گزارش روزنامه الجمهوریه از فضای مثبت سیاسی در لبنان

یک روزنامه لبنانی از جدی شدن تلاش‌ها برای جلو انداختن انتخابات پارلمانی این کشور با توجه به آرامش شدن وضعیت فعلی لبنان خبر داد و گفت در پیش نویس توافق جدید گروه‌های سیاسی خبری از بی طرفی در خصوص سوریه نیست.

به گزارش ایسکانیوز، با بازگشت «میشل عون» رئیس جمهور لبنان از ایتالیا شمارش معکوس برای عملی شدن نتیجه رایزنی‌های بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) آغاز شده است. همزمان با آن کاخ ریاست جمهوری لبنان همچنان به دنبال ایجاد فضای مثبت در آستانه دومین سال تشکیل دولت لبنان در هفته جاری است.

روزنامه الجمهوریه لبنان در این خصوص نوشت: به موازات ضعف و سردرگمی در اوضاع حکومتی و سیاسی لبنان که در پی بحران استعفای حریری به وجود آمد اظهار نظرهای عربستان قابل توجه است، «عادل الجبیر»، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانسی مطبوعاتی در رم مدعی شد که حزب‌الله، لبنان را "ربوده" و این کشور جز با خلع سلاح حزب‌الله هرگز شکوفا نخواهد شد!

الجبیر حزب الله را به استفاده از بانک‌های لبنان برای قاچاق پول متهم کرد در اینجا سوال‌های مهم‌تری درباره محتوای این موضع عربستان آن هم در زمان کنونی مطرح می‌شود و اینکه آیا این قضیه پیامدهایی در داخل لبنان نیز خواهد داشت.

مساله قابل توجه دیگر موضع سعد الحریری، نخست وزیر لبنان است که حمله به عربستان را محکوم کرد که تازه ترین آن شلیک موشک بالستیک از خاک یمن به سمت ریاض بود. حریری گفت که این دست عملیات‌ها تهدید جدیدی برای امنیت ملی محسوب می‌شود و عواقب خطرناکی خواهد داشت.

این روزنامه لبنانی آورده است: از تماس‌ها و رایزنی‌های جاری کاملا روشن است که بین همه طرف‌های توافق جدید این اتفاق نظر وجود دارد که باید شیطنت را از محتوای این توافق دور کرد به گونه‌ای که در جلسه هیات دولت لبنان در نیمه هفته جاری بیانیه‌ای بنیادین برای دولت آماده شود که بازگشت سعد الحریری به نخست وزیری را بر اساس موضوعاتی که مطرح کرده مستحکم کند بخصوص آنجا که به مساله بی طرفی لبنان مربوط می‌شود و اصل کار دولت لبنان در مرحله ورود به دومین سال تشکیل آن است.

در شرایطی که کار تدوین بیانیه توافق تازه از عین التینه و ضاحیه در جنوب بیروت تا پاریس مورد بحث و بررسی است منابع پیگیر تماس‌های جاری درخصوص تدوین ساختار این بیانیه به «الجمهوریه» گفتند: آوردن اصطلاح «بی طرفی» در بیانیه مشکل نیست تا زمانی که مساله تعرض به اصول محسوب نشود چرا که لبنان هرگز نمی‌تواند خود را در برابر تجاوزات اسرائیل بی طرف بداند و همچنین در خصوص سوریه که با آن در شرق تا شمال مرز مشترک دارد سوریه‌ای که در طول سال‌های گذشته حضور گروه‌های تروریستی حاضر در آن منبع اصلی صدور تروریسم به داخل لبنان بودند.

این منابع افزودند: درخواست بی طرفی لبنان در قبال اوضاع سوریه در ابتدای بحران سوریه کار درستی بود اما هم اینک این سخن‌ها دیگر فایده‌ای ندارد و با پیشرفت راه حل سیاسی و یکسره شدن بیش‌تر جبهه‌های نبرد هیچ تاثیر مستقیمی ندارد.

منابع مذکور با بیان اینکه پیش نویس بیانیه هیات دولت با تعیین خطوط کلی آن آماده شده و منتظر بررسی نهایی از سوی عون و الحریری است، افزود: در خصوص ترمیم کابینه هم فقط این قضیه در حد حرف است و هیچ بررسی جدی روی آن صورت نگرفته و بیش‌تر طرف‌ها معتقدند در شرایط کنونی به دلایل متعدد ورود به این قضیه بی فایده است.

روزنامه الجمهوریه به نقل از منابع آگاه نوشت: حزب الله تصمیم به تعامل مثبت با نخست وزیر و مواضع وی گرفت بخصوص که تا حد امکان به موضوع مطرح از سوی حریری درباره بی طرفی لبنان پاسخ داده است.

این روزنامه افزود: حریری به دنبال گرفتن تضمین‌های کافی از حزب الله بخصوص درباره ممانعت از دخالت در یمن و مراعات رابطه با عربستان و توقف حملات علیه آن است و بنا به اطلاعات رسیده، الحریری روی نقش مهمی که عون و بری می‌توانند در این زمینه ایفا کنند حساب کرده به گونه‌ای که حزب الله را برای پایبندی به این سقف و عدم تجاوز از آن متقاعد کنند.

الجمهوریه آورده است: اگر جلسه هیات دولت لبنان بتواند به توافق سیاسی تقریبا نهایی درباره این موضوعات دست یاید طی روزهای سه شنبه یا پنجشنبه پیش رو سالگرد تاسیس دولت لبنان اعلام می‌شود و با آغاز سال جدید دولت، زمینه برگزاری زودتر از موعد انتخابات پارلمانی و ترمیم کابینه فراهم می‌شود.

الجمهوریه نوشت: ایده جلو انداختن زمان انتخابات از ماه مه به مارس هنوز تحت بررسی است و در سطوح سیاسی و ریاست جمهوری مورد مطالعه قرار دارد تا با رفع مسائل لجستیک مربوط به آن در ماه مارس یا زودتر برگزار شود.

این روزنامه نوشت: موضوع جلو انداختن زمان انتخابات با به تعویق افتادن استعفای حریری به طور جدی مطرح شد آن هم به دو دلیل، نخست اینکه پس از انصراف حریری از استعفا، تشکیل پارلمان جدید عامل تحکیم دهنده واقعیت سیاسی جدید باشد صرف نظر از موازنه‌های و تصویر احزاب حاضر در پارامان جدید و دولت جدیدی که آغاز به کار کند. اما درباره دلیل دوم، برخی مراجع و سطوح سیاسی در لبنان نگران بروز امور غیرمنتظره‌ایی طی شش ماه باقیمانده تا ماه مه برای برگزاری انتخابات هستند که می‌تواند برگزاری انتخابات را در این موعد مختل کند از همین رو باید از ثبات موجود در برهه کنونی برای نجات انتخابات استفاده کرده چون اگر انتخابات تحت هر شرایطی برگزار نشود هزینه آن برای لبنان سنگین تمام می‌شود.

منابع دولتی لبنان نیز درباره موضوع ترمیم کابینه به الجمهوریه گفتند: این قضیه هنوز در حد یک طرح و نظر باقیست و در صورت اجرا، جزئی و نه در سطحی گسترده خواهد بود بخصوص اینکه با اعتراض‌های جدی همراه شده است مبنی اینکه نقشه ای برای اخراج احزاب سیاسی مشخصی بخصوص حزب القوات اللبنانیة (به ریاست سمیر جعجع) از کابینه وجود دارد از این لحاظ که چنین کاری کشور را با مشکل جدی مواجه می کند.

این منابع افزودند: ایده ترمیم کابینه از سوی تیم حریری که تمایل خود را برای ایجاد تغییراتی در حکومت اعلام کرده بود مطرح شد و همچنین از سوی جریان ملی آزاد که چند ماه پیش آن را در محافل خود مطرح کرده بود.

این در حالی است که محافل نزدیک به هیات ریاست جمهوری که عون را در سفر به رم همراه کردند سخن از ترمیم کابینه را شایعاتی از سوی طرف‌های حزبی شرکت کننده در دولت خواندند که هنوز وارد بحث جدی نشده است آنها گفتند که این موضوع قبلا درباره آن بحث شده و همان زمان جمع شد.

از سوی دیگر اگر دولت لبنان بر اساس توافق جدیدی که برای آن ترسیم شده شروع به کار کند اختلاف‌هایی که حریری و در پس آن جریان المستقبل با نیروهای لبنانی داشت چه می‌شود. الجمهوریه به نقل از منابع آگاه نوشت: المستقبل و حزب القوات اللبنانیة درباره ایجاد آتش‌بس سیاسی و توقف جدال‌های بالاگرفته بین یکدیگر به توافق رسیدند به گونه‌ای که دست از تبادل اتهامات علیه یکدیگر که به دنبال موضع گیری‌ها پس از اعلام استعفای الحریری از ریاض صورت گرفته بود بردارند القوات اللبنانیة احساس می‌کرد که مورد افترای ظالمانه قرار گرفته بخصوص که از طرف جریان المستقبل اتهام‌هایی به سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیة وارد شده بود و اینکه گفته بودند او نیز از مهم‌ترین اشخاص تحریک کننده علیه حریری و مشتاق پذیرش استعفایش از سوی رئیس جمهور بوده است.

به گفته منابع آگاه موج حملات رسانه‌ای و سیاسی در لبنان تقریبا کنترل شده است تا زمینه حل و فصل مسائل پیش آمده فراهم شود به گونه‌ای که بر اساس پیشنهاد المستقبل و طی کانال تماسی که بین المستقبل با نیروهای لبنانی برقرار شده قرار است مقدمات ملاقات حریری با جعجع فراهم شود اگرچه جعجع پس از بازگشت حریری از ریاض تلفنی با وی صحبت کرده بودو جریان المستقبل تصمیم گرفته اصلا به مسائل مربوط به حملات و اتهام‌های نیروهای لبنان نپردازد.

کد خبر: 879198

وب گردی

وب گردی