آیین اختتامیه جایزه کتاب سال با حضور رئیس جمهور

مدیر عامل خانه کتاب در نشست خبری سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: اختتامیه این جایزه روز چهارشنبه (۱۸ بهمن ماه) با حضور رییس جمهوری برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز از موسسه خانه کتاب، نشست خبری سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، ظهر امروز (۱۵ بهمن ماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مهدوی راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال، احمد علی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد علی مهدوی راد گفت: از دو سال قبل ثبت نام در جایزه کتاب سال به صورت الکترونیکی در سایت این جایزه انجام می شود و محققان، مولفان و.. خودشان کتاب های مورد نظر را معرفی می کنند. با این اتفاق، ما مسئولیت خودمان را فراموش نکرده ایم و به دلیل اینکه اطلاعات کتابشناسی وارد خانه کتاب می شود، بررسی هایی را انجام داده ایم. در مجموع برگزاری دوره های مختلف کتاب سال ۲۵۰۰ داور همکاری کرده اند که ما در این دوره از جایزه کتاب سال از طریق ارسال پیامک از آنها خواسته ایم کتاب ها و آثار مناسب را به دبیر خانه جایزه کتاب سال معرفی کنند.

دبیر جایزه کتاب سال ادامه داد: ماحصل کار ما، مجموعه میراث مکتوب ۱۳۹۵ می شود. مجموعه آثار مورد بررسی ما حدود ۵۵ هزار اثر است که نهایتا ۲۵۵ اثر را در ۱۱ موضوع کلیات، علوم اجتماعی، دین، علوم خالص و... به مرحله دوم جایزه کتاب سال می فرستیم. نحوه بررسی و ارزیابی آثار در جایزه کتاب سال مثل همیشه است. کتاب‌ها به وسیله استادان بررسی می شوند و در ۱۱ موضوع و ۷۲ گروه دسته بندی می شوند و داوران این ۲۵۵ اثر را ارزیابی می کنند. در مجموع حدود ۲۸ تالیف، ۱۳ ترجمه و ۲ تصحیح داریم.

وی با بیان اینکه آیین اختتامیه جایزه کتاب سال، چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ساعت ۸ صبح در تالار وحدت برگزار می شود، گفت: جایزه کتاب سال یک رویداد فرهنگی بزرگ است و اهل قلم بدانند کسانی که آثار آنها را داوری می کنند متخصصان درجه یک آن حوزه هستند. همچنین، در این دوره، این تبصره را نیز لحاظ کرده‌ایم که اگر اثری از قلم افتاد، در سال بعد امکان بررسی آن وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ارزیابی‌اش از منظر کمی و کیفی به نسبت سال قبل به چه صورت است، گفت: به لحاظ محتوا در تالیف تقریبا در همه حوزه مشکل داریم. ابراز پژوهش بسیار مهم و گسترده شده است و مقدمات پژوهش به سادگی در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد. اما درون مایه به لحاظ مولفه ها آنچنان که باید تحول پیدا نکرده بلکه پس رفت هم دارد. بعضی از گروه هایی که انتظار می رفت آثار خوبی داشته باشند، برگزیده ندارند.

مهدوی راد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از آثار دیده نمی‌شوند و مورد داوری قرار نمی‌گیرند، بیان کرد: نمی پذیرم که اهالی قلم دوران ساز در این جایزه نادیده گرفته شده باشند؛ به هر کتابی که وزن، ارزش و جایگاه داشته باشد بی توجهی نمی کنیم؛ هر کتابی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته باشد را بررسی می کنیم.

در ادامه این نشست، احمد علی حیدری گفت: بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال ناظر به کتاب های است که در انتهای سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ منتشر شده اند. حدود ۲ هزار عنوان کتاب از راه های مختلف اطلاعات کتاب شناسی دریافت کردیم و در نهایت حدود ۲۰۰ اثر مورد ارزیابی قرار گرفت و حاصل آن ۹ اثر برگزیده است که در موضوعات مطالعات اسلام و ایران و در حوزه های معماری، تاریخ علم، فلسفه اسلامی و ... است.

حیدری ادامه داد: کتاب هایی که ارزیابی شدند در زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، چینی، عربی، ایتالیایی، ترکی، بوسنیایی، یونانی و عربی، گرجی، اردو، ترکی استانبلی و... است و نهایتا حاصل این انتخاب ناظر بر کشور های آلمان، فرانسه، آمریکا، هند، ایتالیا، فنلاند، سوئد، سوئیس و ایران و... به عنوان برگزیده است.

حیدری جایزه جهانی کتاب سال را مهم دانست و گفت: در این جایزه این امکان فراهم می شود که از منظر غیر به سابقه ایران و نگاهی که به سنت اسلامی وجود دارد مطالب و حاصل این پژوهش ها را ببینیم؛ فرصت مغتنمی است که بتوانیم محتویات بیشتری را در غالب ترجمه گردآوری کنیم. کوشش می کنیم بخش قابل ملاحظه ای از این آثار ترجمه شود و در اختیار فارسی زبانان قرار بگیرد.

