استادان پژوهش‌های دانشجویان را می‌دزدند

استادی که بخواهد با تمرکز کار پژوهشی انجام دهد، نمی‌تواند همزمان چند پروژه را پیش ببرد مگر این که تلاش‌های دانشجویان را به نام خود سند بزند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مقاله با کیفیت حاصل یک پژوهش علمی است، پژوهشی که با تمرکز و با صرف زمان مناسب انجام شود. به همین دلیل اگر استادی بخواهد با تمرکز کار پژوهشی انجام دهد، نمی‌تواند همزمان چند پروژه را پیش ببرد مگر این که تلاش‌های دانشجویان را به نام خود سند بزند.

مسئولان هر سال اسامی استادان پرتالیف را با افتخار اعلام می‌کنند و از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آورند، غافل از این که اصالت این تالیفات جای تردید دارد. 

محمد قهرمانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که یک استاد نمی‌تواند پنج پژوهش همزمان انجام دهد و تمرکز کافی بر روی آنها داشته باشد، اظهار کرد: هیچ استاد توانمند و عمیقی نمی‌تواند بیش از سه یا چهار دانشجوی دکتری را هدایت کند و از یک رساله دکتری هم بیش از 2 یا سه مقاله در مدت دو سالی که دارند کار می‌کنند، بیرون نمی‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر استادان دو برابر این زمان را کار کنند و هیچ مشغله دیگری هم نداشته باشند، نهایتا سالانه سه یا چهار مقاله قابل‌توجه و قابل‌اعتنا می‌توانند بنویسند.

وی با اشاره به این که بالاخره این تالیفات چاپ شده‌اند و در رزومه این استادان آمده است، گفت: چیزی که در عمل اتفاق می‌افتد این است که یک استاد بیش از 20 دانشجوی دکتری دارد و دانشجویان هم موظف هستند پیش از دفاع رساله، مقاله چاپ کنند.

قهرمانی با تصریح بر این که اکثر استادان پرتالیف عناوین مقالاتشان را هم نمی‌دانند، افزود: اگر از این استادان پرسیده شود پژوهش در چه جامعه آماری، با چه فرضی و چه سوال پژوهشی انجام شده، نمی‌دانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که این مقالات حاصل پژوهش‌های دانشجویان دکتری است که مجبور هستند قبل از دفاع دو مقاله منتشر کنند، تاکید کرد: اگر مقالات دانشجویان را از مقالات استادان کم کنیم، شاید هیچ مقاله‌ای برای خود استاد نماند.

وی با اشاره به این که چاپ مقاله در رشته‌های مختلف با هم متفاوت است، خاطرنشان کرد: درست است که کار پژوهشی جمعی انجام می‌شود و استادان، دانشجویان را هدایت می‌کنند اما وقتی تعداد مقاله از حدی بیشتر می‌شود، دیگر کیفیت و اصالت ندارد.

 قهرمانی با بیان این که مقالات استادان پرتالیف حتی اگر کیفیت هم داشته باشد، اصالت نخواهد داشت، گفت: از تولید مقاله تا انتشارش فرایند خاص خودش را دارد. به عبارت دیگر، تولید مقاله کار آسانی نیست که بتوان با این سرعت انجام داد و منتشر کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: بعید است خود استادان بتوانند این تعداد مقاله در سال منتشر کنند به خصوص که برخی کار اجرایی هم انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =