ملاک انتخاب استانداران در میان سیاسیون متفاوت است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: در استان مرکزی با یک نگاه جامع بر ملاک‌های استاندار شاخص مواجه نیستیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، استاندار، کلید واژه‌ای است که معمولاً پس از هر انتخابات ریاست جمهوری ذهن اغلب فعالان سیاسی استان‌ها و حتی بخش قابل توجهی از مردم را به خود مشغول می‌سازد. این مسئله در وهله کنونی تب سیاسی را در قلب ایران عزیز، استان مرکزی به بالاترین حد خود رسانیده است. با این حال بعد از حدود دوماه از استقرار دولت جدید تاکنون بیش از چهل نفر بعنوان گزینه استانداری مرکزی مطرح شده است.

در این ارتباط مهدی تابنده از فعالان سیاسی استان مرکزی تشریح کرد: انتخاب استاندار از اهمیت ویژه ای برخوردار است به نوعی این شخص رئیس جمهور استان محسوب می‌شود و مهم این است فردی انتخاب شود که جامع نیازهای استان را برطرف کند. تاخیری که هم اکنون شاهد آن هستیم یک گلایه جدی از جریانات سیاسی مختلفی که طی این سال‌ها در استان فعالیت داشتند و مشکلات برجسته آنرا می‌دانند ایجاد می‌کند که‌ متاسفانه تا این لحظه نتوانستند به یک اجماع نظر برسند و این اتفاق روند انتخاب استاندار را کند کرده است.

وی ادامه داد: شاید اصلی ترین مشکل این است که ملاک ها و شاخصه های استاندار در نظر سیاسیون متفاوت است؛ متاسفانه جریانات و مجمع‌نمایندگان با دیدگاه های مختلف شرایط را میبینند. اگر ملاک های ما در سطح استان یک‌دست شود و همه با یک نگاه به سمت انتخاب استاندار شاخص حرکت کنیم در زمان کمتری به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

تابنده با بیان اینکه در استان مرکزی با یک نگاه جامع بر ملاک های استاندار مواجه نیستیم، گفت: استاندار باید مطابق با اندیشه های مقام معظم رهبری انتخاب شود.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: چنانچه هرکس بخواهد ملاک های خود را مطرح کند باعث ایجاد اختلافات و در نهایت تعویق در انتخاب استاندار می‌شود.

وی مطرح کرد: مقام معظم رهبری چند ملاک را برای جامعه الگو در طراز جامعه اسلامی ارائه میدهد که از نظر بنده استاندار شاخص فردی است که این ملاک‌ هارا داشته باشد و سپس بخش سنجش تعهد یا تخصص وی بررسی شود. اولین ملاک اهل قسط و عدل باشد در اینجا بدین معنا که تمام جریانات سیاسی ، نخبگان و دلسوزان را با یک نگاه ببیند و بپذیرد.

تابنده خاطرنشان کرد: دومین ملاک صمیمت و مهربانی را در جامعه افزایش دهد از مدیران و سیاسیون تا کف جامعه که جوانان و مردم باشند. سومین ملاک اهل علم و معرفت باشد بدین معنا که گفتمان و فکرش این باشد که هرکاری میخواهد انجام بدهد عقبه علمی و کارشناسی داشته باشد و بتواند حتی این عقبه را تقویت کند.

این کارشناس حوزه سیاسی تشریح کرد: چهارمین ملاک، کار وحرکت و پیشرفت دائم را محوریت خود قرار دهد و بتواند تمام پتانسیل موجود استان را به جنبش درآورد و اجازه ندهد هیچ استعدادی در استان نهفته بماند.

وی با تاکید بر اینکه پنجمین ملاک اقتدار و عزت است، گفت:  استاندار باید مقتدر باشد و عین‌الحال در دل مردم عزیز باشد و تاثیرپذیری غلط خود از جریانات سیاسی را کاهش دهد. آخرین ملاک طرح و برنامه این فرد باید ایمان و معنویت را در جامعه بسط دهد.

تابنده اظهار کرد:  هرکس بخواهد استاندار یا مدیرکل شود باید ابتدا این ویژگی‌ها را در خود داشته باشد. وقتی اینها در یک فرد موجود بود این فرد خط و راهبرد کلی کشور را میداند تعهد و تخصص وی در امورات البته باید جداگانه بررسی شود.

این کارشناس ادامه داد: کسی که مقام مسئول است باید جامع نگر باشد یعنی مسائل را در کنار شرایط موجود بسنجد. استان مرکزی معروف به یک استان صنعتی است و اگر اولین استان صنعتی کشور نباشد جزو اولین‌هاست. لیکن در حوزه کشاورزی، فرهنگی و سیاسی هم بسیار حرف برای گفتن دارد. نباید برنامه‌ها را محدود به یک حوزه کنیم. استانداری که قرار است انتخاب شود، ابتدا باید مطلع از ظرفیت صنعتی استان باشد. ثانیا پتانسیل کشاورزی و فرهنگی این استان را بداند و برای تمام اینها برنامه ای عملیاتی داشته باشد.

وی بیان کرد: استاندار باید یک آمایش سرزمینی تهیه کند و بداند که ما چه امکانات، صنایع و کارخانه هایی داریم. بیاییم بررسی کنیم این کارخانجات چه موادی تولید میکنند و به چه مواد خامی نیاز دارند طبیعتا در طی این مسیر گره هایی بسیاری خواهد بود که به دست شخص استاندار باز شدنی خواهد بود در سایر حوزه‌ها نیز بدین شکل باید عمل کند.

تابنده با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مهمترین اولویت‌های یک استاندار باید حفظ امنیت استان باشد، گفت: امنیت را باید به قسمت‌های مختلف تفکیک کند اعم از امنیت سیاسی، امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی است.

این کارشناس ضمن گلایه از وضعیت موجود استان افزود: جای تعجب دارد استانی که این حجم از صنایع و کشاورزی را در خود جای داده است، آمار بیکاری تا این حد فزاینده بالا باشد. استانی که راه حل مشکلات را درون خود دارد مسائل کوتاه مدت حواس مدیران را از مسائل بلند مدت پرت کرده است. مدیران جدید با روزمرگی چهارسال خود را طی نکنند و راه‌حل‌های بلند مدت در نظر بگیرند.

تابنده درباره انتخاب استاندار بومی گفت: وقتی یک فرد بومی از استان انتخاب شود جدای از اینکه شناخت اولیه را از مشکلات استان دارد، یک حس اعتمادی را به سایر جوانان و سیاسیون استان منتقل می‌کند؛ اما اگر یک استاندار غیربومی انتخاب شود یک سوال جدی که از جریانات سیاسی باید پرسیده شود، آیا توانستید یک نخبه سیاسی بومی را شناسایی، تربیت و معرفی به یک رجل سیاسی کنید. اگر ما امروز چنین فردی را نداشته باشیم مقصر آن تمام جریانات سیاسی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم از مدیران جدید توقع اشتباه نکردن ندارند، لیکن توقع کار و تلاش حداکثری در جهت حل مشکلات و گام های عملی در این راستا دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =