رونمایی از تندیس «مریم میرزاخانی» در کنفرانس ریاضی ایران

در کنفرانس ریاضی ایران از تندیس «مریم میرزاخانی» نابغه ریاضی جهانی رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، امروز در آئین افتتاحیه چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران به میزبانی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان از تندیس پروفسور «مریم میرزاخانی» با حضور محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، محمدعلی دهقان رئیس انجمن ریاضی ایران، رضا و پرفسور مهدی بهزاد پدرعلم گراف ایران رونمایی شد.

تندیس مرحوم میرزاخانی هنر استاد به‌رقم از لالجین بوده و قرار است به خانواده این مرحوم تقدیم شود.

مریم میرزاخانی متولد 13 اردیبهشت سال 1356 در تهران نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی کشور راه یافت و نخستین مدال طلا را گرفت. نخستین کسی که دو سال پی در پی مدال طلا را از آن خود کرد و نخستین فردی که در پازمون المپیاد ریاضی نمره کامل را کسب کرد.

کارشناسی‌ارشد خود را در دانشگاه صنعتی‌شریف به اتمام رساند و با دریافت مدال فیلدز از رئیس جمهور کره‌جنوبی به همراه 9 محقق برجسته دیگر در چهارمین نشست 10 استعداد درخشان نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت.

مدال فیلدز 2014 سئول، جایزه بنیاد ریاضیات کلی در سال 2014 ، جایزه IMS بلومنتال 2009، مدال طلا با نمره کامل و نفر اول جهان، المپیاد جهانی ریاضی کانادا سال 1995 و مدال طلای المپیاد جهانی ریاضیات هنگ کنگ 1994 از جمله افتخارات پروفسور مریم میرزاخانی بوده است.

وی در تیرماه سالجاری به علت ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری شد و در 40 سالگی دار فانی را وداع گفت.

استاد برجسته، نخبه و توانمندی که با وجود کوتاهی عمر خود توانست عمری پر ثمر تأثیرگذار و غرورآفرین برای ایرانیان داشت و یاد و نامش برای همیشه جاودان خواهد ماند.

گفتنی است؛ چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران از امروز(31 مردادماه) آغاز می‌شود و روز جمعه 3 شهریورماه پایان می‌یابد.

کد خبر: 829190

وب گردی

وب گردی