ماجرای دابسمش سمیه و  لایک ساسی

«مامانو رو حساب کی می‌خوای ول کنی بری. سمیه! ها؟»  صدای موزیکی که از دیروز تا کنون نه تنها در مترو و اتوبوس بسیار  شنیده می‌شود بلکه کودکان و نوجوانان بسیاری را با خود همراه کرده و بدون این که معنی کلمات آن را بدانند فقط تکرار می‌کنند و خانواده‌های ناآگاه هم به جای کنترل و ممانعت از شنیدن این سبک موسیقی مبتذل از فرزندان‌شان فیلم می‌گیرند و برای ساسی مانکن می‌فرستند؛ بلکه فالوئر و لایک بیشتری جذب کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، انتشار کلیپ تهران – توکیو در روز گذشته صفحه رسمی اینستاگرام ساسان حیدری معروف به ساسی مانکن  خواننده لس آنجلسی جنجال به پا کرد؛ او که پیش از این هم با دو آهنگ جنتلمن و دکتر بسیاری از کودکان و نوجوانان ایرانی را با خود همراه کرده بود این بار در کلیپ جدید خود الکسیس تگزاس بازیگر و رقاص آمریکایی را به کار گرفته بود؛ زنی که سابقه بازیگری در فیلم‌های نامتعارف را در کارنامه خود دارد.

کلیپی که هرچند کمتر از ۱ دقیقه آن منتشر شد اما در طول ۲۴ ساعت بیش از ۹ میلیون لایک خورد و بیشتر از صدها دابسمش از سوی کاربران ایرانی ضبط و در بخش استوری صفحه ساسی مانکن بازنشر شد؛ متاسفانه همه گروه‌های سنی به دعوت این خواننده پاسخ مثبت داده بودند و با ضبط و انتشار ویدئویی از خود به دیدن شدن این موزیک بیشتر کمک کردند.

پیش از این دیده شده بود که دو آهنگ جنتلمن و دکتر این خواننده از سوی دانش آموزان بسیار مورد استقبال واقع شد و در کلیپ‌هایی که در فضای مجازی انتشار یافت بسیاری از دانش آموزان در کلاس درس و حیاط مدرسه یکصدا این اشعار را همخوانی می‌کردند که در نهایت منجر به جابه جایی و اخراج چند معلم و مدیر مدرسه شد اما هنوز هم تدبیری برای کنترل دسترسی نوجوانان و جوانان به این موسیقی اندیشیده نشده است.

استوری‌های منتشر شده در صفحه اینستاگرام این خواننده لس آنجلسی نشان می‌دهد بسیاری از خانواده‌ها به ویژه مادران برای ضبط ویدئویی با آهنگ ساسی مانکن از کودکان خردسال و نوجوانان خود استفاده می‌کنند و به تصور این که فرزندانشان در فضای مجازی بیشتر دیده شوند و لایک بیشتری جذب کنند کودکان خود را به سمت یادگیری موسیقی و شعر این آهنگ تشویق می‌کنند در حالی که کودکان با یک جستجوی ساده اسم این بازیگر در اینترنت به سابقه و نوع بازی این بازیگر آشنا می‌شوند و با یک کلیک برای دیدن اسم و تصویر بازیگر معلوم الحال به دنیایی از ادبیات و تصاویر و فیلم‌های مستهجن هدایت می‌شوند.

علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و استاد دانشگاه در مورد انتشار این موزیک ویدئو در فضای مجازی به خبرنگار ایسکانیوز گفت: در مرحله اول باید بررسی کنیم که چرا در بازه‌های مختلف زمانی شاهد بروز چنین اتفاقی در جامعه هستیم و چرا چنین مسائلی در کشور ما رشد می‌کند؟ با توجه به این اینکه هر موضوع و برنامه‌ای را در کشور منع و محدود کنیم مردم نسبت به استفاده و دیدن آن حریص‌تر می‌شوند و به طور طبیعی شاهد افزایش گرایش نسبت به آن خواهیم بود؛ از سوی دیگر نیز متاسفانه در طول ۴۰ سال اخیر به مردم سواد رسانه‌ای و سواد هنری را آموزش ندادیم و آموزش و پرورش، خانواده، دانشگاه و رسانه‌های ما در این زمینه کوتاهی کردند به همین خاطر مردم توانایی تشخیص سره از ناسره را ندارند و نمی‌توانند موسیقی فاخر را از موسیقی مبتذل تمیز دهند و به همین دلیل از هر موسیقی مبتذل و بی محتوایی استقبال می‌کنند زیرا نه تنها سواد رسانه‌ای و هنری ندارند بلکه قدرت تشخیص صحیح هم ندارند.

به گفته این استاد دانشگاه، فرزندان ما در طول ۱۲ سال ۱۶ هزار ساعت از عمر خود را در مدرسه و تحت آموزش‌های معلمان و مربیان می‌گذرانند اما اگر بعد از پایان تحصیل آنان را در یک گالری نقاشی ببرید نمی‌توانند سبک‌های نقاشی و عکاسی را تشخیص دهند حتی در مورد سبک‌های ادبی هم چیزی نمی‌دانند زیرا ما در طول سال‌ها فقط سعی کردیم انها را نقاش و خطاط کنیم در حالی که هیچ آموزشی به آنها ندادیم.

وی یادآور شد: متاسفانه هم اکنون انقدر در کشور مسائل و مشکلات ریز و درشت داریم که شور و نشاط و شادی در کشور ما گم شده است و به همین خاطر به محض انتشار یک موسیقی مبتذل اما شاد بسیاری از مردم جذب آن می‌شوند و این نشانه عطش جامعه به شادی و نشاط است. مردم برای شادی کانال و مسیر مناسبی ندارند برهمین هر موزیک بی محتوا و مبتذلی در جامعه رواج پیدا می‌کند و خانواده به صورت ناآگاهانه و از روی جهل این موسیقی را با کودکان خود به اشتراک می‌گذارند در حالی که نمی‌دانند چه اثرات زیان‌بار و نامطلوبی در روح و روان کودک و نوجوان خواهد داشت.

شریفی یزدی با اشاره به مطالعات و بررسی‌هایی که در سال  گذشته روی پدیده گرایش نوجوانان به موسیقی «آقامون جنتلمنه» انجام داده بودند، گفت: مطالعات اجتماعی و روانشناسی ما نشان داد که عموما اکثریت مردم به متن و محتوای شعر توجهی ندارند و صرفا به دلیل شاد و ریتمیک بودن موسیقی آن را دست به دست می‌چرخانند بنابراین شادی گم شده جامعه امروز است.

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: باید قبل از محکوم کردن خواننده و محتوای شعر به این موضوع توجه کنیم که ساسی مانکن خلاء و نیاز امروز جامعه و موسیقی را درک کرد و با تولید محتوا برای خود قدرت، شهرت، درآمد و جایگاه مردمی پیدا کرد در حالی که روانشناسان و جامعه شناسان ما نسبت به این موضوع غافل بودند و این فرصتی به دست ساسی مانکن و امثال او داد که از این نقطه ضعف جامعه در مسیر اهداف خود گام بردارند بنابراین ما باید نحوه عملکرد و رفتارهای خود را دراین زمینه مورد مطالعه قرار دهیم.

وی به رفتارهای مسئولان کشور در قبال هنرمندان اشاره و بیان کرد: ساسی مانکن و تتلو جزو هنرمندان همین کشور بودند که روزگاری موزیک‌های خوبی در کشور منتشر می‌کردند اما وقتی ما آنها را با این ذوق هنری از کشور بیرون راندیم طبیعی است که از هنر خود و ذائقه مردم سوء استفاده کرده و علیه منافع داخلی به تولید محتوا و موسیقی می‌پردازند.

شریفی یزدی به وضعیت کودکان امروز جامعه اشاره کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که بلوغ زودرس، روابط نامشروع در سنین پایین، آگاهی در مورد همه مسائل در سنین کم حاصل ناآگاهی و سهل انگاری ما در تربیت و مراقبت از فرزندانمان است؛ به طوری که برخی از مادران به صورت کاملا ناآگاهانه و صرفا برای ایجاد فضای شادی و نشاط برای کودکانشان چنین موسیقی مبتذلی را در خانه پخش می‌کنند و از کودکانشان می‌خواهند که علاوه برهم خوانی در برابر دوربین ظاهر شود که این موضوع در بلند مدت پیامدهای بی شماری به همراه دارد.

براساس این گزارش؛ به نظر می‌رسد آموزش و پروش، صدا و سیما و همچنین خانواده‌ها در گرایش کودکان به سمت موسیقی مبتذل نقش ویژه‌ای دارند و این ناآگاهی و بی سوادی در زمینه هنر و رسانه باعث گمراه شدن و آسیب‌های اجتماعی به فرزندان این سرزمین می‌شود. درست است که ما نمی‌توانیم برای خوانندگان و بازیگران راه و روش درست را تعیین کرده و رفتار آنان را مدیریت کنیم اما می‌توانیم با برنامه دقیق روی حضور فرزندان در شبکه‌های اجتماعی به صورت غیرمستقیم نظارت کنیم و یا با آموزش مهارت های زندگی  به آنها از دیدن و شنیدن موسیقی و تصاویر مستجن جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =