جزئیات تغییرات کنکور سراسری 1401؛ افزایش زمان آزمون و کاهش سوالات

رئیس سازمان سنجش کشور جزئیات جدیدی از تغییرات در نحوه برگزاری آزمون سراسری اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالرسول پورعباس در نشست خبری با محوریت کنکور ۱۴۰۱ که صبح امروز در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، اظهار کرد: قرار است ساز و کار جدیدی مبتنی بر فناوری، علم و خدمات جدید طراحی شود. پیش‌بینی کردیم در طول ۳ سال آزمون‌ها به صورت هوشمند برگزار شود. از سال ۱۴۰۱ کنکور بر اساس قوانین سال ۹۲ و اصلاحیه مجلس در سال ۹۵، همچنین قانونی که اخیرا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد پیش می‌رود، همه این قوانین مکمل یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: در کنکور ۱۴۰۱‌، سوابق تحصیلی از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و به صورت مثبت است. سوالات نیز به صورت محتوایی در چارچوب کتب درسی تدوین خواهد شد. حرکت سازمان در گذشته در راستای محتوایی کردن دروس تاثیرگذار بود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در کنکور ۱۴۰۱ در مسیری روشن و شفافی حرکت می‌کنیم و قصد داریم کنکور را طوری برگزار کنیم که کمترین استرس را به داوطلب وارد کند. یکی از استرس‌زاترین موارد، پاسخنامه آزمون است که در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. پاسخنامه‌ای که در سال ۸۴ تا ۸۸ تدوین کردیم، به تبع این پاسخ نامه دفترچه‌ها تدوین شد و امنیت آزمون را ارتقا داد. اولین تغییر و تحول امسال دفترچه و پاسخنامه ارتقای ۳‌برابری خواهد داشت و شامل یک دفترچه عمومی ۲ دفترچه تخصصی و یک پاسخنامه عمومی و ۲‌پاسخنامه تخصصی است. پاسخنامه در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ دقیقه در دست داوطلب است و این موضوع امنیت آزمون را زیر سوال می‌برد. در این راستا زمانی که پاسخنامه در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: تعداد سوالات به تبع دفترچه‌ها تغییر می‌کند و ممکن است تعداد سوالات برخی دروس ۴ تا ۵ سوال کاهش یابد.  در زمینه امنیت آزمون گروهی را سازماندهی میکنیم که فعالیت افرادی که وعده قبولی به دانشجویان می‌دهند را بررسی می‌کنند. مردم نباید بازی‌های بازی دهندگان کنکور را جدی‌ بگیرند، باید توجه داشته باشند دفترچه‌ها با هم یکسان نیست  و شخصی‌سازی می‌شود.

پورعباس افزود: ممکن است برخی افراد بتوانند با استفاده از گوشی اسمارت به کنکور نفوذ داشته باشند. امسال بر روی کیس‌ها متمرکز شده ایم، آن‌ها را شناسایی کرده و قبل از شروع آزمون برای دستگیری اقدام خواهیم کرد.

به گفته وی، هر درس برای‌خود به صورت مجزا یک ستون پاسخنامه دارد. از طرفی می‌خواهیم پیش از مهرماه نتایج کنکور نیز اعلام شود. 

وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری‌ حداقل ۲ بار کنکور را تصویب کرده با طراحی آزمون هوشمند می‌توان هر ماه یک آزمون برگزار کرد پیشنهاد دادیم هر ماه یک آزمون برگزار شود اما هر داوطلب بتوان تنها ۲ بار در آزمون شرکت کند.

رئیس سازمان سنجش کشور گفت: سهمیه‌های کنکور تعددهای زیادی پیدا کرده و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در توافق نامه‌ای که بین شورای عالی و مجلس است، قرار شد شورای عالی این موضوع را ساماندهی کنند و اکنون هم در مرحله تدوین هستند. در حال حاضر تعدد سهمیه بسیار زیاد شده و کار اجرا را سخت کرده است. اگر در شورای عالی به تصویب برسد اطلاع رسانی می‌شود. 

وی بیان کرد: ما موضوعی به نام کنکور نه بلکه مضمون سنجش را داریم که عملا به سمت آزمون‌های عمومی می‌رویم. سرنوشت کودکانمان را به آن چهار سال نباید گره زد در مجموع ما یک سنجش را نیاز داریم که کمترین استرس را داشته باشند به این صورت که به کرات سنجش و آزمون از دواطلب گرفته شود تا به دفعات فرصت ترمیم داشته باشد. ما این سنجش را داریم اما به معنای کنکور ۴ ساعته نیست و دیگر آن کنکوری که فرد خود را یک سال حبس می‌کند نداریم. 

پورعباس بیان کرد: در کنکور برنامه سوالاتی از جمله بسته پاسخ، کوتاه پاسخ، سوالات تشریحی و همچنین سوالاتی که چند گزینه از آن صحیح است را خواهیم داشت که استرس را کاهش می‌دهد. اگر سنجش را به عهده دانشگاه‌ها بگذاریم عملیاتی نیست زیرا تعداد دانشگاه‌ها بسیار زیاد است. 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: منطقه‌بندی یا سهمیه بندی کنکور قرار است در شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود. زیر گروه‌ها در کنکور ۱۴۰۲ حذف خواهد شد، آزمون عمومی حذف می‌شود و آزمون تخصصی توسعه پیدا می‌کند. قرار است تمام شهرها و روستاها بتوانند طراح سوالات کنکور باشند. سامانه‌ای در دست طراحی است و تمامی افراد در داشبورد می‌توانند سوال طرح کنند. به جای طراحان سوال، سازمان سنجش هیئت ممیزی دارد. سوالات از درجه آسان به سخت طبقه‌بندی می‌شوند، در چنین شرایطی مثل گذشته نیست که لو برود. سوالات درحد یک و ۲‌دقیقه در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد تا به آن پاسخ دهد. 

وی افزود: در حال حاضر سنجش از پذیرش جداست اما در اجرا تفاوت‌هایی وجود دارد. دانشجو می‌تواند با ۱۵۰ دانشگاه ارتباط برقرار کند اما یک دانشگاه می‌تواند آن را پذیرش کند. ممکن است در مکان دیگری پذیرش شود و فرد دانشگاه محل سکونت خود را انتخاب کند. در این راستا در نظر داریم انتخاب رشته داوطلبان هوشمندسازی شود و اختیار دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو حفظ شود.

پورعباس با اشاره به وضعیت داوطلبان شبهه‌دار کنکور اضافه کرد: یک چاهی برای ما کنده شد و ما در آن غرق شدیم. در ابتدای کار با حجم زیادی از تجمع‌های داوطلبان مواجه شدیم.‌ تعداد داوطلبان از ۸۵۰ نفر اعلام شد و تعداد آنان به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر رسید. دانشجویان سال‌ چهارم، سوم و حتی ورودی ۱۴۰۰ در این جمع بودند سازمان سنجش پس از انجام بررسی اولیه، دریافت با ۳ شاهد شبهه ایجاد می‌شود. شاهد اول گزارشات مردمی بوده و عمده این موارد از طریق طایفه‌ای اعلام می‌شود. سامانه‌ای که در آن شکایت‌ها ثبت می‌شد این سامانه از دسترس خارج شد. در مقابل سوابق تحصیلی داوطلبان نیز مورد بررسی قرار می‌گرفت. کنکور اول را ملاک‌ قرار می‌دادند، بسیاری از داوطلبان کنکور را جدی نمی‌گرفتند. تقلب جزئی از آزمون است و ما باید بستر آن را از بین ببریم. بررسی‌های لازم در این راستا صورت گرفت و ایده‌ای با کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شدو در حال حاضر اجرایی شده است. 


جمالی معاون فنی سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه این نشست گفت: ثبت‌نام آزمون سراسری ۱۴۰۱ از ۱۰ تا ۱۷ بهمن ماه صورت میگیرد. در صورت لزوم برنامه مجدد برای ثبت‌نام در نظر گرفته می‌شود. آزمون از ۸ تا ۱۱ تیرماه‌۱۴۰۱ برگزار می‌شود. نتایج اواسط مرداد ماه اعلام می‌شود.‌ نتایجش بورسیه‌ها و  شرایط خاص‌ انتهای مرداد ماه و اوایل دهه سوم شهریور نتایج نهایی اعلام می‌شود.

وی افزود: تغییرات در سهمیه ها در ۱۴۰۱ وجود ندارد. ۲۰درصد به ظرفیت رشته پزشکی اضافه خواهد شد آیین نامه اجرایی توسطوزارت بهداشت در دست تدوین است و پذیرش دانشجو از۸ هزار به ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجو با هدف مناطق محروم خواهد رسید. نحوه توزیع در آیین ‌نامه اجرایی وزارت بهداشت اعلام می‌شود. داوطلبان بهیاری ضریب تخصص شان قطعی می‌شود در سال ۱۴۰۰ ضریب تخصصی دوره‌های روزانه تاثیر داده شد، از این پس در رشته‌های روزانه، شهریه پرداز و دانشگاه آزاد ضریب تخصصی اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 27
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کیمیا IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      82 12
      سلام من نمی دونم این نظر به دست مسئولان میرسه و اگه میرسه توجه می کنند لطفا از تصمیمتون صرف نظر کنید الان موقع تغییر در کنکور سراسری نیست این تغییر و اول سال انجام می دن نه الان موقع ثبت نام لطفا کم به بچه های مردم استرس وارد کنید و با آیندشون بازی کنید با تشکر
      • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
        10 38
        اینکه خوبه سوالا کم شده زمان هم افزایش پیدا کنه خوبه که
      • هادی IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
        31 0
        این همه متن رو خوندم که راجع به تغییرات کنکور بود ولی هیچی عایدم نشد . تنهاترین مطلبی که واقعا منطقی بود نظر این شخص محترم بود که نیاز به توضیح و تفسیر اضافی هم نداره ... چقدر بی برنامه عمل میکنن و با سرنوشت افراد بازی می کنن! من که به شخصه از سازو کار کنکور جدید چیزی نفهمیدم و به جرات میشه گفت فهمیدم که متولیان این امر هم خودشون نمیفهمن دارن چیکار می کنن ... هرسال مطالب عوض میشه مافیای کنکور کتابای جدید ارائه میدن مردم بدخت هم مجبورن بخرن و این داستان ظاهرا به اسم تغییرات جدید کلید خورده اما شیوه ش یه کم جدیرتر شده و به تغییر کتاب و مفاهیمش بسنده نشده ! اینبار باید از همون ابتدا یه راهنما هم واسه نحوه برگزاری خود کنکور بخریم ... واقعا که
    • آقای آواره قوانین کنکوری شیراز IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      49 0
      سلام لطفاً انقد سعی نکنید کارای خوب انجام بدین. ما شما رو قبول داریم شما قوی هستید ..... بزارید همون کنکور قبلی باقی بمونه. شاید من بخوام وقت فیزیک رو بدم ریاضی زیست یا شیمی. چرا می‌خوایدتعداد دفترچه و پاسخنامه رو زیاد کنید. اون کسی ک تقلبی میکنه اگه هر سوال یه پاسخنامه هم داشته باشه باز کار خودشو می‌کنه
    • .... IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      11 20
      اینجوری جلویی تقلب ها گرفته میشود ... خداا خیرتان دهد ... فقط لطفا در مورد تعداد سوالات هر درس و زمان دقیق هر درس در کنکور ۱۴۰۱ اطلاعات دقیق تری در اختیار ما بگزارید ... چون اولین باره داریم چنین ازمونی میبینیم
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      13 2
      لطفاا هر چه سریع تر درمورد تعداد دقیق سوالات و زمان اختصاص داده به هر دفترچه در کنکور ۱۴۰۱ اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهید .... امید وارم تقلب هاا کمتر شود .. تا حق دانش اموزان که درس خوانده اند ضایع نشود لطفا سعی کنید سوالات در چارچوب کتاب درسی ‌ باشه. نه مثل کنکور ۱۴۰۰ باشه که اونی که خونده بود با اونی که هیچ نخونده بود فرقی نداشتن ... ممنون
    • کنکوری ۱۴۰۱ IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      7 2
      سلام من ی خواهش دارم امیدوارم که این کار اعمال بشه ... لطفا اگه میخوایین تغیری در تعداد سوالات بدین یازمان یا هر چیز دیگه حداقل ای روند چند بار در ازمون هایی ازمایشی سنجش تکرار کنید تا ما که کنکور ۱۴۰۱ داریم ... حداقل ی بار ای تیپ سوالات رو و ای شیوه ازمون دیده باشیم
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      13 11
      خدایا یکی از اون ۹۶۰۰ نفر رو من قرار بده
    • یک مادر IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      20 1
      به عنوان یک مادر از شمایز که نشستیدو قانون می ذارید می پرسم واقعا الان وقت اعلام قانون جدیده بخدا دارین روان بچه هامونو داغون می کنین اعلام قانون جدید ۵ماه مونده به کنکور بدتر بچه هامونو استرسی کرده هرروز به قانون جدید خدایا
    • سیده مریم IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      15 3
      نمیدونم این نظرات و این تصمیمات چطور سازمان سنجش با چه حساب کتابی انجام میخاد بده چی فکر میکنید اصلا روح و روان یک دانش آموز براتون مهمه یک آزمون چهار ساعته چطور میخاد 70 دیقه بشه روخوانی سوال خودش یه دیقه اس اصلا میفهمید دارین چکار میکنید برای آرامش و کاهش استرس گفتین خندم میگیره از این حرفا سوالی بخاد لو بره قبل جلسه آزمونه که میلیونی و میلیادی سوالا رو میفروشن ما بدبخت بیچاره این وسط باید تاوان چی باید بدیم 4 تا 5 سوال کم کنید کار زیادی انجام ندادین سوالارو هم نصف کنید این زمان کمه خدارو خوش نمیاد که ما دانش آموزان رو با یک تصمیم اشتباه بسوزنید.
      • ی کنکوری IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
        0 0
        شما اگه به فکر ماهستید نخواسیم که باشید اخه کمی فکر کن ببین تو ۷۰دقیقه میشه روانخوانی کرد بعد بیا قانون بزار
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      39 1
      ما 5ماه دیگه کنکور داریم چقدر زود یادتون افتاده تغییرات تو کنکور ایجاد کنید هر کاری میخواهید بکنید از 1402انجام بدید ما نمیتونیم ازمایش کارهای شما بشیم
    • 65217926 IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      11 1
      لطفا جزئیات بیشتری بدید ما نمیخواستم به فکر استرس ما باشین اینجوری ما بیشتر عذاب میکشیم
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      نمیشه ثبت نام کرد واسه ۱۴۰۱سایت باز نمیشه از۱۰ بهمن
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      من بعنوان یک ولی شوکه شدم چه رسد به فرزندم که دانش اموز کنکوری است واقعا تصمیمات شما خیلی خیلی غیرمنطقی وبد موقع است چرا اینقدر روح وروان مردم را به بازی گرفته اید پنج ماه مانده به ازمون اعلام میکنید که ممکن چهار گزینه ای جواب کوتاه وتشریحی باشد ایا این انصاف وعدالت شماست ما نمیداینم در این سرزمین نفرین شده اعتراض خود را که پیامدش به خودمان برمیگردد را به کجا اعلام کنیم خدایا خودت به داد فرزندانمان برس .این اقایون که اینهمه دلسوز ملت شده اندچرا سه سال است که صحبت اصلاح سهمیه شده بررسی نمیشه تصویب نمیشه چون به ضرر خودشونه ولی قوانین اینگونه بی سر وته وبدون مبنای علمی یک شبه تصویب میشه خدا از تک تک طراحان ومصوبان این طرح نگذرد بدانید واقعا به جه زبونی بگیم کار رابیشتر این خرابتر نکنید خواهشا .
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      4 4
      بنظر من تغییرات خوبه ولی تغییرات مثبت نه مخرب
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 0
      در مورد بهیاران زحمت کش واقعا واقعا خواهش میکنیم واسشون کنکور جدا بزارید اونم فقط دروس تخصصی شون تا کارشناسی شونو راحت تر بگیرن
    • رضا DE ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      13 6
      به نظرم دیگه از سال 1402 به بعد درس خوندن توی این مملکت فایده نداره اونایی که پول دارن بچه هاشونو بفرستن خارج اونایی هم که ندارن بمونن و بسوزن و بمیرن این طرح 1 سال یا 2 سال اجرا میشه بعدش لغو میشه میره ولی چیزی که از بین میره اینده نسل منه نسل دهه هشتادیا اول و اخرش تقصیر ماست تقصیر ماست که تو ایران به دنیا اومدیم و تقصیر ماست که هر چن سالی یه مسئول عوض میشه میاد ساز خودشو میزنه میره
    • زهرا IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      0 0
      لطفا اینترنت تمامی حوزه های کنکور قطع شود وهمچنین مداد وپاک کن وتراش حوزه دراختیار داوطلبان قرار دهد
    • دوود IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      0 0
      لطفاً یکم واسه بچه های روستا نشینی ومحروم زدگان رحم بکنی الان وقت تغییر نیست لطفاً خواهشاً صرف نظر کنید و هم سوال های مفهومی! ب خدا رحم کنی!
    • محمد IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      1 0
      چیزی که لایق شماست با این تدابیر فقط فُشه
    • فاطمه IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      1 0
      سلام بچه های ما در سه چهار سال گذشته بیچاره و افسرده شدن کی جواب میده یا براش مهمه این همه تقلب سهمیه خریدن صندلی و هزار کار دیگری که یکی یکی داره رو میشه .تو رو خدا جلو این کارها رو بگیرین بچه ها درس میخونن
    • روشن IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      0 0
      من نفهمیدم آخر حذف شد یانه!! اینقدر مملکت بی درو پیکره که یکی میاد میگه اصلا حذف نمیشه یکی میگه میشه !!! به ساز کدومتون برقصیم؟ بخدا دیوونه شدم بخدا من نمیفهمم چی بخونم بخدا هرچی میخونم انگار فایده نداره ،، قلب من مشکل پیدا کرد از بس استرس گرفتم به خاطر این کنکوره لعنتی بسه دیگه واقعا ،بچههای خودتون همش تو کانادان که اصلا مارو درک نمیکنین و این همه استرس میدین!! لعنت بر شما لعنت ..
    • H IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      0 0
      سلام لطفا اعلام کنید دودفترچه اختصاصی شامل چه درسهایی هستن،مااینهمه باروش کنکورهای قدیم پیش رفتیم نباید وسط سال تصمیم به تغییر میگرفتید کاش زودتر خبرمیدادید که ماامادگی بیشتری داشته باشیم اگه بگید دوتا دفترچه اختصاصی درهررشته هرکدوم شامل چه درساییه وزمان پاسخگویی هرکدوم چقدره ممنون میشیم
    • نازنین IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      0 1
      خدای من دیگه خسته شدم مگه ما آدم نیستیم هر بار یه قضیه جدیده کنکور واقعا من یکی رو نابود کرده دیگه من که از متن بالا هیچی نفهمیدم هر کی فهمیده برا منم توضیح بده خدایا خودت به دادمون برس
    • سارا IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      0 1
      نه تنها استرس رو کم نکردین بلکه صد برابر بدترش کردین بچه ها الان موندن بیشتر امتحان نهایی رو بچسبن یا کنکورو! خواهشمندم که با لجبازی کردن و نپذیرفتن واقعیت آینده داشن‌آموزان رو با خاک بکسان نکنید! این چه عدالیته؟ ۶۰ درصد تاثير قطعی؟ امتحانات نهایی امنیت داره؟ ملاک خوبیه برای سنجیده شدن؟ تو مدرسه ما بنده خودم شاهد بودم که گوشی میبردن و ۵ دقیقه بعد از پخش برگه داخل حوزه امتحانی، سوالات داخل کانالهای تلگرامی قرار میگرفت!!! و این فقط نمونه خیلی کوچیکی از تقلب تو امتحانات نهایی هستش! دانش آموزا برای رسیدن به نمره ۲۰ مطمئن باشید هرکاری میکنن، کارایی که حتی به ذهنمونم نمیرسه... یکی از خواب و خوراکش میزنه و درس میخونه تا نمره خوبی بگیره و یکی از پولش میزنه و به راحتی ۲۰ میگیره! این عدالت نیست، عدالت کشیِ! این مصوبه پر از نقص، به جای برطرف کردن معایب کنکور دارید یک عیب دیگه هم اضافه میکنید..! حذف دروس عمومی از کنکور برای کسایی که تنها امیدشون به رتبه خوب اوردن همون دروس عمومی هستش، یعنی نا‌امیدی مطلق! همه جوانبو در نظر بگیرید نه یک طرف قضیه رو، به فکر اونی که اختصاصیش ضعیفه باشین..
    • سارا IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      0 3
      به فکر اونی که مدرسه غیردولتی میره با اینکه از سطح علمی خوبی برخوردار ولی به خاطر سختی سوالات نمرش میشه ۱۷ هم باشین یا برعکس! کسی که میره مدارس غیردولتی و گرفتن نمره ۱۷ از معلم باعث اعتراض مدیر و مدیریت میشه که چرا ۱۷ دادی به این دانش‌اموز، والدین پول میدن تا نمره های بچشون ۲۰ بشه نه ۱۷! میرن پول میدن و سوالاتو میخرن و با معدل ۲۰ و بدون هیچ تلاشی میشن منتخب دانشگاهایی که یک دانش آموز با بار علمی خیلی خوب ولی نمره ۱۸ حتی دیکه نمیتونه رویای اون دانشگاه رو هم ببینه! به فکر خانواده ای که کمرش زیر فشار اقتصادی کشور خم شده و نون شب نداره بخوره ولی آینده بچش براش مهم هم باشین!به فکر اونی که مدرسه غیردولتی میره با اینکه از سطح علمی خوبی برخوردار ولی به خاطر سختی سوالات نمرش میشه ۱۷ هم باشین یا برعکس! کسی که میره مدارس غیردولتی و گرفتن نمره ۱۷ از معلم باعث اعتراض مدیر و مدیریت میشه که چرا ۱۷ دادی به این دانش‌اموز، والدین پول میدن تا نمره های بچشون ۲۰ بشه نه ۱۷!