اشرف بروجردی: کتابخانه‌های ملی می توانند پل فرهنگ های مختلف باشند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در چهارمین نشست روسای کتابخانه‌های عضو اکو در دوشنبه تاجیکستان گفت: کتابخانه‌های ملی می توانند پل فرهنگ های مختلف باشند

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، چهارمین نشست روسای کتابخانه‌های عضو اکو با قرائت پیام رئیس جمهوری تاجیکستان توسط عبدالجبار رحمان زاده، دستیار رئیس جمهور آغاز شد.

اشرف بروجردی که به نمایندگی از ایران در این نشست شرکت کرده است طی سخنانی در این نشست گفت: تعامل بین فرهنگی و ارتباطات علمی در قالب « اکو» کمکی است به دانش افزایی و توسعه علم و معرفت، زیرا کشورهای حوزه اکو از اشتراکات فرهنگی و معنوی فراوانی برخوردارند که ریشه در تاریخی چند هزارساله دارد.

وی همچنین تاکید کرد: اجماع دیدگاه های کشورهای عضو« اکو» فرصتی را فراهم می آورد که به دیگران یادآوری کنیم که تقدس دین در حفظ کرامت انسان است و کرامت انسان در حفظ حرمت و حریم انسانی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: قطعا نشر کتاب و کتابخانه در شکل دهی به این امر می تواند موثر باشد. اکوی فرهنگی این رسالت را بر عهده دارد که هم موجب تقریب اندیشه ها و هم موجب حفظ، حراست و صیانت از فرهنگ جوامع شود.
بروجردی همچنین گفت: نهاد کتابخانه و در راس آن، کتابخانه های ملی، از این قابلیت برخوردار است که همچون پلی ارتباطی بین جوامع و فرهنگهای مختلف، ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: برگزاری انواع کارگاه های آموزشی، نمایشگاه های کتاب، عکس، نسخ خطی و نظایر آن، از دیگر روش های افزایش شناخت و تفاهم میان ملت هاست. انتقال تجربیات ارزشمند در هر یک از کشورها در حوزه های دانشگاهی، کتابخانه های عمومی، مدارس و خدمات کتابخانه ای برای گروه های خاص (نظیر معلولان و نابینایان) از دیگر زمینه های همکاری است.همچنین در بخش دیگری از این نشست محمد مهدی مظاهری، رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز سخنانی را ایراد کرد.

چهارمین اجلاس سران کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو سازمان اکو، ششم تا هشتم آذرماه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود.اجلاس این نشست پس از ۷ سال وقفه با همکاری کتابخانه‌های ملی ایران، تاجیکستان و موسسه فرهنگی اکور برگزار می‌شود.

500

کد خبر: 876920

وب گردی

وب گردی