی از مهمترین منابع مالی روسیه است. مهم ترین مشتریان مسکو، برزیل و مصر هستند.

جای تعجب ندارد که درکنار آفریقای جنوبی فقط چین، هند و برزیل در سازمان ملل به الحاق کریمه رای مثبت دادند. این اقدام خشم بروکسل و واشنگتن را برانگیخت. اما هیچکس نمی داند که دوستان پوتین تا چه حد قابل اعتماد هستند و چه در سر دارند.

در همین حال مقامات رسمی روسیه از وضعیت دشوار اقتصادی در روسیه صحبت می کنند. "دیمیتری مدودف" نخست وزیر روسیه نگرانی خود را از رکود اقتصادی شدید اعلام کرده است. "الکسی کودرین" وزیر سابق امور مالی روسیه اظهار کرد: " چیزی که امروز می توان به آن اشاره کرد،این است که ما در بحران اقتصادی جدی و واقعی قرار داریم". وضعیت بعد از نزول روبل و افزایش فرار سرمایه از کشور تهدید آمیزتر شده است.

به گزارش روزنامه روسی "کومر سانت" مدودوف باید به موسسات دولتی دستور دهد، بخشی از ذخایرپول خارجی خود را بفروشند تا از روبل حمایت کنند. در دو ماه آینده این موسسات می توانند در مجموع روزانه یک میلیارد دلار به بازار تزریق کنند.

بلاروس نیز از اقتصاد ضعیف رنج می برد

سختی برای پوتین دیگران را هم تهدید می کند. او دیگر نمی تواند روی همبستگی شرکایش مانندبلاروس، قزاقستان و قرقیزستان در اقتصاد اوراسیایی در یکم ژانویه 2015 حساب باز کند. بنابراین پوتین واردات بسیاری از محصولات را از اوکراین و اتحادیه اروپا ممنوع کرد. این موضوع رابطه این کشور را نیز با بلاروس تیره و تار کرده است.

علاوه بر این کاهش قیمت روبل بدان معنی است که شرکت هایی از قزاقستان و بلاروس تحت فشار زیاد هستند. بلاروس بیش از همه از تضعیف اقتصاد روسیه رنج می برد. محصولات بلاروس از امسال بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

کریستف ب شیلتز

 
کد خبر: 172388

وب گردی

وب گردی