فرهنگ مصرف ریشه در آموزش‌های دوران کودکی دارد

نشست فرهنگ مصرف در محیط کار با هدف بررسی معضلات فرهنگی در این زمینه و چگونگی آموزش و ارائه راهکارهای علمی و عملی برای فرهنگ سازی و بهینه سازی الگوی مصرف در محیط کار در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، استاد واحد علوم و تحقیقات در این نشست با ارائه تعریفی از فرهنگ گفت: «به صورت کلی فرهنگ عبارت است از نحوه رفتار آگاهانه افراد در رابطه با یک موضوع مشخص که ریشه در دانش، معلومات، باورها و اعتقادات پذیرفته شده در یک جامعه دارد. هنگامی که سخن از فرهنگ به میان می‌آید؛ مراد روش یا چگونگی انجام و عینیت یافتن موضوعی مشخص است که می‌تواند به عنوان سرمایه‌ای ارزشی از نسلی به نسل بعدی منتقل شود.»

دکتر عادله قلی پور کنعانی تصریح کرد: «فرهنگ مصرف در افراد ریشه در آموزش‌های ارائه شده به فرد در کودکی دارد. این آموزش سبب ایجاد آگاهی در افراد نسبت به کمبود امکانات و منابع طبیعی می‌شود و با ایجاد حس همدلی در اقراد نسبت به سایر هم‌نوعان محروم از آن منابع و یا نسل آینده که میراث چگونه مصرف کردن و استفاده نسل حاضر از منابع را به ارث خواهند برد، سبب بهبود الگوی مصرف می شود.»

قلی پور کنعانی افزود: «از مهمترین عوامل تاثیرگذار در اصلاح الگوی مصرف در محل کار این است که افراد بیاموزند با اموال در اختیارشان در محیط کار همانند اموال خود برخورد کنند و پیامدهای عدم استفاده صحیح و آسیب های آن به محیط زیست و طبیعت به افراد گوشزد شود.»

وی ادامه داد: «از طرفی باید توجه داشت که الگوی صحیح مصرف قابل آموزش دادن است. بنابراین با بالا بردن سطح آگاهی افراد از ظرفیت‌های منابع و آموختن نحوه صحیح استفاده از آسیب رساندن به اموال و منابع در اختیار افراد جلوگیری می‌شود. در نهایت این آگاهی به همراه تقویت حس همدلی کلید موفقیت در بهینه‌سازی الگوی مصرف به ویژه در محیط کار خواهد بود.»

کد خبر: 892178

وب گردی

وب گردی