مجید غلامی جلیسه از دیگر سخنرانان این مراسم گفت: با آغاز دهه مبارکه فجر شاهد رویداد فرهنگی بزرگی مانند کتاب سال هستیم که آیین اختتامیه آن روز چهارشنبه (۱۸ بهمن ماه) با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت برگزار می شود.

وی ادامه داد: با همکاری دبیرخانه جایزه و هدایت و مشایعت علمی دبیران جایزه کتاب سال و جایزه جهانی شاهد اتفاقات خوبی هستیم؛ هر چقدر کتاب سال جلوتر می رود از ثبات بیشتری برخوردار می شود. آثار به معنای واقعی مورد قضاوت قرار می گیرند. خوشبختانه اساتید و پژوهشگران وقتی نتایج داوری ها را می بییند احساس رضایت و خشنودی می کنند.

جلیسه با بیان اینکه نزدیک هزار داور در جایزه کتاب سال ما را همراهی می کنند، گفت: اسامی داوران و فرم داورای اعلام می شود تا مردم، ناشران و پژوهشگران با نحوه و شکل داوری آشنا شوند. امسال یکسری تغییرات در شکل داوری داشتیم تا به تولید ملی و تالیف کمک کنیم. با جلساتی که برگزار شد در بخش ترجمه شاهد تغییراتی هستیم. از آنجایی که نویسنده ها و ناشران به انتشار آثار ترجمه شده اهتمام بیشتری دارند ما برای کمک به تولید و تالیف بیشتر تصمیم گرفتیم بخش ترجمه به صورت سخت گیرانه تری بررسی شود تا شاهد بالا آمدن آثار ارزشمند باشیم. در این بخش امتیازها را برای اثر شایسته تقدیر به ۸۵ تا ۹۵ رساندیم و امتیاز اثر برگزیده را نیز به ۹۵ تا ۱۰۰ ارتقا دادیم.

مدیر عامل خانه کتاب عنوان کرد: در سنوات گذشته میزان جایزه ها در ترجمه و تالیف برابر بود بنابراین به این نتیجه رسیدیم که به بخش ترجمه علارقم اهمیت و عنایت ویژه ای که داریم هم تراز آثار تالیفی نگاه نکنیم و برای آثار تالیفی در جایزه کتاب سال تمهیداتی بهتری اندیشه شود که با استقبال همه اعضای هیات علمی و داوران رو به رو شد. همچنین در بخش تصحیح؛ مسیر داوری تغییر کرد و آثار میراثی به صورت ویژه ای مورد داوری قرار گرفت تا از این طریق کمک قابل توجهی به این حوزه کمک کرده ‌باشیم.

وی بیان کرد: رویداد کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و با سابقه ترین رویداد کتابی عنایت ویژه تری از طرف وزارت علوم و صدا و سیما را می طلبد تا آثار برگزیده و شایسته تقدیر بهترین های کتاب را به جامعه علمی معرفی کنند تا از این طریق به مردم و اهالی قلم و ناشران توجه ویژه ای شود.

غلامی جلیسه در پاسخ به این سؤال که تکلیف بخش شعر و داستان به چه ترتیبی است، گفت: با توجه به اینکه جایزه کتاب سال و جلال آل احمد را معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برگزار می‌کند، تصمیم گرفتیم که در بخش داستان و شعر، داوری انجام ندهیم و مسئولیت معرفی برگزیده‌ها را برعهده بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قرار دهیم و دو سال است که به همین روش کار کرده‌ایم، اما برگزیده‌های جایزه جلال، لوح تقدیر خود را در مراسم کتاب سال از دست رئیس‌جمهور دریافت می‌کند.

مدیر عامل خانه کتاب در پاسخ به سؤال که تاکنون اسامی داوران منتشر نشده است، گفت: در طول چهار سالی که من در خانه کتاب هستم، کتاب «گزارش کتاب سال جمهوری اسلامی» منتشر می‌شود و در یکی از ضمیمه های آن، اسامی داوران به تفکیک گروه ها همراه با رزومه آنها منتشر می‌شود زیرا ما اساس فعالیت‌مان بر شفافیت است و داوران باید مسئولیت داوری خود را بر عهده بگیرند.

غلامی جلیسه درباره تغییر در میزان جوایز، گفت: در بخش برگزیده‌های تألیفی، جوایز به روال سال قبل ۳۰ سکه است که البته در نظر داریم برای سال آینده این میزان را افزایش دهیم. در بخش ترجمه تعداد سکه‌ها را به ۲۰ سکه برای کتاب های برگزیده و ۸ سکه برای اثر شایسته تقدیر کاهش دادیم.

502

کد خبر: 904077

وب گردی

وب گردی