لزوم توجه مسئولان به جایگاه ویژه آذربایجان شرقی در کشور

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی این استان و شهر تبریز را منطقه ای استراتژیک از لحاظ سیاسی، اقتصادی و علمی دانست.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم در دیدار رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با وی گفت: آذربایجان شرقی به مرکزیت شهر تاریخی-فرهنگی تبریز ، محور همگرایی ایران با کشورهای همسایه به حساب می آید و باید بیش از پیش به این استان مهم کشور توجه شود.

وی با اشاره به اراده مردم آذربایجان در تحکیم وحد ملی، غیرت انقلابی و میهن پرستی گفت: مردم این منطقه در برهه مختلف تاریخی با نقش بی بدیل و تصمیم سازی های به موقع خود در برابر حکومت های مستبد استقامت را به شکل عملی معنا کردند.

امام جمعه تبریز همچنین با انتقاد از برخی بی توجهی ها در حوزه های مختلف استان ازجمله، مشکلات واحد های تولیدی و صنعتی، تعلل در اجرا و تکمیل طرح های عمرانی و احیای دریاچه ارومیه گفت: پیش بینی ها بیانگر این است اگر وضعیت دریاچه ارومیه با این شرایط ادامه داشته باشد در آینده نه چندان دور با مشکلات زیادی در این منطقه مواجه خواهیم شد.

وی افزود: نجات این دریاچه به عزم و اراده ملی نیاز دارد تا با احیای آن رونق به کشاورزی منطقه بازگشته و از شیوع برخی بیماری های ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نیز جلوگیری شود.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه تبریز در تاریخ کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: ایران تمامیت ارضی گذشته خود را به دلیل حکومت صفوی‌ مدیون آذربایجانی‌ ها است.

دکتر علی اکبر ولایتی افزود: هویت ایران در دوره صفویه باز تعریف شد و سلسله صفویه هویت ایرانی- اسلامی ، مکتب اهل بیت علیهم السلام و یکپارچگی اقوام ایرانی را احیا کرد .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: آذربایجان در دوران سلطان محمد خدابنده در دست عثمانی ها بود و مردم تبریز قبل اینکه شاه عباس برای آزادسازی آن اقدامی بکند خودشان زمینه آزادی آن را فراهم کردند .

دکتر ولایتی با اشاره به تعبیر آذربایجان سر ایران و دروازه ایران به غرب و اروپا است، گفت: شهر تبریز اولین شهر دانشگاهی جهان اسلام با بیش از 600 دانشجوی از سراسر دنیا، جایگاه والایی در توسعه علمی داشته است.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی کشور ادامه داد : بزرگان زیادی از این خطه برخاستند که ستون‌های محکم اسلام و تشیع هستند و علامه طباطبایی، علامه امینی، شهریار، آیت الله العظمی حضرت امام خامنه‌ای، علامه جعفری و شهدای محراب آیت الله مدنی و آیت الله قاضی طباطبایی گوهرهای نابی هستند که تاریخ این کشور از آثار و خدمات ارزنده آنها بهره مند است.

901

کد خبر: 883799

وب گردی

وب گردی