به گزارش ایسکانیوز، در گزارش نشریه گذرگاه با اشاره به جایگاه مهم مسابقات تلویزیونی در رسانه ملی آمده است: «برنامههایی که در سالهای اخیر با توجه به مشکلات بودجه صداوسیما با ورود اسپانسرهای مختلف بر تعداد آن افزوده شده است. مسابقههایی که از حضور پر رنگ سلبریتیها تا وجود افراطگونه ستارهمربعها و معرفی اپلیکیشنهای گوناگون با انتقادات فراوانی روبرو شدهاند اما در این میان برخی مسابقههایی با مدل مستندگونه یا همان رئالیتیشو در ژانرهای مختلفی ساخته شده است که با استقبال زیاد مخاطبان رسانه ملی مواجه شدهاند. یکی از مستند - مسابقههایی که تلویزیون در دست پخش دارد، مستند مسابقه «خانه ما» است. برنامهای که ۵ فصل از آن پخش شده و فصل ششم آن نیز جمعه شبها از شبکه نسیم به روی آنتن میرود.
خانواده، محور اصلی مسابقه
مستندمسابقه «خانه ما» جزو برنامههای اجتماعی است که با محوریت خانواده ساخته شده است. هر فصل از این مستندمسابقه در یکی از شهرهای ایران تولید شده است. تا به حال شهرهای اصفهان، تهران، رشت، اهواز و اکنون شهر تبریز میزبان مستندمسابقه «خانه ما» است. یکی از ویژگی های مهم این مستندمسابقه شناخت شهرها و خلق و خوی خانواده های همان شهر است.
اصلی ترین ویژگی مستندمسابقه «خانه ما»، محوریت خانواده است. چالشهایی که در این مسابقه طرح میشود باید توسط خانوادهها حل شود. نشاندادن همکاری اعضای خانواده برای یک چالش در این مسابقه باعث ترویج باهم بودن و اتحاد در بین خانواده های ایرانی میشود. همچنین روابط صمیمانه بین اعضای خانواده مخصوصاً والدین با فرزندان در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان القا میکند. واقعی بودن این مسابقه باعث باورپذیری بیشتر توسط خانوادههایی که این مسابقه را می بینند، خواهد شد.
دومین ویژگی این مسابقه، اصلاح سبک زندگی است. در دورانی زندگی میکنیم که مصرفگرایی تبلیغ میشود و در بین خانوادههای ایرانی رواج داشته و رو به فزونی است. مبنای اصلی این مسابقه بر اصلاح این معضل در جامعه است. اولین قدم در این مسابقه آن است که مقدار مشخصی پول به هر خانواده می دهد تا به مدت یک ماه با کمک آن، امورات خانواده را مدیریت کنند. مدیریت هزینه و مصرف در خانواده به کمک تمامی اعضا در طول قسمتهای مسابقه، این فرهنگ را آموزش میدهد که می توان کمخرج بود و در عین حال، خوب زندگی کرد و از زندگی لذت بُرد. نکته مهم این است که به جای کم مصرف کردن یا ریاضت کشیدن، راهکارهای خلاقانه توسط خانوادهها برای زندگی بهتر در معرض دید مخاطب قرار میگیرد.
اینکه صرفا با یک برنامه تلویزیونی سبک زندگی غلط خانوادهها اصلاح شود، سادهاندیشانه است. ولی تلنگری برای خانوادههای ایرانی است که به سمت درست زندگی کردن و سبک زندگی مطلوب حرکت کنند. بدون هیچگونه رسمیت و شعارزدگی، و البته ساده و در قالب یک زندگی که همه جور اتفاقی از شوخی و راحتی تا غم و سختی در آن میافتد، مفاهیم اصلی با محوریت خانواده به مخاطب القا شود.
