«مقدمه ای بر نامگذاری ترکیبات آلی» منتشر شد

کتاب «مقدمه ای بر نامگذاری ترکیبات آلی» تالیف سهیل سیاحی و دیگران توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد ماهشهر راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از مهمترین نکات در تدریس شیمی آلی لزوم آشنایی دانشجویان با گروه های عاملی مختلف و پرهیز از هرگونه پیچیدگی در بیان مطالب است. با توجه به اهمیت دروس شیمی آلی در رشته های شیمی، مهندسی شیمی، داروسازی، مهندسی کشاورزی، زیست شناسی، ژنتیک و بیوشیمی و همچنین مشکلات دانشجویان این رشته ها باعث شد تا مولفان کتاب برای نگارش اثری همت کنند تا به طور پایه ای و مفهومی به یکی از مهمترین جنبه های این علم یعنی نامگذاری ترکیبات بپردازد.

به دلیل گستردگی ترکیبات آلی، طبقه بندی و نامگذاری آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این رابطه برای نامگذاری ترکیبات آلی ابتدا باید خانواده ترکیب مورد نظر تشخیص داده شود که نیازمند شاخت گروه های عاملی است. در این کتاب خانواده های مختلف ترکیبات آلی معرفی و شیوه نامگذاری آن ها به روش آیوپاک شرح داده شده است و این اثر می تواند برای دانشجویان رشته شیمی، داروسازی، مهندسی شیمی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب «مقدمه ای بر نامگذاری ترکیبات آلی» پس از چندین نوبت بازبینی، در 14 فصل تدوین شده است. در این کتاب تلاش شده است تا بر مطالب کلیدی و پایه ای تاکید شود. همچنین علاوه بر نامگذاری ترکیبات به معرفی و بیان ویژگی های کلی این مواد نیز پرداخته شده است. آنچه در رشته های زیست شناسی، ژنتیک، داروسازی و بیوشیمی حائز اهمیت است، شناخت ترکیبات زیست آلی از قبیل قندها، لیپیدها، پروتئین ها، اسیدهای نوکلئیک و... است. بنابر نیاز این دسته از دانشجویان، مطالب مذکور در فصل سیزدهم گنجانده شده است؛ همچنین با توجه به شناخت حلال های متداول و مرسوم آزمایشگاهی، یک فصل نیز به معرفی حلال های متداول همراه با نقطه ذوب و جوش این حلال ها اختصاص داده شده است.

کتاب «مقدمه ای بر نامگذاری ترکیبات آلی» تالیف سهیل سیاحی، سید جعفر سقانژاد، مهرنوش جلال زاده اصفهانی و جعفر برومند پیروز در 183 صفحه، تیراژ هزار نسخه و قیمت 12 هزار و 500 تومان توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد ماهشهر منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 991459

وب گردی

وب گردی