تبعیض میان دانشجویان دولتی و آزاد در تخصیص اینترنت رایگان

پس از وعده‌های بسیار از سوی وزرای علوم و فناوری اطلاعات از ابتدای سال جاری، برای اختصاص اینترنت رایگان و تسهیلات ویژه آموزش مجازی، سامانه‌ای در سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد. با این وجود نام دانشگاه آزاد اسلامی در لیست این وزارتخانه دیده نمی‌شود و دانشجویان این دانشگاه نیز همچنان در انتظار وعده‌های کور وزرای دولتی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعطیلی کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها از نخستین مصوبات ستاد ملی کرونای کشور در روزهای شیوع این ویروس است. تعدادی از دانشگاه‌های مطرح کشور از همان روزهای نخست سامانه‌های موقتی را برای انتقال کلاس‌های حضوری به فضای مجازی پیش‌بینی کردند و البته تعداد قابل توجهی نیز فارغ از اقتضائات آن روزهای آموزش عالی کشور، هیچ اقدامی نکردند و کلاس‌های دانشگاه از همان اوایل اسفند ماه به تعطیلات عید نوروزی رفت که رفت!

دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، علامه، علم و صنعت، شریف و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از پیشگامان آموزش عالی در انتقال کلاس‌های حضوری به پلت‌فرم‌های مجازی است. البته وجود سامانه‌های پیشرفته آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی به واسطه واحد الکترونیکی یکی از دلایل چابکی این دانشگاه در ارائه آموزش‌های مجازی در روزهای نخست است. واحد الکترونیکی این دانشگاه از سال 85 برای اولین بار در کشور مبدع آموزش‌های از راه دور و الکترونیکی بوده و اکنون با 40 رشته در مقاطع مختلف در حال فعالیت است.

البته همه چیز همین جا تمام نمی‌شود و اتفاقا بسیاری از موضوعات داغ دانشجویی کشور در خصوص آموزش مجازی از همان اسفند ماه سال گذشته با تعطیلی کلاس‌های حضوری و آغاز فصل آموزش‌های از راه دور است. از تمام چالش‌ها و قطع و وصلی‌های کلاس‌های آنلاین که بگذریم، می‌ماند هزینه‌های گزاف بسته‌های اینترنتی که اتفاقاً کفاف کلاس‌های آنلاین را هم نمی‌دهند و دانشجویان لاجرم باید در مدت‌های زمانی کوتاه آن را تمدید کنند. با این توضیحات همه منتظر شارژ اینترنت رایگان برای دانشجویان بودند که برنامه یکبار دیگر تغییر کرد و این‌بار وزیر ارتباطات با انتشار پیام توئیتری گفت: «برای آموزش رایگان اینترنت «رایگان» برای همه دانشجویان کشور، در هنگام استفاده از سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها، از امروز فعال می‌شود.»

انتشار این پیام توئیتری حاکی از این بود که به دانشجویان بسته اینترنتی تعلق نمی‌گیرد و تنها سامانه‌های آموزشی تعدادی از دانشگاه‌ها برای دانشجویان رایگان شده است.

پس از وعده‌های بسیار از سوی وزرای علوم و فناوری اطلاعات از ابتدای سال جاری، برای اختصاص اینترنت رایگان و تسهیلات ویژه آموزش مجازی، سامانه‌ای در سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد. با وجود این، نام دانشگاه آزاد اسلامی در لیست این وزارتخانه دیده نمی‌شود و دانشجویان این دانشگاه نیز همچنان در انتظار وعده‌های کور وزرای دولتی هستند. البته این اولین باری نیست که دانشجویان دانشگاه آزاد با تبعیض‌های دولتی‌ها روبرو می‌شوند.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگویی که اخیراً در فضای مجازی داشته با اشاره به وعده‌ وزیر ارتباطات مبنی بر رایگان شدن ارتباطات دانشگاه، اظهار کرد: متاسفانه باوجود این که شرایط محدودیت را ستاد کرونا به ما تحمیل کرده است، در تخصیص اینترنت رایگان میان دانشجویان دولتی و آزاد تبعیض قائل شده‌اند و این مطالبه به حق دانشجویان است.
طهرانچی در ادامه افزود: سال گذشته با مجموعه دولت نامه‌نگاری داشتیم؛ اما ظاهرا بخشی از دولت مسائلی را مطرح کرده‌اند که مانع شده‌ است و هم ما هم وزیر ارتباطات پیگیر این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه در مباحث صندوق رفاه فرقی بین دانشجوی دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی نیست، گفت: حتی در قانون مجلس هم صندوق رفاه از دانشجوی دانشگاه آزاد حمایت و پشتیانی می‌کند لذا تعجب می‌کنم که دانشجوی دانشگاه آزاد را در این زمینه حمایت نکنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: ما آی‌پی‌ها را در اختیار وزارت ارتباطات گذاشتیم و منتظریم موانع را حل کنند.

سخنگوی دانشگاه آزاد: با وزارت ارتباطات نامه‌نگاری کرده‌ایم ولی اقدام عملی در کار نیست!

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون عدم اختصاص اینترنت رایگان به دانشجویان دانشگاه آزاد گفت: جلسات حضوری با معاون وزارت ارتباطات برگزار شده و نامه‌نگاری‌های مربوطه نیز صورت گرفته است ولی اقدام عملی دیده نمی‌شود.

وی افزود: قول مساعد در این خصوص گرفته شده و پیگیری‌های لازم نیز در حال انجام است و برنامه‌هایی برای کاهش بار مالی دانشجویان درنظر گرفته شده.

بی‌اعتنایی وزارت ارتباطات و دولتی‌ها به دانشجویان دانشگاه آزاد موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز بارها دانشجویان این دانشگاه پیرامون انتخاب دانشجوی نمونه، گرنت‌های پژوهشی و وام‌های دانشجویی بی‌مهری‌های بسیاری دیده‌اند. امیدواریم این‌بار وزیر جوان ارتباطات حساسیت و ضرورت کیفیت آموزش را در شرایط فعلی دریابد و حق‌الناس را به معنای واقعی آن بین همه دانشجویان کشور رعایت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =