ضرورت توجه به مولفه‌های اخلاقی در دانشگاه‌های کشور

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت توجه به مولفه‌های اخلاقی در دانشگاه‌های کشور، گفت: متاسفانه موضوع اخلاق در دانشگاه‌های کشور مغفول مانده و ما نتوانسته‌ایم در حوزه اخلاق دانشگاهی مباحث تئوریک تولید کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر مجید سرسنگی در نشست خبری همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار که امروز در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، به اهمیت دانشگاه اخلاق مدار اشاره کرد و گفت: موضوع اخلاق در دانشگاه بحث بسیار مهمی در ایران و خارج از کشور است. در واقع پرداختن به اخلاق به عنوان یک ماموریت برای دانشگاه‌های بزرگ دنیا تصویر شده است و دانشگاه‌ها موظف هستند در حوزه اخلاق بیانیه داشته باشند و موضع خود را در مباحث اخلاقی به صراحت بیان نمایند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بدون اخلاق، آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها پایه و اساسی نخواهد داشت، گفت: این موضوع در ایران که دارای یک نظام دینی و اسلامی است باید بسیار حائز اهمیت باشد و وظایف ما در زمینه مولفه‌های اخلاقی دانشگاهی در مقایسه با نظام‌های دیگر بسیار سنگین‌تر است، به همین دلیل یکی از اهداف برگزاری همایش فوق این است که توجه دانشگاهیان را به مباحث اخلاقی جلب کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های کشور از نظر مباحث نظری در حوزه اخلاق ضعیف هستند، افزود: به دلیل این ضعف، وقتی موضوع اخلاق مطرح می‌شود سوء تفاهم‌هایی را به وجود می‌آورد و متاسفانه ما طی این سال‌ها نتوانسته‌ایم در حوزه اخلاق دانشگاهی کار تئوریک داشته باشیم و در این زمینه منابع لازم را تولید کنیم، بنابراین تولید منابع اخلاق دانشگاهی یکی دیگر از اهداف همایش فوق می‌باشد.

دکتر سرسنگی خاطر نشان کرد: اگر به گذشته آموزش در ایران نگاه کنیم بدون شک اخلاق رکن اصلی در دانشگاه‌های کشور بوده است. اساسا نظام آموزشی ایران مبتنی بر اخلاق بوده و براساس آن نوع رابطه شاگرد با معلم،‌ معلم با شاگرد تعریف شده و باید این فضای اخلاقی را مجددا به فضای آموزشی،‌ پژوهشی و دانشجویی دانشگاه‌ها برگردانیم، چرا که این موضوع اساس همه چیز در مراکز علمی را تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: وجود موضوعات و اتفاقاتی نظیر تقلب‌های علمی یا به نوعی سرقت علمی در مراکز علمی ما نشان می‌دهد که جای اخلاق در این فضاها خالی مانده است، در نتیجه این موجب شده بسیاری از ناهنجاری‌هایی نظیر سرقت علمی به عنوان لکه‌ ننگ در چهره آموزش عالی ایجاد شود. همچنین نبود تعریف مشخص از اخلاق دانشگاهی موجب شده در بسیاری از مواقع از زاویه سیاسی به این موضوع نگاه شود.

دکتر سرسنگی با بیان اینکه "همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار " طی روزهای 20 و21 آذرماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، گفت: در این همایش سعی خواهیم کرد علاوه بر ارائه مقاله پنل‌هایی با موضوعات کاربردی تعریف شده ارائه بدهیم، ضمن اینکه از مجموع مقالات ارائه شده در همایش در نهایت خواهیم توانست چندین جلد کتاب در حوزه اخلاق دانشگاهی تعریف کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران بر حضور دانشجویان در همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع در دانشگاه حضور دانشجویان در همایش امکان‌پذیر است. از طرفی دیگر میزگردی نیز ویژه نمایندگان دانشجویان اختصاص داده‌ایم که بتوانند در این میزگرد مباحث مختلف اخلاقی را مطرح کنند.

وی با اشاره به ضرورت تعریف الزامات اخلاقی در دانشگاه تهران، خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه این است که بعد از برگزاری این همایش الزامات اخلاق دانشگاهی را تعریف و آن‌ها را در قالب کدها و دستورالعمل‌های مشخص و الزام‌آور در دانشگاه اجرایی کند، چرا که اخلاق حرفه‌ای در کنار بین المللی سازی و دانشگاه کارآفرین یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه تهران در برنامه سوم تعریف شده است.

در ادامه دکتر علی علیخانی دبیر علمی همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار به اهمیت توجه به موضوع اخلاق در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به گسترش زیاد مباحث تخصصی اخلاقی در جهان امروز، جوامع بشری همچنان از ضعف و خلاء‌های اخلاقی در زندگی خود رنج می‌برند و این خلاء در ایران به شدت احساس می‌شود. بنابراین برگزاری همایش دانشگاه اخلاق مدار می‌تواند نشانه‌ای بر نیاز امروز جامعه ما عموما و جامعه دانشگاهی خصوصا به اخلاق باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: جامعه ما امروزه بیش از گذشته به مباحث اخلاقی نیاز دارد و این نیاز در حوزه علم و دانش بیشتر احساس می‌شود. متاسفانه وجود خلاء اساسی در این حوزه موجب شده است سرقت‌هایی نظیر پایان نامه نویسی، مقاله ‌نویسی، کتاب نویسی و غیره اتفاق بیفتد.

دکتر علیخانی با تاکید بر اینکه حدود 150 مقاله به دبیرخانه همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار ارسال شده است، گفت: بعد از داوری تعداد 49 مقاله پذیرفته شده و علاوه بر ارائه مقالات دو سخنرانی مهم علمی از فیلسوفان برجسته در حوزه اخلاق در روز همایش خواهیم داشت.

دبیر علمی همایش دانشگاه اخلاق مدار همچنین به محورهای مهم این همایش اشاره کرد و گفت: دانشگاه اخلاق مدار در سطح اعضای علمی، اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزش، پژوهش و اداره دانشگاه، اخلاق حرفه‌ای نسبت به دانشجویان، اخلاق و فضای مجازی و در نهایت اخلاق و مسئولیت اجتماعی دانشگاه نسبت به بیرون دانشگاه پنج محور اصلی این همایش به شمار می‌رود.

وی در پایان از ایجاد دبیرخانه دائمی، اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: این دبیرخانه در طول سال در خصوص موضوع دانشگاه و اخلاق کار خواهد کرد و قرار است از درون مقاله‌های ارائه شده به همایش فوق نیز دستورالعمل‌های الزام آور در حوزه اخلاق برای دانشگاه تهران تعریف شود.

کد خبر: 881949

وب گردی

وب گردی