اسرائیل دنبال بهانه تراشی  برای حمله به ایران

عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب معتقد است: ادعای اسرائیل در مورد دستیابی به اسنادی در خصوص فعالیت های هسته ای ایران سناریویی شبیه سناریوی حمله به عراق است و حملات اخیر به مواضع ایران در سوریه برای وادار کردن این کشور به واکنش علیه اسرائیل است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب مسائل سیاسی در روزنامه رای الیوم نوشت: نمایش نتانیاهو در خصوص اسناد غیرقابل خدشه فعالیت های هسته ای ایران و ادامه غنی سازی اورانیوم در محلی محرمانه و در اختیار داشتن 500 بسته اورانیوم غنی شده با درصد بالا ما را به یاد نمایش مشابهی می اندازد که کالین پاول وزیر امور خارجه آمریکا چند ماه قبل از حمله به عراق در مارس سال 2003 در شورای امنیت سازمان ملل اجرا کرد و مدعی شد در عراق کارخانه های تولید مواد شیمیایی و بیولوژیک وجود دارد.

کالین پاول از همه جهان عذرخواهی کرد و به جعلی بودن مدارک اعتراف نموده و مدعی شد از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) فریب خورده است و پس از آن سیاست را کنار گذاشته و به طور کل در افکار عمومی منزوی شد. هر چند این حکایت، همان نوشدارو پس از مرگ سهراب است، اما این مقام سابق آمریکا وقتی از این فریب پرده برداشت که عراق اشغال، ارتش آن منحل، نظام آن سرنگون و بیش از 500 هزار عراقی کشته شده بودند؛ علاوه بر آن که تعداد کسانی که در زندان ها به شهادت رسیده بودند بیش از 13 هزار نفر اعلام شد.

لازم به ذکر است نتانیاهو چند روز قبل از 12 می و زمان خروج احتمالی ترامپ از توافق هسته ای، از اسنادی پرده برداشته که می گوید تعداد آنها به 55000 هزار سند سری می رسد و در جریان یک عملیات اطلاعاتی به آن دست یافته است و آنها را پس از دیدار مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به تل آویو در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قرار داده است.

تصمیم حمله ائتلاف اسرائیلی - عربی به ایران صادر شده و زمان انجام آن نزدیک است و آنها تنها به دنبال یک بهانه هستند؛ دقیقاً مانند سناریویی که برای اشغال عراق به بهانه توسعه سلاح های کشتار جمعی اجرا کردند.

پمپئو وزیر خارجه آمریکا که سفری دوره ای به خاورمیانه داشت و از ریاض آغاز شده و پس از آن به قدس اشغالی رفته و در پایان به اردن وارد شد، هدفی جز آمادگی برای این تجاوز و تقسیم مسئولیت ها نداشته است.

حمله موشکی که اشغالگران اسرائیل بامداد دیروز علیه یک پایگاه نظامی در حومه حماه انجام دادند و در جریان آن 26 نظامی به شهادت رسیدند که بیشتر آنان ایرانی بودند، در چارچوب فشار به ایران و مجبور کردن این کشور به واکنش نشان دادن بوده است تا از این طریق بهانه ای برای بمباران مواضع ایران در اراضی سوریه با حتی اراضی ایران به دشمن اسرائیلی دهد.

لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در سخنانی در گفتگو با روزنامه جروزالم پست تاکید کرد: اسرائیل تنها با سه مشکل روبرو است، ایران، ایران و ایران که منطقه خاورمیانه را بی ثبات کرده و نیروهای خود را در اطراف اسرائیل مستقر نموده است، اسرائیل از آزادی عمل خود در سوریه محافظت خواهد کرد.

پیام اسرائیلی ها از انجام این گونه حملات نظامی کاملاً روشن بوده و نیاز به نبوغ خاصی برای کشف رمز آن ندارد. پیام هم آن است که این حملات به قدری ادامه خواهد یافت تا ایران را به واکنش وادار نماید.

در ایران نیز دو دیدگاه در خصوص چگونگی واکنش این کشور به حملات اسرائیل وجود دارد:

1- برخی معتقدند باید تا جایی که می شود در قبال این حملات واکنشی نشان نداد تا ایران در دام اسرائیل گرفتار نشود و از این طریق بهانه ای برای تجاوز آمریکایی - اسرائیلی - انگلیسی و فرانسوی فراهم نگردد.

2- برخی در مقابل معتقدند ایران باید سریعاً به این حملات پاسخ دهد تا خسارت های آن کاهش یابد و از هیمنه ملی ایران حفاظت شود و جنگی تمام عیار علیه اسرائیل و همه هم پیمانان آنها به ویژه عرب ها آغاز شود.

پاسخ دردناک ایران به بمباران پایگاه تی فور در سوریه توسط اسرائیل به بعد از برگزاری انتخابات بسیار مهم عراق و لبنان موکول شده است اما در حالی که عملیات های اسرائیل ادامه دار بوده و وخامت اوضاع همچنان ادامه داشته باشد، امکان دارد ایران از وضعیت خود کنترلی خارج شود.

یکی از سوالات مطرح در اینجا درباره واکنش روسیه به این تجاوزات است و این که آیا این کشور از سامانه های دفاع موشکی اس 300 و اس 400 خود برای جلوگیری از این حملات استفاده خواهد کرد؟

در این مورد نمی توان به پاسخی روشن دست یافت اما بعید نیست که اولین حمله از جنوب لبنان از سوی حزب الله با استفاده از انبارهای متراکم و متنوع موشکی آن انجام شود.

ماه های می و ژوئن آینده برای منطقه بسیار خطرناک خواهد بود. در ماه می احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای و در ماه ژوئن احتمال آغاز جنگ وجود دارد.

در سپتامبر سال 2012 وقتی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد کاریکاتور خود را به نمایش گذاشت تا جهان را برای حمله به ایران تحریک کند، رئیس جمهور آمریکا اوباما بود که فریب دادن آن کمی مشکل بود اما هم اکنون فردی در کاخ سفید است که کاملاً با رئیس جمهور پیشین متفاوت است. هم اکنون در واقع نتانیاهو و شاگرد وی جرد کوشنر بر کاخ سفید حکمرانی می کنند.

این یک جنگ است ... باید برای هر احتمالی به خوبی آماده باشیم ... معتقدیم اسرائیل و هم پیمانان آن متحمل خسارت های زیادی از این جنگ خواهند شد ... یا امیدواریم ... به هرحال گذر زمان همه چیز را روشن خواهد کرد.

کد خبر: 936361

وب گردی

وب گردی