هیچ اصراری نداریم آمریکا به برجام برگردد/ واکسن ایرانی مایه افتخار است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (جمعه) به مناسبت چهل و سومین سالگرد قیام ۱۹ دی مردم قم علیه رژیم ستمشاهی در سال ۱۳۵۶، در یک سخنرانی زنده و تلویزیونی با مردم سخن گفتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (جمعه) به مناسبت چهل و سومین سالگرد قیام ۱۹ دی مردم قم علیه رژیم ستمشاهی در سال ۱۳۵۶، در یک سخنرانی زنده و تلویزیونی با مردم سخن گفتند.

اخبار رسمی این سخنرانی، متعاقباً منتشر خواهد شد. محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

سالگرد شهادت حاج قاسم، ابومهدی و همراهان شهیدشان

- قبل از آن از مردم عزیزمان سپاسگزاری می‌کنم به‌خاطر حرکت حماسه‌گونه‌ای که در سالگرد شهید عزیزمان سلیمانی به‌وجود آوردند. این حرکات روح تازه‌ای به کالبد کشور دمید. با هیچ بخشنامه و دستوری امکان نداشت چنین حرکتی ایجاد شود. این حرکت ناشی از عواطف و بصیرت و انگیزه‌های درست مردم بود. همچنین تجمع بزرگ و شگفت‌انگیزی که در بغداد و در برخی شهرهای دیگر عراق برای تکریم شهید ابومهدی فرمانده برجسته عراقی و شهید سلیمانی مهمان مردم عزیزان عراق، از برادران عزیزی که در اینجا و عراق شرکت کردند تشکر می‌کنم.

- یاد همراهان شهید سلیمانی؛ شهید پورجعفری،‌ مظفری نیا، ‌شهیید طارمی و زمانیان که جزء شهدای عالی‌قدر هستند و نیز همراهان شهید ابومهدی را گرامی می‌دارم.

گرامیداشت یاد شهدای تشییع کرمان و حادثه تلخ هواپیما در تهران

- یاد شهدای کرمان و نیز حادثه تلخ هواپیما در تهران که حقیقتاً حادثه تلخ و ناگواری بود را گرامی می‌دارم. حادثه هواپیما مسئولین کشور را هم داغدار کرد و امیدواریم خدای متعال چه شهدای کرمان چه تهران را مشمول لطف و رحمت خودش قرار دهد و به خانواده‌های آن‌ها آرامش و تسلی دهد. البته وظایفی را هم مسئولان دارند که به آن‌ها تذکر داده شده.

حضور منطقه‌ای ما برای تقویت دوستان

- درباره حضور منطقه‌ای ما، نظام ما موظف است طوری رفتار کند که دوستانش در منطقه تقویت شود. این وظیفه ماست. حضور ما به‌معنای تقویت دوستان‌مان است. نباید کاری کنیم که وفاداران به جمهوری اسلامی در منطقه تضعیف شوند. حضور ما ثبات‌آفرین است و این در مسئله داعش و امثال آن ثابت شده است. بنابراین حضور منطقه‌ای قطعی است و وجود خواهد داشت.

مروری دوباره بر مسئله برجام

- موضوعی که زیاد تکرار می‌شود، مسئله برجام است و تعهدات جمهوری اسلامی که جمهوری اسلامی برخی تعهدات را کنار گذاشت و اخیراً هم بعد از مصوبه مجلس غنی‌سازی ۲۰ درصد از سر گرفته شد.

- ما هیچ اصرار و عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد. مسئله ما اصلاً ‌این نیست. مطالبه عقلانی ما رفع تحریم‌هاست. این حقِ غصب‌شده مردم ایران است. وظیفه دارند چه آمریکا و چه اروپا که آویزان آمریکا هستند این کار را بکنند. اگر تحریم‌ها برداشته شد، ‌بازگشت آمریکا به برجام معنا خواهد داشت. البته مسئله‌ خسارت‌ها هست که در مرحله بعد مطالبه خواهد شد. امّا اگر تحریم‌ها برداشته نشود ممکن است بازگشت آن‌ها به برجام به ضرر ما هم باشد.

