رضا صالحی امیری،مشاور دکتر حسن روحانی می گوید: معتقدم احمدی‌نژاد رقیب جدی روحانی نخواهد بود و اگر باشد باید استقبال کرد. هرچند معتقدم احمدی‌نژاد برای شکستن مرزها و بخشی از هنجارهای اجتماعی به انتخابات ورود خواهد کرد و تا آخر انتخابات در صحنه باقی نمی‌ماند. او می‌آید که فضا را برای حضور دیگران باز کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اعتماد، بخشی از این گفت‌وگو را می خوانید:

اگر جریان رادیکال کاندیدایی در انتخابات معرفی کند، نگران نمی‌شوید؟
به شخصه معتقدم بهترین رقیب برای دکتر روحانی کاندیدای جریان رادیکالیسم است. چرا که معتقدم جامعه ایران با مقایسه دو گفتمان اعتدال و رادیکالیسم حتما اعتدال را انتخاب خواهد کرد.
یعنی شما استقبال می‌کنید که آقای احمدی‌نژاد ثبت نام کند؟
بسیار مثبت می‌بینم که احمدی‌نژاد رقیب روحانی باشد.
خود آقای روحانی هم استقبال می‌کند؟
نظر ایشان را اطلاع ندارم.
معتقدید کاندیداتوری احمدی‌نژاد دردسری برای آقای روحانی نخواهد داشت؟
اصلا. یک پروژه‌ای تحت عنوان ایجاد هراس سیاسی برای حضور آقای احمدی‌نژاد در جامعه دارد در حوزه رسانه‌ای تعریف می‌شود که یک نوع عملیات روانی است. به اعتقاد من ظرفیت آقای احمدی‌نژاد در کشور مشخص است. در حالی که ظرفیت دکتر روحانی فراتر از ظرفیت سال ٩٢ خواهد بود. آقای دکتر روحانی در ٩٦ در رقابت با رادیکالیسم رای بالای ملت را خواهد داشت.
این تخمین صحیح است؟
در هر صورت من به عنوان یک کارشناسی که سال‌ها و بیش از سه دهه در حوزه مطالعات سیاسی و اجتماعی کار می‌کنم، این برداشت را دارم.
اشاره‌ای به پروژه جنگ روانی ایجاد هراس سیاسی از کاندیداتوری احمدی‌نژاد کردید. به واقع این هراس سیاسی برای سامان بخشیدن به برخی از جریان‌های سیاسی اصولگرا است که این کاندیدا را به عنوان منجی جناح راست به آنها حاکم کنند و بقبولانند؟
دقیقا. بعد از شکست مجلس این گفتمان حضورش فعال‌تر شده و در آینده شدت بیشتری خواهد گرفت.
به نظر شما آقای احمدی‌نژاد برای بازگشت به رقابت سیاسی با چه چالش‌هایی مواجه است که باید فکری و چاره‌ای برای حل آنها داشته باشد؟
احمدی‌نژاد با وجود اینکه برای گفتمان اعتدال و آقای روحانی یک فرصت بزرگ تاریخی است، سه چالش جدی دارد. یک چالش درون‌جناحی است. برخی از جریانات اصولگرایی هیچ علاقه‌ای به حضور احمدی‌نژاد در جریان‌های سیاسی و بازگشت او ندارند. موضع‌گیری‌های آنها بسیار روشن و واضح است؛ از بزرگان قم گرفته تا چهره‌های شاخص اصولگرا در تهران. نکته دوم روی گفتمان رادیکال پوپولیسم سوار خواهد شد که من معتقدم جامعه در حال عبور از پوپولیسم است. دلایل این ادعا را انتخابات ٩٢ و ٩٤ نشان می‌دهد. نکته سوم اینکه مجموعه تجربه‌ای که ملت از این گفتمان کردند تجربه ناخوشایندی است. نتیجه درآمد ٧٠٠ میلیارد دلاری کشور شد تورم ٤٣ درصد و گرانی سرسام آور و سه برابر شدن قیمت ارز و شکاف طبقاتی و نزاع سیاسی که مردم هرگز آن را فراموش نکرده‌اند. مجموعه تجربه این گفتمان در دوره هشت ساله ناامیدی در جامعه ایجاد کرد که به طور طبیعی آزموده را آزمودن خطاست.
با همه این تفاسیر احمدی‌نژاد رقیب جدی‌ای برای آقای روحانی خواهد بود یا خیر؟
معتقدم احمدی‌نژاد رقیب جدی روحانی نخواهد بود و اگر باشد باید استقبال کرد. هرچند معتقدم احمدی‌نژاد برای شکستن مرزها و بخشی از هنجارهای اجتماعی به انتخابات ورود خواهد کرد و تا آخر انتخابات در صحنه باقی نمی‌ماند. او می‌آید که فضا را برای حضور دیگران باز کند.
تحلیل دیگری که وجود دارد همین است. احمدی‌نژاد در حوزه یارانه‌ها و مسکن بالاترین افزایش موج تخریبی آقای روحانی را ایجاد می‌کند تا بستر را برای نامزد اصلی جریان رادیکالیسم فراهم کند. به نظر شما کاندیدای جریان رقیب روحانی چه شاخصه‌ای خواهد داشت؟
ما به‌شدت از حضور احمدی‌نژاد استقبال می‌کنیم اما با ارزیابی اجتماعی‌ای که داریم. نکته بعد اینکه احمدی‌نژاد برای شکستن مرزهای حاکم بر جامعه و سد شکنی و ساختار شکنی و بالابردن سطح مطالبات اقتصادی که فرای توان دولت است به میدان خواهد آمد تا بتواند فضا را برای نفر اصلی هموار کند. البته به این نکته هم اشاره کنم که بر این باورم که جریان اصولگرایی در ایران با فقر کادر سیاسی برای اداره کشور مواجه است و بالعکس جریان اعتدال، جریان اصلاح‌طلب و جریان سازندگی از ظرفیت کادرسازی بسیار بالایی برخوردار هستند.
با این تحلیل و ارزیابی فکر می‌کنید جدی‌ترین رقیب روحانی در انتخابات ٩٦ چه کسی است؟
پاسخ سوال شما این است که هنوز رقیب جدی در تراز روحانی در عرصه سیاسی وجود ندارد. البته هنوز یک سال زمان تا انتخابات باقی است و باید دید چه کسانی ظهور خواهند کرد اما فکر نمی‌کنم آقای روحانی رقیبی داشته باشد.

201/201

کد خبر: 652004

وب گردی

وب گردی