باید 400 هتل چهار ستاره دیگر داشته باشیم

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: برای توسعه گردشگری باید تا 10 سال آینده 400 هتل چهار و پنج ستاره داشته باشیم.

به گزارش ایسکانیوز،مسعود سلطانی فر در نشست هم اندیشی تقسیم کار ملی و منطقه ای برای افزایش تولید ملی که با حضور استانداران، رؤسای سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها و اعضای اقتصادی هیئت دولت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شد، با اشاره به نقش مؤثر و ظرفیت بالای بخش گردشگری در تحقق اقتصاد مقاومتی، افزود: یکی از اولویت های 8 گانه برنامه ششم توسعه، توسعه گردشگری بود چرا که این بخش می تواند یکی از مهمترین محرک های خروج اقتصاد ایران از رکود و ایجاد اشتغال باشد.

وی گفت: بیش از 1400 پروژه بخش خصوصی با 40 هزار میلیارد تومان اعتبار در دست اجراست که به طور متوسط 45 درصد رشد دارد و بسته پساتحریم هم با 1500 پروژه و اعتبار 30 میلیارد دلاری ارائه شده است که می تواند رونق را به کشور بازگرداند.

سلطانی فر با اشاره به تعداد هتل های ایران افزود: هم اکنون حدود 1130 هتل و حدود 500 هتل آپارتمان در ایران وجود دارد که تنها 140 هتل آن 4 یا 5 ستاره است در حالی که باید برای رسیدن به 20 میلیون گردشگر در سال تا پایان برنامه هفتم توسعه، 400 هتل 4 و 5 ستاره داشته باشیم.

وی با اشاره به ورود 5 میلیون گردشگر در سال 93 به ایران گفت: برای نخستین بار از نظر ورود گردشگر در سال 93 جزو 50 کشور اول جهان بودیم و با کسب 7 و نیم میلیارد دلار درآمد، رتبه 35 جهان را ازآن خود کردیم اما باورمان این است که با توجه به جاذبه های تاریخی و گردشگری ایران می توانیم جزو 15 تا 20 کشور اول جهان باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: درآمد گردشگری خارجی ما در سال یاد شده 2 درصد به تولید ناخالص داخلی بود و با توجه به سهم 4 درصدی گردشگری داخلی، سهم بخش گردشگری ایران از تولید ناخالص داخلی به 6 درصد رسید که امیدواریم در 10 سال آینده این سهم به حدود 10 درصد که متوسط جهانی است برسد.

سلطانی فر همچنین از رشد گردشگری ایران در سال های 92 و 93 خبر داد و گفت: این رشد حدود 12 درصد بود که سه برابر دنیاست و در حالی که رشد گردشگری اروپا سه درصد بود، ورودی تورهای کشورهای غربی ما 80 درصد بیشتر شد.

وی با اشاره به برنامه های این سازمان برای رشد گردشگری خارجی افزود: یکی از مهمترین برنامه های ما تسهیلات صدور ویزاست که هم اکنون در 7 فرودگاه بین المللی ایران برای اتباع 190 کشور جهان ویزای یک ماهه صادر می شود که تا 15 روز قابل تمدید است، ضمن اینکه صدور ویزای الکترونیک و لغو متقابل روادید از دیگر برنامه های دولت است.

سلطانی فر با اشاره به رشد گردشگران در 50 سال گذشته گفت: در حالی که در سال 1950 حدود 25 میلیون نفر توریست در جهان وجود داشت، پیش بینی می شود که تا سال 2020 این رقم به یک میلیارد و 600 میلیون نفر و در سال 2050 به دو میلیارد و 600 میلیون نفر افزایش یابد و ایران می تواند با توجه به جاذبه های مختلف گردشگری خود ازجمله گردشگری طبیعی، جاذبه های فرهنگی- تاریخی، گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت از رشد بالایی برخوردار باشد.

وی توسعه گردشگری حلال را از مهمترین محورهای توسعه گردشگری دانست و افزود: ایران می تواند مهمترین کانون گردشگران مسلمان باشد و به این وسیله ملاحظاتی که مانع حضور برخی گردشگران دیگر می شود را جبران کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گردشگری سلامت را یکی دیگر از مهمترین شاخه های گردشگری پر جاذبه ایران دانست و گفت: هم اکنون هر نوع درمان ناباروری و بیماری های صعب العلاج، جراحی های قلب باز و زیبایی با همان کیفیت کشورهای اروپایی و هزینه یک سوم تا یک پنجم اروپا در ایران قابل ارائه است.

سلطانی فر در خصوص گردشگری مذهبی هم گفت: مقصد اول بیش از 50 درصد گردشگران خارجی، اماکن متبرکه به ویژه در مشهد، قم، شیراز و مشهد اردهال است و سال گذشته سه میلیون گردشگر خارجی به این شهرها سفر کردند.

وی در خصوص جاذبه های فرهنگی- تاریخی ایران هم گفت: ایران یک کشور- موزه است که در همه نقاط آن بناها و سایت های تاریخی وجود دارد که تعداد آن بین 800 هزار تا یک میلیون بنا برآورد می شود که حدود 10 تا 15 درصد آن از دل خاک بیرون کشیده شده و 32 هزار اثر ملی ثبت شده و از مجموع این آثار، 19 اثر در سازمان یونسکو ثبت جهانی شده و 60 بنای دیگر هم در انتظار ثبت جهانی است.


401

کد خبر: 621872

وب گردی

وب گردی