تقویت باورهای دینی راه مقابله با ایدز

سیامک مره صدق * برخی معتقدند روند ابتلای افراد به بیماری ایدز در سال‌های گذشته تغییر جهت داده است به گونه‌ای که آمار ابتلای افراد به ویروس HIV از انتقال فراورده‌های خونی و سرنگ‌های خونی آلوده به رفتارهای پرخطر جنسی تمایل پیدا کرده است و علت آن را افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس در جامعه عنوان می‌کنند.

بر خلاف چنین نظری معتقدم، روند ابتلای افراد به این ویروس از همان آغاز با رفتارهای پرخطر جنسی آغاز شده و شدت آن بسیار بیشتر از سرنگ‌های آلوده بوده است که این روند نیز همچنان ادامه دارد.

آنچه که امروز از آن به‌عنوان جریان ایدز در کشور نام برده می‌شود محصول ابتلای افراد به دوره‌ای بیشتر از 10 سال قبل است چراکه بیماری ایدز دوره‌ای خاموش با عنوان پنجره دارد که فرد در سال‌های اول ابتلا به این بیماری از وجود ویروس در بدن خود اطلاعی ندارد آزمایش‌های مربوطه نیز نمی‌تواند ابتلای افراد را در این دوره به ایدز تأیید کند و به این دلیل، سونامی ایدز که از یک دهه قبل آغاز شده امروز به ظهور رسیده است. از سوی دیگر، اخیراً شاهد فعالیت تشکل‌ها و گروه‌هایی در شهر تهران و مناطق آن هستیم که با انجام تست‌هایی از افراد، آزمایش ایدز از آنان می‌گیرند که این رویه از نظر علمی و دینی قابل قبول نیست چون در کشورهای جهان در انظار عمومی قرار دادن چنین فعالیتی و توزیع سرنگ و وسایل جلوگیری از بارداری میان افراد نه تنها کمکی به غربالگری مبتلایان نمی‌کند که خود باعث‌‌‌‌‌ ترویج بی‌بند و باری در جامعه می‌شود. براساس توصیه‌ سازمان جهانی WTO که سازمانی غیر‌دینی است، تنها راه برای پیشگیری از گسترش ایدز در جامعه توجه به باورهای دینی و تقویت اعتقادات مذهبی است که در این زمینه دستگاه‌های مختلف باید با نقش‌آفرینی در این بخش وارد صحنه شوند و سهم خود را در کاهش ابتلا به این بیماری ایفا کنند. پدران و مادران هم باید با آموزش رفتارهای درست در روابط اجتماعی به فرزندان خود، مانع از انجام رفتارهای پرخطر جنسی از سوی آنان شوند و آگاهی اعضای جوان خانواده را در این زمینه افزایش دهند تا ایمنی و سلامت آنان به خطر نیفتد.
* عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

منبع :همشهری محله

105105

کد خبر: 560877

وب گردی

وب گردی