نکاتی درباره کیفیت داروهای داخلی

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: فرایند مدیریت کیفیت دارو از زمان تولید مواد اولیه، آغاز و تا مصرف توسط بیمار و حتی بعد از آن ادامه می‌یابد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر عبدالهی اصل با بیان اینکه مفهوم داروی با کیفیت صرفا به آن دارویی که مهر تایید آزمایشگاه را اخذ می‌کند، تعلق نمی‌گیرد، گفت: پذیرش پزشک و بیمار نیز در این خصوص بسیار مهم و حائز اهمیت است. تفکر کیفی باید در ذهن تمامی افراد موثر در تامین و تدارک دارو جاری باشد.

او با اشاره به اینکه فرایند مدیریت کیفیت دارو از زمان تولید مواد اولیه آغاز و تا مصرف توسط بیمار و حتی بعد از آن ادامه می‌یابد، تاکید کرد: هنگامی که آزمایشات فارماکوپه‌ای دارویی پاس می‌شود ولی به علت عدم ارائه صحیح خدمات حمایت از بیماران وهمچنین آموزش لازم و صحیح کمکی، از نظر ذائقه و طعم یا ظاهر و بسته بندی مناسب، مورد پذیرش جامعه پزشکی و بیماران واقع نمی‌شود، باز هم نمی‌توان قید "با کیفیت" را به آن دارو اطلاق کرد.

بنابراعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، عبدالهی اصل افزود: دارویی که در بدو ورود به بازار مهر تایید آزمایشگاه را بدست می‌آورد ولی در سطح عرضه به دلیل شرایط متفاوت دمایی و رطوبتی کشور و نیز فرمولاسیون یا جنس نامناسب بسته بندی، پایداری‌اش را از دست داده، فاقد ایمنی یا اثربخشی اولیه می‌شود را نیز نمی‌توان داروی با کیفیت نامید.

او در پایان با انتقاد از تولید کنندگانی که داروهایشان ممهور به تایید آزمایشگاه‌های کنترل است اما به بیمار یا پرستار برای مصرف یا آماده‌سازی آنها، آموزش کافی نداده اند؛ تاکید کرد: این چنین مواردی هم می‌توانند از نظر کیفی زیر سوال باشند.

20106

کد خبر: 574694

وب گردی

وب گردی