لاغری/ راه مقابله با استپ وزن چیست؟

ماه‌ها تلاش کرده‌اید تا از یک رژیم غذایی سالم و کم‌کالری پیروی کنید و عادات ورزشی خود را بهبود ببخشید، تا مدتی پاداش فعالیت‌های خود را گرفته‌اید و وزن کم کرده‌اید،‌ اما اکنون بدون هیچ دلیلی ترازو از حرکت باز ایستاده است و هیچ کاهشی در وزن خود مشاهده نمی‌کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ماه‌ها تلاش کرده‌اید تا از یک رژیم غذایی سالم و کم‌کالری پیروی کنید و عادات ورزشی خود را بهبود ببخشید، تا مدتی پاداش فعالیت‌های خود را گرفته‌اید و وزن کم کرده‌اید،‌ اما اکنون بدون هیچ دلیلی ترازو از حرکت باز ایستاده است و هیچ کاهشی در وزن خود مشاهده نمی‌کنید. نگران نشوید! شما دچار پدیده متداول استپ وزن شده‌اید.

بیشتر بخوانید:

لاغری/ مصرف بادام هندی سبب کاهش وزن می‌شود

استپ وزن چیست و راه مقابله با آن کدام است؟

توقف کاهش وزن یا استپ وزن در دوران رژیم کاملاً طبیعی است. با درک عواملی که باعث کاهش وزن می‌شود، می‌توانید استراتژی‌هایی به کار بگیرید تا از این حالت خارج شوید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که استپ وزن چیست و به بررسی هر آنچه که می‌توانید برای خارج شدن از این وضعیت انجام دهید، می‌پردازیم.

برای اینکه بدانید استپ وزن چیست، در ابتدا باید بدانید که چرا دچار استپ وزن می‌شوید. در چند هفته اول رژیم، کاهش سریع وزن طبیعی است. این امر تا حدی به این دلیل است که وقتی کالری را کاهش می‌دهید، بدن با آزاد کردن ذخایر گلیکوژن انرژی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. گلیکوژن تا حدی از آب ساخته شده است، بنابراین وقتی گلیکوژن برای دریافت انرژی سوزانده می‌شود، آب آزاد می‌کند و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود که بیشتر آن آب است؛ اما این تأثیر موقتی است. دلیل دیگر این است که با کاهش وزن، مقداری عضله همراه با چربی از دست می‌دهید. عضله به حفظ سرعت کالری‌سوزی (متابولیسم) کمک می‌کند. بنابراین با کاهش وزن، متابولیسم شما کاهش می‌یابد و باعث می‌شود کالری کمتری نسبت به وزن سنگین خود بسوزانید.

حتی با وجود اینکه همان میزان کالری که به کاهش وزن‌تان کمک کرده است را مصرف می‌کنید، اما متابولیسم کندتر باعث می‌شود روند کاهش وزن شما کم شود. برای کاهش وزن بیشتر، باید یا فعالیت بدنی خود را افزایش دهید یا کالری مصرفی خود را کم کنید. استفاده از همان رویکردی که در ابتدا موثر بود ممکن است کاهش وزن شما را حفظ کند، اما منجر به کاهش وزن بیشتر نخواهد شد.

استپ وزن نشانه چیست؟

حال که در مورد اینکه استپ وزن چیست و چرا دچار آن می‌شوید دانستید، باید به بررسی این موضوع که استپ وزن نشانه چیست بپردازیم. در یک کلام، وقتی کالری‌هایی که می‌سوزانید با کالری‌هایی که دریافت می‌کنید برابری کند، به استپ وزن رسیده‌اید. پس استپ وزن نشانه این است که شما در نقصان کالری قرار ندارید.

آیا استپ وزن نگران کننده است؟

هیچ نگرانی بابت استپ وزن وجود ندارد. استراتژی های زیادی برای اینکه چگونه می توانید از استپ وزن خارج شوید و به کاهش وزن خود ادامه دهید، وجود دارد.

راه‌های جلوگیری و مقابله با استپ وزن چیست؟

نکته مهمی‌ که باید پیرامون مقابله با استپ وزن به آن توجه داشته باشید این است که بدانید کاهش وزن هرگز یک فرآیند خطی نیست. به این معنی که شما به روشی ثابت و قابل پیش‌بینی وزن کم نمی‌کنید. ممکن است یک هفته نیم کیلو وزن کم کنید، در طی دو هفته آینده چیزی کم نکنید، هفته بعد ناگهان یک کیلوی دیگر وزن خود را از دست بدهید و هفته بعد از آن نیم کیلو وزنتان را دوباره به دست آورید، چند روز بعد آن را کم کنید و غیره. به همین دلیل است که شما نباید پیشرفت کاهش وزن خود را بر اساس نتایج وزن کردن روزانه خود قضاوت کنید.

در عوض، روزانه خود را وزن کنید و به طور متوسط ​​هر ۷ تا ۱۰ روز یک بار میانگین آن را بگیرید. تا زمانی که میانگین شما در طول زمان کاهش می‌یابد، همه چیز خوب است. اما اگر برای کاهش وزن رژیم می‌گیرید و عدد روی ترازو طی چند هفته تغییر نکرده است، احتمالاً باید کاری را که انجام می‌دهید، تغییر دهید تا همه چیز دوباره در مسیر درست پیش برود. استراتژی‌هایی که می‌توانید برای مقابله با استپ وزن استفاده کنید، به صورت زیر است: ۱- جلوگیری از احتباس آب در بدن اگر می‌خواهید بدانید علت استپ وزن چیست باید گفت که شایع‌ترین دلیلی که افراد دچار استپ وزن می‌شوند، احتباس مایعات است. این امر به ویژه در مورد خانم‌ها که از نظر هورمونی تمایل به حفظ مایعات دارند و همچنین باید با نوسانات هورمونی همراه با چرخه قاعدگی مقابله کنند، صادق است. اتفاقی که می‌افتد بسیار ساده است: شما نیم کیلو چربی در یک هفته از دست می‌دهید، اما در طول مسیر، آب اضافی جمع می‌کنید که میزان چربی از دست رفته را پنهان می‌کند و حتی ممکن است به نظر برسد که وزن اضافه کرده‌اید

انتهای پیام/

کد خبر: 1128871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =