اما و اگرهای ارائه تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری

کارشناس بازار سرمایه گفت: ارائه تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری پس از ۱۷ سال اتفاق مثبتی برای بالغ‌تر شدن بازار سرمایه است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در تشریج جزئیات ارائه تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری پس از ۱۷ سال، اظهار کرد: کارگزاری‌ها در کشور ما در بحث مکانیزم اعتبار گیری و اعتبار دهی دچار مشکلات حداکثری هستند، به گونه‌ای که تا قبل از رفع این محدودیت‌ها دست آن‌ها در اعتبار دهی به مشتریان و سرمایه گذاری بسته بود.

او افزود: اما رفع محدودیت‌ها در خصوص تسهیلات بانک‌ها به کارگزاری‌ها سبب شده تا حدودی دیدگاه مثبت تری بین سهامداران نسبت به کارگزاری‌ها به وجود بیاید و امیدوار هستیم که ادامه دار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تسهیلاتی که کارگزاری ها از بانک‌ها دریافت می‌کردند را به صورت اعتبار در اختیار سهامداران خود قرار می‌دادند. از جمله  مشکلاتی که از گذشته وجود داشته و اکنون هم پایان نیافته است می‌توان به عدم امکان وام دهی کارگزاران از منابع مالی خود و بهره گیری از منابع مالی بانک‌ها برای امر مذکور اشاره کرد.

سوری تصریح کرد: تا قبل از لغو محدودیت، کارگزاری‌ها در ارائه تسهیلات بیشتر نقش واسطه را داشتند، اما ناگفته نماند که مدل حساب داری بدین نحو بوده هنگامی که بانک‌ها تمام مبالغ را به حساب کارگزاری‌ها واریز می‌کردند آن را به عنوان هزینه واریز شده به حساب می‌آوردند.

او افزود: اما وقتی کارگزاری‌ها از مشتری بهره اعتبار می‌گرفتند، آن را به عنوان در آمد مالی به حساب می آوردند  و مورد حسابرسی قرار می‌دادند؛ همین امر سبب می‌شد تا شامل قانون ۹ درصد ارزش افزوده شود و قاعدتا بهای تمام شده پول را برای مشتری افزایش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: متاسفانه همچنان این مشکل وجود دارد و اگر می‌خواهند تغییر مثبتی در این زمینه به وجود آید، بهتر است که دو امر صورت گیرد؛ نخست بحث مالیات از بین رود به سبب آنکه کارگزار عملا وام دهنده است  و دوم  آنکه کارگزار مجاز باشد از منابع خودش وام دهد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ما منابع زیادی در دسترس داریم پس مشکل اصلی منابع نیست بلکه بحث اعتماد است که اکنون صاحبان سهم، چندان رغبتی برای ورود منابعشان در این بازار ندارند به سبب آنکه وقتی سهامدار بازار را تحلیل می‌کند، می‌بیند که اگر امروز سهمی را با یک قیمت معین خریداری کند، فردا کاهش خواهد داشت.

سوری بیان کرد: در کل بحث ارائه تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری پس از ۱۷ سال اتفاق مثبتی برای بالغ‌تر شدن بازار سرمایه است اما در کوتاه مدت به سبب عدم آرامش، نمی‌توان گفت تاثیر چندانی بر بازار سرمایه  خواهد داشت.

او بیان کرد: در حال حاضر مکانیزیم کارگزاری‌ها بدین نحو است که منابع را به صورت اعتبار در اختیار مشتری می‌گذارد. این اعتبار هرچه سقفش بیشتر باشد، مانور و اعتبار پذیری مشتری افزایش می‌یابد؛ اما اینکه بخواهیم اظهار کنیم که نحو سرمایه گذاری مشتری پس از دریافت تسهیلات به چه نحوی است، بستگی به خود سرمایه گذار  دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =