بی نیازی آمریکا به پایگاه های نظامی در قطر

یک نظامی ارشد پیشین آمریکا در یادداشتی ضمن اشاره به وجود پایگاه‌هایی در منطقه برای ارتش آمریکا به جای قطر، خواهان صدور اخطار به سران این کشور جهت همکاری با ایران و حماس شد.

به گزارش ایسکانیوز، ژنرال «چارلز والد» ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و معاون سابق مقر فرماندهی این کشور در اروپا در یادداشتی در «فاکس نیوز» نوشت: پایگاه نظامی «العدید» در قطر برای آمریکا حیاتی نیست. گزینه‌های بسیار دیگری در منطقه از لحاظ راحتی کار چون این پایگاه وجود دارد.

بر این اساس، آمریکا می‌تواند مواضع خود را در پایگاه هوایی «الظفره» در امارات متحده و یا حتی با بازگشت به پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در عربستان توسعه دهد. به علاوه، بودجه پنتاگون شامل 143 میلیون دلار برای ارتقا یک پایگاه هوایی در اردن است.

این نظامی سابق آمریکا با اشاره به سرمایه گذاری کشورش در زیرساخت‌های پایگاه نظامی در قطر نوشت: این سرمایه گذاری توجیهی برای نادیده گرفتن اتحاد قطر با حماس و برخی گروه‌ها در سوریه و اخوان المسلمین به ویژه وقتی گزینه‌های جایگزین در دسترس هستند، نمی‌شود.

نویسنده با اشاره به کمک‌های مالی قطر به گروه هایی چون القاعده و اخوان الملسمین مدعی حمایت‌های ایران از برخی گروه‌های همگام با اخوان الملسمین و آموزش و حمایت‌های لجستیکی از آن‌ها شد.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: آمریکا از متحدانش می‌خواهد برای رویارویی با تمامی اشکال تروریستی و دفع تهاجم و نفوذ ایران در منطقه تلاش کنند. اما با نادیده گرفتن اقدام‌های قطر چگونه می‌توانیم در این مسیر موفق شویم؟

در خاتمه این یادداشت آمده است: قطر گزینه‌‌ای برای انتخاب دارد. این کشور می‌تواند متحد آمریکا شده و با همه تروریست‌ها و افراطگرایان مواجهه کند و با اتحاد واقعی با آمریکا در راستای مسائل امنیتی علیه ایران و عوامل نیابتی این کشور قرار گیرد یا این‌که به سیاست خارجی دوگانه خود ادامه دهد.

سیاستگذاران آمریکا نیز لازم است به خاطر بسپارند که آمریکا هرگز به پایگاه نظامی قطر وابسته نبوده و نخواهد بود. ما باید به حکام قطر اخطار دهیم که اگر آن‌ها در مسیر خود تغییر و تحولی را ایجاد نکنند ما به راحتی می‌توانیم از حمایت این کشور دست بکشیم.

کد خبر: 879217

وب گردی

وب گردی