دموکراسی در ترکیه نابود شده است

یک شهردار ترکیه‌ اعلام کرد که پس از اعمال فشار و تهدیدهای غیرقابل تحمل، از سمت خود استعفا و حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان را ترک کرده است. وی ششمین شهرداری است که طی چند هفته اخیر قربانی پاکسازی دولت محلی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، احمد ادیب اوگور، شهردار بالیکشیر در شمال غربی ترکیه، اولین شهرداری است که به پاکسازی‌ها اعتراض کرد. وی در یک کنفرانس خبری گفت که دموکراسی در ترکیه مشکل داشت و از این به بعد به طور کلی نابود شد.

وی با اشاره به اینکه با شبکه فتح‌الله گولن، روحانی ساکن آمریکا ارتباطی ندارد، گفت: هیچ فساد، بی‌نظمی یا قصوری از جانب من صورت نگرفته است اما بهرغم آن، فشار و تهدیدها پیوسته به خانه و خانواده من وارد شده است و این غیر قابل تحمل است.

از زمان این کودتای نافرجام، اردوغان پاکسازی گسترده‌ای را در جامعه ترکیه، از ارتش و پلیس گرفته تا قوه قضاییه وسیستم دانشگاهی صورت داده است. بیش از 50 هزار تن به اتهام ارتباط با گولن زندانی و در انتظار محاکمه هستند و 150 هزار نفر هم از شغل خود اخراج و یا فعالیتشان متوقف شده است.

اوگور گفت: "متاسف و زخم‌خورده، اما در آرامشم" و سپس شروع به گریه کرد.

استعفای اوگور پس از استعفای شهرداران عالی‌رتبه استانبول و آنکارا صورت می‌گیرد. ملیح گوکچک، یکی از وفاداران اردوغان که به مدت 23 سال شهرداری آنکارا را بر عهده داشت و به طور متوالی در پنج دوره انتخابات پیروز شده بود، روز شنبه از سمت خود استعفا کرد.

گوکچک در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: من سمت شهرداری خود را در راستای دستور رهبرمان رجب طیب اردوغان ترک می‌کنم. این اقدام به خاطر عدم موفقیت، خستگی یا دلایل دیگر نیست. من عمیقا درخواست اردوغان را درک می‌کنم و معتقدم که او کشورم را به کشوری تاثیرگذار تبدیل خواهد کرد.

کد خبر: 864051

وب گردی

وب گردی