جنجالی که سوپرلیگ اروپا به پا کرد!

با انتشار بیانیه رسمی، مسابقات سوپر لیگ اروپا با حضور ۲۰ تیم از همین تابستان آغاز به کار می‌کند. این در حالی است که فیفا تهدید کرده بازیکنان حاضر در این لیگ حق حضور در جام جهانی را ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ شب گذشته و با انتشار بیانیه رسمی، مسابقات سوپر لیگ اروپا با حضور ۱۲ غول اروپایی به عنوان موسس این لیگ رسماً شکل گرفت و از تابستان امسال مسابقات این لیگ برگزار می‌شود.

تاسیس با ۱۲ غول فوتبال اروپا

در حال حاضر باشگاه‌های رئال مادرید، بارسلونا و اتلتیکو مادرید از اسپانیا، منچستر یونایتد، منچسترسیتی، لیورپول، چلسی، آرسنال و تاتنهام از انگلیس، آث میلان، یوونتوس و اینتر میلان از ایتالیا تیم‌های موسس سوپر لیگ محسوب می‌شوند. این رقابت‌ها ۱۵ تیم ثابت دارد و پنج تیم دیگر می‌توانند سالانه بر اساس دستاوردهای خود در فصل قبل جواز حضور در مسابقات را کسب کنند.

نحوه برگزاری

سوپر لیگ اروپا که در واقع جایگزین مسابقات لیگ قهرمانان اروپا می‌شود، در دو گروه ۱۰ تیمی خواهد بود که سه تیم نخست از هر گروه به مرحله یک چهارم نهایی صعود می‌کنند و تیم‌های چهارم و پنجم هر گروه دیدارهای پلی آف خواهند داشت تا چهره دیگر تیم‌های مرحله یک چهارم مشخص شود.

واکنش اشخاص و نهادها به انتشار این خبر

واکنش تند لیدزی‌ها علیه لیورپول

بازیکنان لیدز پیش از دیدار با لیورپول لباسی با این مضمون به تن کرده اند؛ در زمین بدستش بیاور. پشت لباس هم نوشته شده فوتبال متعلق به هواداران است. ضمن آنکه هواداران لیدز هم در اقدامی عجیب لباس لیورپول را به آتش کشیدند؛

مخالفت باشگاه والنسیا با شکل گیری سوپرلیگ اروپا

طبق ادعای لارپوبلیکا، سه باشگاه ورونا، کالیاری و آتالانتا از اتحادیه فوتبال ایتالیا درخواست اخراج یوونتوس، اینتر و میلان را از سری آ کرده اند. یووه، میلان و اینتر که به سوپرلیگ اروپا پیوسته اند خشم دیگر باشگاه های ایتالیایی را موجب شده و متهمند که تنها به منافع مالی خود فکر کرده اند.

جریمه فیفا؛ محرومیت بازیکنان حاضر در سوپر لیگ از حضور در جام جهانی!

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) مخالف سرسخت شکل گیری سوپر لیگ اروپا است. فیفا با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر غیر قانونی بودن این رقابت، تهدید کرد بازیکنانی که در سوپر لیگ بازی کنند از شرکت در جام جهانی ۲۰۲۲ محروم خواهند شد.

پرز: به درخواست هواداران باید پاسخ دهیم

«فلورنتینو پرز» رئیس باشگاه رئال مادرید و اولین رئیس سوپر لیگ گفت: ما به فوتبال در هر سطح کمک خواهیم کرد و آن را به جایگاه واقعی خود در جهان خواهیم رساند. فوتبال تنها ورزش جهانی در جهان است که بیش از چهار میلیارد هوادار دارد و مسئولیت ما به عنوان باشگاه‌های بزرگ پاسخگویی به خواسته‌های آنهاست.

ابراز نگرانی نخست وزیر انگیس از برگزاری سوپر لیگ

نه تنها فیفا و یوفا مخالف شکل گیری مسابقات سوپر لیگ هستند که حتی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس هم از ایجاد این رقابت‌ها ابراز نگرانی کرده است. جانسون گفت: سوپر لیگ به قلب بازی‌های داخلی ضربه می‌زند و هواداران فوتبال در سراسر کشور را نگران می‌کند.

