تنها 15 درصد دانشجویان فنی‌وحرفه‌ای شغلی متناسب با مهارتشان دارند!

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: حدود 15 درصد دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای متناسب با مهارت و تخصص خودشان در صنعت فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای اعلام کرده است که در 2 سال اخیر بیش از ۷۰۰ کد رشته محل جدید به این دانشگاه اختصاص یافته است. همچنین وی معتقد است بیش از ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند. 

البته ورود و جذب دانشجویان به بازار کار و صنعت جزو وظایف این دانشگاه نیست بلکه متناسب‌سازی بین مهارت، تخصص و شغل آینده آنها مهم است.

در این راستا، آرمان عباسی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره ارتباط اشتغال‌زایی دانشجویان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بیان کرد: مشخص شدن میزان ارتباط بین این دانشگاه با صنعت یکی از مطالبات جدی بسیج دانشجویی در سال‌های اخیر بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ آمار یا گزارشی از اثربخشی یا تاثییرگذاری دانشجویان برای حل مشکلات صنعت و اشتغال آنها وجود ندارد که بر اساس آن بتوان درباره متناسب بودن تخصص و اشتغال دانشجویان نتیجه گیری کرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با تاکید بر اینکه میزان قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند، گفت: متاسفانه تعداد بسیاری از این دانشجویان در حوزه تخصصی و متناسب با رشته‌های تحصیلی خودشان فعالیت نمی‌کنند.

وی افزود: به عقیده بنده حدود 10 تا 15 درصد دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای متناسب با مهارت و تخصص خودشان در صنعت فعالیت می‌کنند که آمار چندان درخشانی نیست.

عباسی با اشاره به نیازهای بازار کار مطرح کرد: نیازسنجی و مطابقت رشته‌ای تحصیلی فارغ التحصیل دانشگاهی با نیازهای جامعه یکی از رسالت‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است. 

این دانشجوی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با اشاره به افزایش 700 کد رشته محل در 2 سال اخیر به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای عنوان کرد: اگر این رشته‌های با نیازهای بازار کار یا صنعت متناسب باشد، به طور قطع سیاست مناسبی است. 

وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در یک فرآیند کارشناسی دیگر دانشجو در رشته‌های که نیاز بازار کار نیستد، نپذیرد و آن رشته‌ها را از فهرست دانشگاهی خارج کند.

عباسی با اشاره به هدایت تحصیلی معیوب در نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: دانشجویان به دلیل نبود راهنمای مناسب با امید بسیار در برخی از رشته‌های دانشگاهی ثبت نام می‌کنند؛ اما متاسفانه بعد از فارغ التحصیلی نمی‌توانند شغل مرتبط را به دست بیاورند.

اشکلات شیوه مهارت آموزی به دانشجویان

این فعال دانشجویی مهارت آموزی را یکی از اصول آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای دانست و گفت: در حال حاضر مهارت آموزی در دانشگاه به دانشجویان داده می‌شود؛ اما اشکلات فراوانی به شیوه این نوع آموزش مهارت وارد است.

وی ادامه داد: بخشی از مهارت آموزی و متناسب سازی نوع مهارت با نیازهای جامعه جزو وظایف دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است و بخشی بیشتر آن باید توسط وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری یا وزارت صمنت سیاست گذاری شود.

عباسی مطرح کرد: به عنوان مثال دانشگاه‌های علوم پزشکی یا دانشگاه فرهنگیان توانسته‌اند نسبت دانشجویان را با شغل آینده آنها تعیین کنند و به کسب مهارت و تجربه دانشجویان کمک کنند. موضوعی که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در آن خیلی موفق نبوده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای اظهار کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد هیچ برنامه‌ای برای دانشجویان رشته‌های فنی یا مهندسی دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای یا علمی و کاربردی برای ورود به صنعت در راستای نیازهای جامعه یا حل مشکلات این حوزه وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =