حریری طعمه انتقام های ولیعهد جوان

ازآنجایی‌که سعد الحریری با برخی شاهزاده های متهم سعودی روابط سیاسی و استراتژیک داشته است، می تواند گزینه ای مناسب از عوامل انتقام محمد بن سلمان باشد، پیرامون این قضایای مبهم با مصیب نعیمی کارشناس خاورمیانه، گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

آیا واقعاً سعد الحریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان در عربستان بازداشت شده است؟

با توجه به محدودیت‌هایی که عربستان برای الحریری ایجاد کرده است و همچنین عدم ارتباط وی با جاهای دیگر، این مساله می تواند یک نوع اعتراف به بازداشت سعد الحریری از سوی آل سعود باشد، به همین دلیل است که لبنان تمام تلاش خود را جهت آزادی وی و خانواده‌اش انجام می‌دهد.

هدف عربستان از بازداشت سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان چیست؟

ازآنجایی‌که قضایای استعفا و بازداشت حریری از پیچیدگی بالایی برخوردار است و عربستان هم راضی به بروز اطلاعاتی درباره این مساله نیست اما به نظرم بازداشت نخست‌وزیر لبنان در پی همکاری او با برخی شاهزاده‌های سعودی ازجمله رئیس دیوان عربستان است که گفته می‌شود در برخی سرمایه‌گذاری باهم شریک و سهام‌دار بوده‌اند.

از سوی دیگر عربستان در پی بازداشت نخست‌وزیر لبنان اکنون با مشکل بزرگی در منطقه مواجه شده است.

همچنین لبنان با تأکید بر بازگشت سعد الحریری به این کشور گفته است: حریری باید با خانواده اش به کشورشان باز گردند.

با توجه به تصریحات اخیر میشل عون رئیس‌جمهور لبنان که این اقدام عربستان را «خصمانه» خواند درحالی‌که سعد الحریری در پیامی گفته بود: حال من خوب است و در دو روز آینده به لبنان بازمی‌گردم، آیا این دو باهم منافات ندارند؟

این امری کاملاً طبیعی است، قطعاً کسی که در بازداشت به سر می‌برد وی را وادار به صحبت یا پیام دادن و حتی مصاحبه تحت‌الحمایه می‌کنند، دلیل دیگری که به قاطعیت ثابت می کند که سعد الحریری در عربستان بازداشت شده عدم آزاد شدن هواپیما و محافظین وی جهت بازگشت به لبنان است.

در صورتی می توان سعد الحریری را آزاد خواند که وی در نقطه ای خارج از عربستان مصاحبه دهد.

لازم به ذکر است که لبنان همواره ایشان را به‌عنوان نخست وزیر این کشور می شناسد زیرا که استعفای وی در خارج از لبنان غیر قانونی است، به همین دلیل اظهارات میشل عون از قبیل «خصمانه» خواندن اقدام عربستان و درخواست بازگشت حریری به بیروت، مسئولانه و منطقی است.

آیا دلیل آمدن سعد الحریری به عربستان واقعاً مساله ترور او بوده یا این‌یک بهانه ساختگی است؟

ترور یک بهانه ساختگی از طرف عربستان است و سریعاً از جانب مقامات امنیتی لبنان ازجمله ارتش، پلیس و امنیت کل لبنان تکذیب شده است، سعد الحریری به‌عنوان نخست وزیر مورد قبول اعضای کابینه این کشور بوده است و بحث ترور یک بحث جانبی و فرار از واقعیت است.

جمع بندی نهایی و پیش بینی شما از تصمیمات آتی حریری چه خواهد بود؟

بالاخره حریری در خاندان پیچیده آل سعود قرار گرفته است و با توجه به دستگیری های گسترده بسیاری از وزرا سابق عربستان، از سوی محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، سعد الحریری هم مخصوصاً به خاطر رابطه‌های استراتژیک و سیاسی‌اش با این وزرا، می تواند گزینه ای از عوامل انتقام محمد بن سلمان باشد.

کد خبر: 872114

وب گردی

وب گردی