پژوهش‌های دانشگاهی با نیازهای صنعت و کشور مرتبط نیستند

مدیر باشگاه نوآوری و فناوری پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف مهمترین چالش پژوهش در دانشگاه‌های کشور را عدم ارتباط موضوعات پژوهش‌ها با نیازهای کشور عنوان کرد و گفت: چالش‌های پژوهش را در زوایای مختلفی می‌توان بررسی کرد، یکی از مشکلاتی که ما داریم، این است که در دانشگاه‌ها پژوهش‌های ما با صنعت و نیازهای کشور مرتبط نیستند.

به گزارش ایسکانیوز،محمد سعید سرافراز درباره باشگاه نوآوری و فناوری پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف، اظهار کرد: باشگاه نوآوری و فناوری از تابستان 96 شروع به کار کرده و هدفش این است که بتواند با جمع کردن هسته‌های دانشجویی دانشگاه شریف که ظرفیت‌های بسیار زیادی دارند، به تولید فناوری فکر کند.

وی تصریح کرد: باشگاه نوآوری و فناوری در واقع مجموعه‌ها و هسته‌های نوپایی را که می‌خواهند تولید فناوری کرده و به مسائل راهبردی کشور توجه کنند، هدف گرفته است. در اینجا سعی می‌کنیم هسته‌های پژوهشی در حوزه‌های هدف موضوعات را انتخاب کرده، مسائل را شناسایی کرده، به تولید فناوری فکر کنند و بعدا از دل تولید آن فناوری تولید محصولات و تجاری‌سازی آن‌ها را هدف قرار دهند.

مدیر باشگاه نوآوری و فناوری پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص موضوعاتی که باشگاه درباره آن‌ها فعالیت می‌کند، گفت: باشگاه در چهار حوزه اصلی فعالیت می‌کند که شامل حوزه‌های فناوری هوافضا، فناوری مواد و ساخت پیشرفته، فناوری‌های شناختی و زیست فناوری می‌شود.

سرافراز با اشاره به نوپا بودن این باشگاه اظهار کرد: با وجود آنکه این مجموعه به تازگی مشغول به کار کرده و مدت طولانی‌ای نیست که از تاسیس آن به صورت رسمی می‌گذرد، درحال حاضر بیش از 10 هسته در این مجموعه مستقر هستند که بعضی از آن‌ها در حال طی مرحله امکان‌سنجی هستند و برخی دیگر مرحله امکان‌سنجی را طی و محصول را انتخاب کرده و به تولید رسیده‌اند.

وی ادامه داد: ایده باشگاه فناوری و نوآوری، ظرفیتی را فراهم می‌کند تا دانشجویان چالش‌های اساسی کشور را شناسایی کرده، اقدام به امکان‌سنجی کنند تا ببینند کجاها نقاط خلاء است و بتوانند در آن‌ حوزه‌ها ارتباط بگیرند و بعد سراغ حل آن مساله بروند.

مدیر باشگاه نوآوری و فناوری پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف در پایان درباره چالش‌های پژوهش در دانشگاه‌ها،در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اضافه کرد: مسئله دیگر آن است که فعالیت‌هایی در دانشگاه انجام می‌شود که ممکن است فعالیت‌های خیلی خوبی باشند، تجاری و سودآور باشند؛ اما نیاز اساسی کشور را مرتفع نکنند و شاید در بسیاری از موارد نیازی نباشد که دانشجویان ما که این‌همه کشور برای آن‌ها هزینه کرده، اقدام به رفع آن نیازهای غیرضروری کنند. بلکه پژوهش‌ها باید نیازهای مهم‌تری را رفع کنند، اما بعضا دیده می‌شود که دانشگاه اقدام به مرتفع کردن نیازهایی می‌کنند که ساده‌تر هستند و نیازهای ضروری‌تر را اولویت خود قرار نمی‌دهند.

204

کد خبر: 893325

وب گردی

وب گردی