مقالات علمی دانشجویان با مشکلات کشور همخوانی ندارد

یک استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌های علمی دانشجویان مانند تولید مقالات، رساله‌های دکتری و پایان نامه‌ها، با مسائل و نیازهای کشور روز کشور هم‌خوانی ندارد.

محمد جواد بخشی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره هدایت مقالات علمی اظهار کرد: در حال حاضر انرژی، وقت و علم بسیاری از دانشجویان به هدر می‌رود؛ چرا که این مقالات با مشکلات کشور همخوانی ندارند.

بیشتر بخوانید: 

مقالات پژوهشگران ایرانی به دلایل سیاسی رد می‌شود/ پیشنهاد شاهانی به وزارت علوم برای مبارزه با تقلب علمی

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌های علمی دانشجویان مانند تولید مقالات، رساله‌های دکتری و پایان نامه‌ها در کشور تولید و منتشر می‌شود؛ اما با مسائل و نیازهای کشور روز کشور هم‌خوانی ندارد. این موضوع یکی از بزرگترین چالش‌های جامعه هیئت علمی و نظام آموزش عالی است.

بخشی تصریح کرد: عدم تطابق موضوعات مقالات با مشکلات کشور بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان کشور قرار گرفته است و باید برای آن تصمیم صحیح و حساب شده‌ای گرفت.  متاسفانه اکنون حجم عظیمی از فعالیت‌های پژوهشی و علمی دانشجویان و اساتید در حال هدر رفتن بوده و بی‌ثمر است.

 نگارش چندین مقاله در مقطع دکتری؛ چالش مهم دانشجویان

رئیس مرکز رسانه سازمان بسیج اساتید کشور مطرح کرد: برخی از دانشگاه‌ها، نگارش چندین مقاله را شرط فارغ التحصیلی دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری تعیین کرده‌اند. به بیانی دیگر اگر دانشجویان این تعداد مقاله را نگارش نکرده باشند، نمی‌تواند از رساله خود دفاع کنند. این موضوع یکی از چالش‌های اصلی دانشجویان این مقطع تحصیلی است. برخی از این مقالات نیز ارتباطی با مشکلات کشور ندارد. 

وی گفت: مقالات علمی دانشجویان باید در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه به سمتی سوق داده شوند که مرتبط با مسائل کشور باشند. در چنین شرایطی از هدر دادن انرژی و علم دانشجویان جلوگیری می‌شود. 

بخشی درباره نقش مجلات علمی در تایید یا رد مقالات برای هدایت کردن به سمت مشکلات کشور عنوان کرد: مجلات علمی و فصلنامه‌های علمی بستری برای انتشار و ثبت تولیدات علمی هستند. این مجلات تمام مقالات ارسال شده را مورد داوری قرار می‌دهند، اگر از درجه علمی کافی برخوردار باشد، پذیرش شده و منتشر می‌شوند. بنابراین خود نشریات در این باره خیلی تاثیر گذار نیستند. فصلنامه یکی است اما در حوزه‌ها و موضوعات مختلف می‌توان مقالات را منتشر کرد.

وی با بیان اینکه اساتید نقش موثری در هدایت مقالات و پایان نامه‌ها دارند، خاطرنشان کرد: البته دانشگاه‌ها نیز باید بستر مناسب را برای این رسالت اساتید فراهم کنند. استادان باید به تولیدات علمی بپردازنند و بتوانند گره‌گشای مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =