دیدار و گفتگو با جلال خالقی مطلق

پنجشنبه این هفته ، 26 فروردین 1395، کتابفروشی آینده از ساعت 9 تا 11/30صبح، میزبان دکتر جلال خالقی مطلق است.  دکتر جلال خالقى مطلق متولد بیستم شهریور 1316 در تهران است. تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در تهران و در دبیرستان مروى گذراند.

به گزارش ایسکانیوز جلال خالقی مطلق در سال 1349 از دانشگاه کلن (آلمان) در رشته هاى شرقشناسى، مردمشناسى و تاریخ قدیم موفق به اخذ درجه دکترى شد. و از سال 1350 در بخش ایرانشناسى دانشگاه هامبورگ به تدریس زبان و ادبیات فارسى و فرهنگ ایران پرداخت. دکتر خالقى علاوه بر تدریس و نگارش صدها مقاله ، در کنگره ها و سمینارهاى بسیارى شرکت و سخنرانى کرده است.
از دکتر خالقى دوازده کتاب منتشر است که دو مجلدش مجموعه مقالات ایشان با عناوین: سخنهاى دیرینه و گُل رنجهاى کهن که درباره فردوسى و شاهنامه است. همچنین دو کتاب: حماسه (پدیدهشناسى تطبیقى شعر پهلوانى) و ایرانیات در کتاب بزم فرزانگان از دکتر خالقى در پایان سال 1386 منتشر شده است.
شاهنامه تاکنون به صورتهاى گوناگون چاپ و منتشر شده است. از نظر محققان و شاهنامه شناسان، برترین متن شاهنامه تصحیح انتقادى دکتر جلال خالقى مطلق است که در هشت جلد توسط مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است.
در این دیدار، دکتر خالقی به وضعیت تصحیح متن در ایران، تصحیح جدید شاهنامه، چاپهای پیشین شاهنامه، دستنویسهای نویافتۀ شاهنامه، تلفظ کلمات در زمان فردوسی،گونۀ معیار زبان در زمان فردوسی و عناصر زبان محلی در دستنویسهای شاهنامه نیز خواهد پرداخت.
نشانی: خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12

502502

کد خبر: 623614

وب گردی

وب گردی