نشست  فرهنگ و گویش های استان سمنان برگزار شد

پنجمین نشست علمی پژوهشی فرهنگ و گویش های استان سمنان با حضور دوستداران کتاب در کتابخانه مرکزی سمنان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز این نشست با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و اداره کل امور کتابخانه های استان سمنان در برگزاری برگزارشد.
علیرضا شاه حسینی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در این نشست گفت: زبان مادری شخصیت انسان را شکل می دهد، هر زبانی، فرهنگی را که می تواند برای زندگی انسان ها مفید باشد را حفظ می کند.
وی افزود: زبان مادری تجارب گذشتگان را برای نسل های آینده در دورن خود حفظ می کند.
شاه حسینی با اشاره به برگزاری پنجمین نشست فرهنگ و گویش های استان سمنان,بیان کرد: بهتر است برای پاسداشت این زبان هر ساله به مناسب این روز، همایش ها و برنامه متنوعی برای ارج نهادن به زبان مادری و تقویت هویت بومی برگزار شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در این جلسه مقاله "ترانه های کودکانه درطلب باران در میان عشایر و ایلات استان سمنان" را ارائه کرد.
اسماعیل همتی رئیس انجمن فرهنگ و زبان کومش نیز ضمن تقدیر از همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان سمنان در برگزاری این نشست گفت: همایش فرهنگ و گویش های استان سمنان برای پنجمین بار و با تاکید بر حفظ زبان مادری و هویت بومی برگزار شد و با استقبال خوب دوستدارانش قرار گرفت.
وی افزود: روز جهانی زبان مادری برای نشان دادن و حفاظت از تنوع زبانی، تشویق و ترغیب مردم جهت بسط و گسترش زبان مادری، برگزار می شود.
همتی بیان داشت: هدف از برگزاری این همایش بازشناسی فرهنگ و گویش های منطقه است و جمع آوری مقالاتی که ارزشمند ترین مرجع و مکملی برای زبانشناسان آینده باشد.

وی تاکیدکرد: شایسته و ضروری است در استان سمنان نیز که زبان و گویش های متفاوت را در دل خود جای داده، در حفظ و گسترش آنها کوشش شود و مسئولان با اقداماتی همچون، تولید آثار صوتی به زبان مادری و گویش های مختلف و چاپ کتاب گام مثبتی در حفظ و گسترش این زبان ها و گویش ها در بین مردم منطقه، بردارند.
رئیس انجمن فرهنگ و زبان کومش افزود: در این همایش مقالات بسیار ارزشمندی در 5 بخش پژوهش های زبان شناسی،پژوهش های فرهنگی ،اشعار، داستان ها و نمایه معرفی و ارائه شد.
همتی یادآورشد: در بخش پژوهشهای زبان شناسی مقالات "واژه‌های مشترک سمنانی و فارسی در سده‌های سوم و چهارم ه.ق " نوشته زنده یاد پرویز پژوم شریعتی؛ "بررسی مسائل آواشناسی در گویش سمنانی" نوشته فرشته سراج ؛ "رمز «حیوان» در افسانه‌های تمثیلی استان سمنان " نوشته دکتر عصمت اسماعیلی و ندا ایمانی خوشخو "ویژگی‌های زبان سمنانی "نوشته احسان ابراهیمیان؛ "دو مبحث درباره زبان سمنانی" نوشته جعفر سید ؛ "آشنایی با دەبایین (رسم الخط) سنگسری" نوشته دکتر احمد صداقتی " القاب نسبت‌های خویشاوندی در گویش سنگسری نوشته زنده یاد کیانوش حیدری پور در بخش پژوهشهای فرهنگی "بحثی درباره نام «سمنان» " نوشته عبدالمحمد خالصی "بررسی ریشه‌ی نام برخی مکان‌ها و چشمه‌های طوایف پرور" نوشته محمدرضا گودرزی پروری ،"ترانه‌های کودکانه در طلب باران در بین ایلات و عشایر استان سمنان" نوشته علیرضا شاه حسینی، "نوروز خوانی در شهمیرزاد" عبدالله قاسمی شهمیرزاد، "دعاها و نفرین‌ها در پرور" نوشته علیرضا گودرزی پروری "چوکر خونه / (بازی خانه) از فرهنگ سنگسری" نوشته یدالله حاجی علیان "جایگاه حیوانات در مثل‌های الیکایی" نوشته محمد شاه حسینی "مروری بر نوازندگان نی محلی در روستای کندو " نوشته گلوردی اعرابی"جایگاه کودک در فرهنگ و گویش روستای بیابانک "پژوهش و نگارش مجید صبوری و
"معرفی چند بازی محلی شهر مجن " نوشته ابوالفضل محمدی ؛ و اشعار و داستان های زیبایی معرفی و ارائه شدند.
اسماعیل همتی با سپاسگزاری از صاحبان آثار ارائه شده از مدیران کل اسبق و وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به خاطر حمایت از تشکیل کارگروه فرهنگ و گویشها در سال 1383 و تاسیس انجمن فرهنگ و زبان کومش در سال 1385 که نتیجه اش افزایش اعضاء و افراد فعال کارگروه از هشت نفر به هشتاد عضو فعال و تولیدگر آثار ارزشمند مرتبط با فرهنگ و گویشها در امروز استان است،قدردانی کرد.

کد خبر: 604655

وب گردی

وب گردی