مخالفت یوفا، اتحادیه فوتبال و لیگ برتر انگلیس

علاوه بر تمام مخالفان ذکر شده، یوفا، اتحادیه فوتبال و لیگ برتر انگلیس هم از دیگر نهادهایی هستند که ایجاد سوپر لیگ را به ضرر فوتبال عنوان کرده‌اند. این سه نهاد در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در تلاش برای متوقف کردن این پروژه متحد باقی می‌مانند. در این بیانیه از باشگاه‌های دیگر کشورها از جمله فرانسه و آلمان که از حضور در سوپر لیگ خودداری کرده‌اند، تشکر شده است.

گری نویل: ثبت نام در سوپرلیگ شرم آور است

«گری نویل» بازیکن پیشین تیم فوتبال منچستر یونایتد هم موضعگیری سفت و سختی نسبت به شکل گیری سوپرجام داشت. وی گفت: مخالف مدرن سازی مسابقات فوتبال نیستم. ما لیگ برتر انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا را داریم اما فکر می‌کنم چنین پیشنهادی در میانه ویروس کرونا و بحران اقتصادی یک رسوایی مطلق است. یونایتد و بقیه «شش تیم بزرگ» که در سوپر لیگ ثبت نام کرده‌اند باید از خود شرم کنند.

تیم دسته پنجمی بروملی در واکنش به ناراحتی هواداران شش تیم بزرگ لیگ برتر از پیوستن به سوپرلیگ اروپا، در توییتی طنزآمیز نوشته: "طرفداران "بیگ سیکس" باشگاه جدیدی می خواهند، مااینجاهستیم و آماده ایم تا به شما در جمع خودمان خوش‌آمد بگوییم."

حمایت رادریتزیانی از موضع گری نویل

رادریتزیانی نیز با حمایت از نظرات تند و تیز گری نویل که در شبکه اسکای صحبت می کرد در کامنتی کوتاه با حرف های اسطوره منچستریونایتد در مخالفت با سوپرلیگ و درخواست برخورد با تیم های شرکت کننده در آن از جمله منچستریونایتد و لیورپول، موافقت کرد و نوشت: "عالی گفتی گری."

چرا PSG نیست؟

در کمال تعجب نامی از پاری سن ژرمن، یکی از ثروتمندترین باشگاه های اروپایی، در بین موسسان سوپرلیگ به چشم نمی خورد. گفته می شود که در سطوح بالای این باشگاه این باور وجود دارد که پیوستن به سوپرلیگ، بی احترامی به ارکان فوتبال خواهد بود. PSG همچنین معتقد است که رقابت های اروپایی نباید محدود به ثروتمندترین باشگاه های این قاره باشد و باشگاه های کوچکتری مثل آتالانتا، آژاکس و یا لستر هم باید بتوانند شانس خود را امتحان کنند.

یکی از منابع نزدیک به باشگاه پاری سن ژرمن گفته است: "ما به همان سنت‌های یوفا ادامه خواهیم داد."

کلوپ: امیدوارم این اتفاق نیفتد

دو سال پیش هم یورگن کلوپ مخالف شدید خود با ایده سوپرلیگ مطرح کرده بود و اکنون نیز سرمربی قرمزها با مالکان این باشگاه در این مورد اختلاف نظری عمیق دارد که ممکن است او را به ترک لیورپول و پیوستن به بایرن مونیخی که در پایان فصل بدون سرمربی خواهد بود و در سوپرلیگ نیز شرکت نکرده است، سوق دهد.

کلوپ در آن زمان گفته بود: "امیدوارم این سوپرلیگ هرگز اتفاق نیافتد. با شیوه ای که چمپیونزلیگ در حال برگزاری است و حتی با لیگ اروپا، فوتبال یک دستاورد و محصول بزرگ پیدا کرده است.

برای من چمپیونزلیگ همان سوپرلیگ است که در آن هر بار مجبور نیستی با همان تیم های قبلی بازی کنی. البته این از نظر اقتصادی مهم است، اما چرا ما سیستمی ایجاد کنیم که لیورپول برای ده سال پیاپی مدام با رئال مادرید رو به رو شود؟ چه کسی می خواهد هر سال این را ببینند؟"

سر الکس فرگوسن

"صحبت از سوپرلیگ یعنی فاصله گرفتن از هفتاد سال فوتبال باشگاهی اروپا. در زمان حضور من در یونایتد، ما در چهار فینال چمپیونزلیگ بازی کردیم و آن شب ها واقعا خاص ترین و استثنایی ترین شب ها بودند."

تونی کروس

"متاسفانه ما بازیکنان درباره این چیزها تصمیم گیرنده نیستیم. ما فقط عروسک‌هایی در دستان فیفا و یوفا هستیم. اگر اتحادیه بازیکنان وجود داشت، ما جام باشگاه های جهان یا سوپرکاپ اسپانیا را در عربستان سعودی برگزار نمی کردیم. این رقابت ها به منظور جذب مالی همه چیز و همچنین فشار فیزیکی به بازیکنان طراحی شده اند. لازم نیست که همه چیز همیشه بیشتر و سریع‌تر و درباره پول باشد."

گری لینه‌کر

"حس می کنم این طرح سوپرلیگ در حرص و آز و مهملات خود خواهد مرد."

ریو فردیناند

"این اعلام جنگ به فوتبال است. ضدرقابتی بودن بر خلاف تمام چیزهایی است که فوتبال هست. این آدم ها هیچ تصوری از فوتبال ندارند."

واکنش گابریله گراوینا، رییس فدراسین فوتبال ایتالیا (FIGC)

"ما همیشه مخالف سوپر لیگ بوده ایم. تنها پروژه قابل قبول چمپیونزلیگ است که توسط یوفا برگزار می شود."

اتحادیه فوتبال آلمان (DFB)

"اتحادیه فوتبال آلمان موضع روشنی در برابر موضوع سوپر لیگ اروپا دارد. در فوتبال همواره باید موضوع اصلی عملکرد ورزشی باشد. این عملکرد است که تعیین کننده صعود و سقوط و همچنین صلاحیت برای حضور در رقابت های مختلف است. منافع اقتصادی چند باشگاه نباید به همبستگی عملی در فوتبال پایان دهد."

کریستین سیفرت، رییس بوندسلیگا (DFL)

"بوندسلیگا مخالف هر گونه مفهوم سوپرلیگ اروپا است. منافع اقتصادی چند باشگاه برتر در انگلیس، ایتالیا و اسپانیا نباید منجر به لغو ساختارهای مستقر در فوتبال اروپا شود."

امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

"ریاست جمهوری از موضع باشگاه های فرانسوی در امتنهاع از شرکت در پروزه سوپرلیگ فوتبال اروپا، که تهدیدی برای اصل همبستگی و شایستگی های ورزشی است، استقبال می کند."

فدراسیون فوتبال فرانسه

"فدراسیون فوتبال فرانسه(FFF)  و لیگ حرفه ای فوتبال (LFP)  با هرگونه پروژه سوپرلیگ اروپا مخالف هستند. در کنار یوفا ، FFF و LFP کاملاً مخالف پروژه ای هستند که کل هرم فوتبال اروپا را تهدید می کند. رویاهای سلطه طلبانه یک الیگارشی (عده قلیلی از ثروتمندان حاکم) منجر به از بین رفتن یک سیستم اروپایی خواهد شد که به فوتبال اجازه داده است به شکلی بی سابقه در قاره اروپا توسعه یابد."

انریکه بونیلا، رییس لیگ مکزیک و رییس انجمن مسابقات لیگ جهانی

"لیگ های داخلی در اروپا از پشتیبانی کامل تمام لیگ های جهان در برابر پروژه سوپرلیگ اروپا برخوردار هستند. فوتبال باید مبتنی بر همبستگی و لیاقت ورزشی باشد."

اولیور داودن، وزیر فرهنگ انگلیس

"هواداران فوتبال ضربان قلب ورزش ملی ما هستند و هرگونه تصمیم گیری عمده باید با پشتوانه آنها باشد. با طرفداران بسیار، ما نگران هستیم که این طرح بتواند در بالاترین سطح از بازی های ملی و داخلی ما بن بستی ایجاد کند."

کارگروه ورزش پارلمان اروپا

"رقابت محدود پیشنهادی بین باشگاه های فوق العاده ثروتمند، یک قشر ممتاز در خارج از ساختارهای فوتبال باشگاهی اروپا را تشکیل می دهد و هدفی جز کسب سود ندارد."

هواداران فوتبال در اروپا با اعضایی از ۴۸ کشور

"این طرح غیرقانونی، غیرمسئولانه و ضد رقابتی است. بدتر اینکه این طرح صرفا توسط حرص و طمع هدایت می شود. تنها کسانی که از این طرح سود می برند صندوق های سرمایه گذاری، الیگارشی و تعداد اندکی از باشگاه های متمول هستند که بسیاری از آنها علیرغم مزایایی که دارند، در لیگ های داخلی خود عملکرد ضعیفی دارند."

توییت آدریان دل مونته:

"پس فصل بعد اوضاع از این قرار است:

چمپیونزلیگ

نماینده های انگلیس: لستر، وستهام، اورتون، لیدز

نماینده های ایتالیا: آتالانتا، ناپولی، لاتزو، رم

نماینده های اسپانیا: سویا، ویارئال، بتیس، سوسیداد

لیگ اروپا

نماینده های انگلیس: استون ویلا، ولوز، کریستال پالاس

نماینده های ایتالیا: ساسولو، ورونا، سمپدوریا

نماینده های اسپانیا: گرانادا، لوانته، سلتا ویگو"

بایرن مونیخ نیز مانند PSG ترجیح داده است در این مجادله بین تیم های بزرگ و ثروتمند اروپایی و یوفا، طرف یوفا را بگیرد و به سوپرلیگ جواب منفی داده است. با این وجود گفته می شود که لایپزیش قرار است به عنوان یکی از سه تیمی که هنوز ناشناس هستند، به سوپرلیگ اروپا بپیوندد.

آلمانی‌ها که به شدت با ایده سوپرلیگ مخالفند و آن را مرگ قطعی سه شنبه ها و چهارشنبه های چمپیونزلیگی می دانند، لایپزیش را تیم پلاستیکی بوندسلیگا نامیده اند که تنها از او بر می آید دست به چنین اشتباهی بزند! هر چند از بایرن نیز به عنوان یکی از گزینه هایی که شاید در آینده به سوپرلیگ بپیوندد نام برده می‌شود.

واکنش روزنامه‌های انگلیسی به سوپرلیگ اروپا: اعلام جنگ!

واکنش اوزیل:« بچه ها در رویای فتح جام جهانی و لیگ قهرمانان بزرگ می شوند؛ نه هیچ سوپرلیگی. جذابیت بازی های بزرگ در این است که سالی یک یا دو بار اتفاق می افتند نه هر هفته. واقعا برای تمامی هواداران، درک شکل گیری سوپرلیگ دشوار است.»

پینتو داکوستا رییس باشگاه پورتو، اعلام کرد که این باشگاه پیوستن به سوپرلیگ اروپا را نپذیرفته و با این لیگ مخالف است.

باکاری سانیا ستاره سابق آرسنال و سیتی هم توئیت کرد:« فکر نکنم دیگر فوتبال تماشا کنم؛ چون فوتبالی که من می شناسم، چیز دیگری است.»

حمایت سیمئونه از سوپرلیگ

دیه گو سیمئونه سرمربی اتلتیکو به صورت ضمنی حمایتش از سوپرلیگ اروپا را اعلام کرد. او در نشست خبری خود گفت که سران باشگاه منفعت اتلتیکو را می خواهند و هر جا بگویند تیمش را هدایت خواهد کرد.

دژان لوورن بازیکن کروات سابق لیورپول هم علیه سوپرلیگ موضع گرفت و توئیت کرد:« فوتبال در آینده نزدیک در آستانه سقوط کامل قرار خواهد گرفت. هیچ کس به یک تصویر بزرگتر فکر نمی‌کند و همه چیز فقط جنبه مالی دارد.

من هنوز هم معتقدم که می توانیم به راه حل مناسبی برای این وضعیت ناخوشایند برسیم.»

تکمیل می‌شود...

کد خبر: 1093476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =