انتشار دیوان فارسی عارف چلبی به ترکی استانبولی

دیوان فارسی عارف چلبی با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارزروم به زبان ترکی استانبولی، منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دیوان فارسی عارف چلبی توسط ویس دیرمنچای، استاد زبان و ادبیات فارسی و رییس دانشکده ادبیات دانشگاه ارزروم با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارزروم در 423 صفحه فارسی ـ ترکی از سوی انتشارات فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی ترجمه و منتشر شد.

نگارنده در مقدمه این کتاب به منظور معرفی عارف چلبی به بیان مطالبی چون اخلاف مولانا، مقام چلبی و چلبیان بعد از مولانا، تولد و کودکی عارف چلبی، آثار و کتاب‌شناسی عارف، چرا عارف چلبی به سلطانیه آمد، و سیاحت‌های عارف چلبی می‌پردازد.

اولو عارف چلبی، عارف و شاعر غزل و رباعی سرای قرن هفتم و هشتم هجری و نوه مولانا جلال‌الدین است. در فاصله بسیار نزدیک به گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه، واقع در استان زنجان، مقبره بسیار زیبایی وجود دارد که به نام آرامگاه «چلبی اوغلو»، نواده مولانا، شناخته شده است.

اولوعارف چلبی منتسب به چَلَبی‌اوْغلو، فرزند سلطان ولد، پسر دوم مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (مولوی) بوده است. او عارف، شاعر و قطب مهمی در دوره‌ی خود بود و در دربار ایلخانیان جایگاه خاصی داشته است. غزلیات، قصاید، رباعی‌ها و تمام اشعار فارسی در این کتاب در یک صفحه چاپ شده و در صفحه دیگر، ترجمه ترکی استانبولی آن قرار گرفته است.

502

کد خبر: 903049

وب گردی

وب گردی