- بنده به مسئولین هم در قوه مجریه و هم در قوه مقننه گفته‌ام که در این زمینه ها با دقت و رعایت کامل ضوابط پیش بروند و عمل کنند.

نکاتی درباره دولت جوان انقلابی

- شنیدم که سوال می‌شود بنده در یک برنامه تلویزیونی یک بار گفته‌ام دولت جوان حزب‌اللهی باید سر کار بیاید یک بار هم گفته‌ام به صلاح نیست از مجربین استفاده نشود و این دو با هم جمع نمی‌شود. باید گفت که این‌ها با هم می‌سازد و منافاتی با هم ندارد.

- من اعتقاد راسخ به نیروی جوان دارم و از قدیم این اعتقاد را داشته‌ام. معنایش این است که در برخی مدیریت‌های مهم کشور از این‌ها استفاده شود. ثانیاً از حوصله و نشاط و ابتکارات جوانان استقبال شود. گاهی جوانی به همه جا مراجعه می‌کند و به ابتکار او توجه نمی‌کنند و به ما رجوع می‌کند. وقتی به کارشناسان نشان می‌دهیم می‌گویند درست است این کار می‌شود انجام بگیرد.

- بنابراین هم مسئله مدیریت‌هاست هم استفاده از ابتکارات و فکر جوان‌ها. منتها اینکه می‌گوییم در مدیریت‌ها از این‌ها استفاده شود به این معنا نیست که نسل قبلی را به‌کلی بشوریم و کنار بگذاریم. بر حسب نیاز؛ یک جا مدیریت جوان یکجا هم مدیریت کارکشته.

- امام در اول انقلاب یک جا امام جمعه ۴۰ ساله منصوب کردند که حقیر بودم، اما در کرمانشاه هم امام جمعه ۸۰ ساله منصوب کردند.

- درباره دولت جوان حزب‌اللهی بنده بعداً و در نزدیک انتخابات حرف‌هایی خواهم گفت.

این را هم باید توجه داشت که برخی افراد میان‌سال مثل جوان‌ها هستند. شهید سلیمانی ۶۰ سال سن داشت امّا مثل جوان‌ها همه جا حرکت می‌کرد و از هیچ چیز نمی‌ترسید. چیزی که بنده می‌دانم خیلی بیشتر از این‌هاست. گاهی در یک کشوری آن‌قدر تلاش می‌کرد که آدم از خواندن گزارش‌های مربوط به آن اقدامات خسته می‌شد.

واکسن ایرانی مایه افتخار است/ ورود واکسن آمریکایی ممنوع

- موضوع آخر هم کروناست. اولاً‌ واکسنی که برای کرونا آماده شد مایه افتخار است؛ این را انکار نکنند. این مایه عزّت است. در موردی به آزمایش انسانی رسید و موفق بود ،سعی نکنند این را انکار کنند.

- برخی همه توانمندی‌ها را انکار می‌کنند؛ وقتی این سانتریفیوژها را درست کردند چند نفر از بزرگان علمی نامه نوشتند که مبادا گول این‌ها را نخورید نمی‌توانند این کار را بکنند. ولی دیدید که به کجا رسید. عین همین اتفاق درباره سلول‌های بنیادی رخ داد. وقتی این کار بزرگ را انجام دادند عده‌ای پیغام می‌دادند که خیلی این‌ها را باور نکنید. برخی به خود من گفتند خیلی قابل قبول نیست. امّا ما باور کردیم و ده برابر هم پیشرفت کردیم. الان هم واکسن ایرانی کرونا تست انسانی شده است و ان‌شاءالله کامل‌تر خواهد شد و تا الان موفق بوده و بعد از این هم موفق خواهد بود ان‌شاءالله. من از وزارت بهداشت و همه دست‌اندرکاران تولید این واکسن تشکر می‌کنم.

- ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح در کشور خودشان به بار نمی‌آمد.

کد خبر: 1086936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =