ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

نظام موضوعات برنامه‌های علمی پایش دائماً درحال به‌روزرسانی است/ برگزاری جلسات ارزیابی به‌کمک سامانه‌های تحت وِب

یکشنبه 12 مرداد 1399 - 13:40
کد مطلب: 1076536
پایش

شیوع ویروس کرونا در کشور با وجود تغییراتی که در کارکردهای دانشگاهی ایجاد کرده ولی روند به‌روزرسانی سامانه‌های پایش متوقف نشده و جلسات به‌روزرسانی با حضور اعضای دبیرخانه‌های استانی به‌قوت قبل برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سالانه هزاران پایان‌نامه و رساله مقطع دکتری در دانشگاه‌های کشور منتشر می‌شود که اغلب این تحقیقات دانشجویی از فضای کاربردی و حل مسئله فاصله بسیاری دارند. مسئله‌محوری و ورود دانشگاه‌ها به حل مشکلات جامعه یکی از چالش‌هایی است که می‌تواند اثربخشی کارکردهای آموزش عالی را در کشور تقویت کند. موضوع مسئله‌محوری و سوق پایان‌نامه‌های دانشجویی به سوی حل مسائل کشور و مناطق مختلف از جمله رویکردهایی است که دانشگاه آزاد اسلامی در دو سال گذشته به‌صورت ویژه به آن پرداخته است.

دانشگاه آزاد اسلامی در دو سال اخیر با رونمایی از طرح پایش(پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) گام نخست را در راستای مسئله‌محوری و ارائه پاسخ علمی به مشکلات خرد و کلان کشوری برداشته است. طرح پایش با رویکردی منطقه‌ای به‌دنبال تمرکزگرایی واحدهای دانشگاهی استان‌های مختلف بر روی موضوعات شناسایی شده است. به‌طبع مناطق و استان‌های مختلف کشورمان ایران از ظرفیت‌ها و چالش‌های عدیده‌ای روبرو هستند. پایش با تمرکز علمی و با به خدمت گرفتن ظرفیت پژوهش‌های دانشگاهی می‌خواهد چالش‌ها را رفع و ظرفیت‌ها را تقویت کند.

با شناسایی چالش‌های عمده مناطقِ مختلف کشور با تأکید بر بهبود فضای کسب‌وکار و اقتصادهای محلی، مأموریت‎‌های واحدهای دانشگاهی نیز مشخص شد. به‌طور مثال سال‌هاست که صنعت «مبل و منبت» به‌عنوان کسب‌وکار اصلی شهرستان ملایر در استان همدان به‌شمار می‌رود و محصولات این شهر از شهرت جهانی نیز برخوردار است؛ با این وجود صنعت مبل و منبت ملایر سهم اندکی از بازارهای داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است. با استقرار طرح پایش و شناسایی این فاکتورهای ضعف و قوت در استان همدان، مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر مأموریت «مبل و منبت» را بر عهده بگیرد و چالش‌های تولید، فرآوری و تجاری‌سازی و بازاریابی آن را به‌کمک شبکه بزرگ دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور حل و فصل کند.

تشکیل دبیرخانه‌های برنامه علمی در استان‌ها برنامه پایش آزاد را با شتابی بیشتر همراه کرد و واحدهای دانشگاهی با گرفتن مأموریت‌های مشخص وارد فاز احصای چالش‌ها و تدوین نظام موضوعات پایش را کلید زدند. از ویژگی‌های راهبردی برنامه‌های علمی، حضور نمایندگانی از کانون‌های جامعه و صنعت و مدیران صنعتی در کارگروه‌های احصای چالش‌های برنامه پایش است. هم‌جوشی جامعه و صنعت با دانشگاه کمک کرده تا چالش‌های احصا شده عیناً با واقعیات موجود مطابقات داشته باشد و ارتباطات پژوهشی دانشگاه و این کانون‌ها تقویت شود.

همان‌طور که مدیران حوزه پژوهش دانشگاه آزاد از ابتدا به ویژگی به‌روز شوندگی برنامه پایش اشاره داشتند، این طرح ملی درون دانشگاهی بعد از سپری کردن یک‌سال از فعالیت خود وارد فاز جدیدی شد و دبیرخانه‌های استانی فرآیندهای به‌روزرسانی نظام موضوعات را آغاز کردند. شیوع ویروس کرونا در کشور با وجود تغییراتی که در کارکردهای دانشگاهی ایجاد کرده ولی روند به‌روزرسانی سامانه‌های پایش متوقف نشده و جلسات به‌روزرسانی با حضور اعضای دبیرخانه‌های استانی به‌قوت قبل برگزار می‌شود.

تاکنون جلسات ارزیابی، بررسی و به‌روزرسانی برنامه‌های علمی «مواد و انرژی» دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، «غذا و امنیت غذایی» دانشگاه آزاد واحد ورامین، «چالش‌های پسته» دانشگاه آزاد واحد دامغان، «چالش‌های دریاچه ارومیه» دانشگاه آزاد واحد تبریز و ارومیه، «توسعه گردشگری» دانشگاه آزاد واحد گیلان و چندین جلسه دیگر در فضای وِب برگزار شده و چالش‌ها و موضوعات جدید در سامانه نظام موضوعات پایش بارگذاری شده است. ویژگی‌ پویایی و دائماً به‌روزشوندگی پایش کمک می‌کند تا ابعاد جدیدی از معضلات مناطق نیز دیده شود و پژوهش‌های دقیق‌تر و باکیفیت‌تر از سوی دانشجویان ارائه شود.

انتهای پیام/

358 / 167

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار