برنامه ویژه دولت سوئد برای تحقیقات دانشگاهی

دولت سوئد در لایحه ارائه شده به پارلمان از طرح‌های حمایتی ویژه برای تحقیقات دانشگاهی رونمایی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، دولت سوئد میزان زمان اختصاص یافته به تحقیقات را برای محققان دانشگاهی افزایش داده است تا آنها بدون داشتن دغدغه و نگرانی در قبال مسائل مالی بتوانند کیفیت تحقیقات و پروژه‌ها را افزایش دهند.

با توجه به اهمیت تحقیقات دانشگاهی برای اتحادیه اروپا، سوئد با اجرا کردن این طرح می‌تواند بدون افزایش تعداد محققان دانشگاهی، بودجه بیشتری از این اتحادیه دریافت کند.

دولت سوئد در بخش دیگری از این طرح اعلام کرده است که قصد دارد تعداد محققان و اساتید زن را تا سال 2030 دو برابر کند.

در این طرح اهمیت بسیار ویژه‌ای برای افزایش اساتید زن در نظر گرفته شده است. در حال حاضر 25 درصد اساتید دانشگاه‌های سوئد را زنان تشکیل می‌دهند که دولت اعلام کرده تا سال 2030 این تعداد باید به 50 درصد برسد.

هلن ناتسون وزیر آموزش عالی سوئد گفت: مهمترین هدف ما افزایش کیفیت تحقیقات و اجرایی کردن آنهاست و با توجه به اینکه رتبه سوئد در دنیا در این زمینه مناسب است می‌توانیم به رشد سریع جایگاهمان امیدوار باشیم چون زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای رسیدن به این هدف وجود دارند.

وی افزود: در این طرح ما دانشگاه‌ها را تشویق کرده‌ایم که از فارغ‌التحصیلانی که نمرات خوبی دارند برای پروژه‌های تحقیقاتی استفاده کنند و تحقیق و توسعه در علوم و صنعت را به یک شغل محبوب در بین فارغ‌التحصیلان تبدیل کنند.

طبق اعلام وزیر آموزش عالی سوئد بودجه تحقیقات دانشگاهی برای دوره سه ساله 2017 تا 2020 با افزایش 141 میلیون دلاری روبرو می‌شود اما محققان معتقدند همچنان به افزایش بودجه بیشتری برای پیشبرد برنامه ها نیاز دارند و حتی ممکن است با افزایش قیمت‌ها و تورم این مبلغ کارایی کمتری نسبت به امروز داشته باشد.

مقامات دولتی افزایش بودجه مجدد را منوط به پیشرفت‌های آینده نموده و اعلام کرده‌اند در صورت لزوم و اعلام نیاز دانشگاه‌ها تا حدودی برای افزایش بودجه مجدد همکاری خواهند کرد.

منبع: ایسنا

201

کد خبر: 708925

وب گردی

وب گردی