بیش از 7 هزار نشریه ایران عضو طرح شاپا هستند

کارشناس مسئول مرکز ملی شاپا، گفت: نشریات علمی - تخصصی برای اخذ درجه علمی خود نیازمند کد بین المللی شاپا هستند .

حمیده معماری کارشناس مسئول مرکز ملی شاپا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اظهار کرد: در ایران 7 هزار و 300 نشریه به عضویت مرکز بین المللیISSN پیوسته اند و 1200 نشریه قبل از سال 1382 مستقیما از فرانسه به عنوان مرکز اولیه این کد، شماره شناسایی اخذ کرده اند و از آن تاریخ تا به امروز 600 هزار شماره در ایران کد شاپا دریافت کرده اند.

معماری درباره اهمیت عضویت نشریات در این طرح اظهار کرد: این شماره 8 رقمی یک شماره شناسه گر بین المللی است که به نشریات عضو تخصیص داده می شود و نشریات علمی تخصصی برای اخذ درجه علمی – پژوهشی، نیازمند این کد بین المللی هستند بخصوص برای ارائه مقالات خود در پایگاه های بین المللی ایندکس سازی مانند اسکوپوس و تامسون رویترز حتما باید شماره ISSN داشته باشند.

کارشناس مسئول مرکز ملی شاپا ادامه داد: شاپا یک شماره شناسه گر بین المللی نشریات با نام اختصاری ISSN است. از سال 1382 مرکز ملی شاپا به عنوان یک مرکز منطقه ای در سازمان اسناد و کتابخانه ملی تشکیل شده و فعالیت خود را برای احراز شناسنامه به نشریات آغاز کرده است.

معماری اظهار کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی در نمایشگاه مطبوعات در راستای اطلاع رسانی عضویت نشریات در طرح شاپا اقدام به پخش بروشورهای معرفی مزایای این طرح کرده است. البته نشریات علمی و تحصصی خودشان به این موارد واقف هستند زیرا برای دریافت گرید بین المللی و ارائه مقالاتشان در نشریات معتبر نیازمند به این کد هستند در حالی که نشریات و روزنامه ها خیلی درباره کد شاپا اطلاعاتی ندارند.

وی درباره لزوم احراز کد شاپا برای آرشیو نشریات در کتابخانه ملی، گفت: کتابخانه ملی جمع آوری و نگهداری از آرشیو نشریات را منوط به داشتن کد شاپا نمی داند و این کد در حقیقت مانند شناسنامه برای احراز هویت یک نشریه مورد استفاده قرار می گیرد.

معماری ادامه داد: البته کسب کد شاپا از سوی نشریات اجباری نیست و طبق قوانین بین المللی شاپا رایگان است و یک نشریه در صورت تمایل می تواند برای دریافت این کد اقدام کند.

کارشناس مسئول مرکز ملی شاپا در پایان از دیگر امتیازهای عضویت در این طرح‌ گفت: مهم‌ترین فایده ثبت شاپا تشخیص عناوین، سفارش، و بررسی نشریات در کتابخانه‌هاست و در واقع شاپا در کتابخانه‌ها سهل‌ترین وسیله برای شناسایی، کنترل و پیگیری نسخه‌های دریافت نشده است. همچنین باعث می‌شود تا دانشمندان، محققان، چکیده‌نویسان، و کتابداران بتوانند از نشریات ادواری با دقت استفاده کنند و یکی از ابزارهای مهم در فهرست نویسی پیایندها شمرده می شود.

502

کد خبر: 867236

وب گردی

وب گردی