مردم رغبتی برای ورود به جریان‌های سیاسی موجود ندارند

دبیر شورای عالی راهبردی سازمان بسیج گفت: کشور ما دارای دو طیف عمده سیاسی است که مردم رغبتی برای ورود به آنها ندارند.

وحیدجلال‌زاده دبیر شورای عالی راهبردی سازمان بسیج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به اجرای چارچوب‌های سیاسی در کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) توانست با پایه گذاری مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، بخشی از مولفه‌های دموکراسی را در ایران اجرایی کند.

وی ادامه داد: احزاب ازجمله مولفه‌های لازم برای اجرای دموکراسی در جوامع امروزی هستند که در برخی از کشورها مثل پاکستان جایگاه قابل‌توجهی دارند. پاکستان شاید از لحاظ اقتصادی یا اجتماعی اوضاع خوبی نداشته باشد اما در بخش احزاب و انتخابات نمره قابل قبولی می‌گیرد.

جلال‌زاده در ادامه به وجود ریشه تاریخی احزاب در ایران اشاره کرد و گفت: احزاب پس از مشروطه با دخالت دولت‌های خارجی روی کار آمده‌اند یعنی با تلاش کشورهایی چون انگلستان یا روسیه شکل‌گرفته‌اند و در آن دوران چیزی به نام تشکل‌های سیاسی آزاد و خودجوش وجود نداشت.

وی افزود: مردم عادی همیشه دوست داشتند با احزاب دست‌نشانده فاصله بگیرند. برخی تشکل‌های سیاسی پرچم کشورهای بیگانه را بر بالای ساختمان‌های خود نصب می‌کردند به‌طور مثال همه افراد حزب توده می‌دانستند که برای شوروی کار می‌کنند. وابستگی احزاب به کشورهای بیگانه یکی از عوامل تاریخی است که مانع ورود مردم به آن‌ها می‌شد.

دبیر شورای عالی راهبردی سازمان بسیج با تأکید بر اینکه طی صدسال گذشته کمتر حزبی را می‌بینیم که نتیجه داده باشد اظهار کرد: احزاب عموماً با توجه به اساس‌نامه‌ای که داشتند به نفع مردم کار نکردند. اکنون برخی از احزابی که در کشور وجود دارند فقط در برهه خاصی مثل زمان انتخابات فعالیت می‌کنند و بعدازآن به‌کلی کنار می‌روند. چنین اقدامی باعث می‌شود مردم آن‌ها را فراموش کنند.

جلال‌زاده ادامه داد: احزاب عملکرد قابل قبولی نداشتند تا مردم به آن‌ها نمره بدهند یا وارد فعالیت‌های آن‌ها شوند.

وی با تأکید بر اینکه احزاب در ایران مؤثر واقع نشدند گفت: اولین بار در مجلس اول یا دوم احزابی از سوی دربار انتخاب‌شدند، یعنی وابستگی به بیگانه با وابستگی به استبداد داخلی عجین شد. وقتی پهلوی دوم می‌خواست به کسی اجازه دهد تا حزبی را تأسیس کند اول از وابستگی او می‌پرسید که به کدام کشور متصل است، بعد اجازه می‌داد حزبی فعالیت‌های خودش را شروع کند.

دبیر شورای عالی راهبردی سازمان بسیج به فرهنگ سیاسی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: افرادی که می‌خواهند در کشور حرف سیاسی بزنند می‌گویند به هیچ جریانی وابسته نیستیم. عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی امتیاز محسوب می‌شود.

جلال‌زاده با تأکید بر اینکه ما احزاب نیک‌نامی هم در کشور داریم به حزب موتلفه اسلامی اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین و مؤثرترین حزبی که اکنون وجود دارد حزب موتلفه اسلامی است. هیئت‌های مذهبی کنار هم آمدند و این حزب را تشکیل دادند. حافظه تاریخی و عملکرد احزاب بر فرهنگ سیاسی تأثیر گذاشته است. همه سطوح جامعه حتی استاد دانشگاه و کاسب محل از وابستگی به حزب برائت می‌جویند.

وی در خصوص طیف‌های سیاسی ایران اظهار کرد: کشور ما دارای دو طیف عمده سیاسی است که مردم رغبتی برای ورود به آنها ندارند. البته چنین اقدامی ریشه در فرهنگ سیاسی ملت دارد.

دبیر شورای عالی راهبردی سازمان بسیج گفت: احزاب سیاسی در ایران نمره زیر پنج می‌گیرند. تشکل‌های دانشجویی وقتی دیدند که احزاب ناکارآمد هستندبه دنبال ایفای نقش سیاسی رفتند. برخی از رسانه‌ها می‌خواهند جای احزاب را بگیرند، اما نمی‌توانند.

جلال‌زاده به وجود بیش از 150 حزب در کشور اشاره کرد و گفت: احزاب زیادی در کشور داریم که تاثیری بر مردم ندارند. اما در فرهنگ سیاسی جایگزین‌هایی برای تشکل‌های سیاسی داریم. هیئت‌های موجود، جلسات محفلی، رسانه‌ها و جریانات دانشجوی تأثیرات زیادی در مواقع مهم سیاسی بر روی مردم دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010201

وب گردی

وب گردی