سودآوریهای خانگی
یکی از چالشهای جذاب در مسابقه خانه ما ایجاد کسبوکار و سودآوری است. هر یک از اعضای خانواده با استعداد و تواناییهایی که دارند، به دنبال ایجاد یک کسبوکار کوچک با سود معقول میروند. نشان دادن اینکه میتوان کسبوکارهای خانگی و کوچک راهاندازی کرد که به خصوص برای زنان خانواده این امر میتواند موثرتر باشد؛ هم کمک به اقتصاد خانواده است و هم از ضررهای بیکاری و حضور بیش از حد در فضای مجازی جلوگیری میکند. فرهنگ سازی این مساله با دو قسمت از مسابقه صورت نمیگیرد ولی ترغیب کننده است.
نجات دنیا، آنچنان سخت نیست
یکی از آیتم های این مستندمسابقه، نجات دنیاست. نکته جالبی که این آیتم دارد فکر کردن خانوادهها به این است که چطور میتوانند دنیا را جای بهتری برای زندگی کنند. کوچکترین کارهایی که به ذهنشان می رسد، باعث می شود احساس خوبی نسبت به کارشان پس از انجام آن داشته باشند. تفکیک زبالهها برای تمیزی محله، شادکردن دل بچهها، انتقال تجارب کاری به اهالی محله، اهدای خون، جمعآوری کمک برای امور خیریه از جمله اقداماتی است که برای نجات دنیا انجام میدهند. نکته اخلاقی چالش بالا اثرگذاری هر کسی در هر محلهای است که زندگی میکند.
بازگشت به سنت مهمانیهای ساده
رسم مهمانی دادن و مهمانی رفتن در خانوادههای ایرانی معروف است. گرچه این مساله در عصر معاصر الکترونیک و در شهرهای بزرگ و با وجود مشکلات اقتصادی کمرنگ شده است، ولی همچنان پابرجاست. یکی از چالشهای زیبا در این مستند مسابقه، مهمانی دادن به دیگر شرکتکنندگان در مسابقه است. با این وجود، یکی از غلطترین اتفاقات امروز در مهمانیها، ریختوپاش و تجملات است. در این مسابقه با توجه به بودجه کمی که در ابتدای مسابقه در اختیار خانوادهها قرار دادهاند، بایستی مهمانی دهند و پذیرایی آبرومندی از مهمانان در عین حال کمخرج باید داشته باشند. این مسابقه نشان میدهد که میتوان بهترین مهمانی را گرفت اما ریختوپاش نکرد. نکته دیگر در اینجا، زنده شدن آداب و رسوم محلی همان شهر و استان است. غذاهای محلی و لباس های محلی برای پذیرایی از مهمانان مصداقی از آن است.
مسابقهای بدون حضور سلبریتیها
به گفته احسان عمادی یکی از کارگردان های مستندمسابقه خانه ما: «ایده اصلی برنامه بر مبنای یک نیازسنجی اجتماعی و عمومی در ایران و البته ترکیبش با جذابیتهای رسانهای شکل گرفته است. شاید گوشهای از یک قسمت یا مرحلهای در مسابقه، شبیه نمونهای خارجی باشد اما کلیت کار و ساختار «خانه ما»، بر اساس فکر و ایدهای کاملا ایرانی بوده است».
مسابقه «خانه ما» به دور از حضور سلبریتیها و به دور از یک دکور و گریم پر زرق و ورق ساخته میشود و یک رئالیتی شو ایرانی را عرضه میکند. زندگی آدمهای عادی جامعه به نمایش گذاشته میشود که باورش برای مردم عادی نیز بیشتر خواهد بود. ویژگیهای اخیر، امتیاز اصلی مستندمسابقه «خانه ما» است که باعث تمایزش نسبت به سایر مسابقات تلویزیونی شده است.
مستندمسابقههایی با محوریت خانواده و زندگی شروع خوبی است که در ادامه نیز باید از حمایت مسئولین رسانه ملی برخوردار شود. در طولانی مدت و با پیوستگی چنین برنامههایی میتوان گامی در جهت اصلاح زندگی خانوادههای ایرانی و القای مفاهیم والای اسلامی درباره خانواده برداشت.»
انتهای پیام/